Lokalt

680 grise undgår aflivning i sidste øjeblik

Carlo Vendelbo er meget glad og lettet i dag, fordi hans mange grise er blevet solgt. Han ærgrer sig dog stadig over de regler, som gjorde, at der var risiko for, at de skulle aflives.

Vognmand Carlo Vendelbo har frygtet, at han måtte aflive sine grise, efter de blev midtpunkt i en konflikt med Fødevarestyrelsen.

Omkring klokken fem natten til onsdag kunne grisetransportør Carlo Vendelbo ånde lettet op.

Her kørte en lastbil med 680 grise afsted mod Italien, og dermed sluttede den konflikt, som transportøren har haft med Fødevarestyrelsen siden torsdag i sidste uge. En konflikt, som kunne have betydet, at hele grisebestanden skulle aflives.

- Det er den bedste dag på hele året. Nu er vi kommet af med grisene, og de har det godt, og det er godt vejr at køre i. Det er en lettelsens dag, siger han.

Grisene stod i en eksportstald i Tjele ved Viborg i fem døgn, fordi Fødevarestyrelsen var flere dage om at godkende en mindre ændring i transporten. Hvis grisene havde stået der i seks dage, foreskriver reglerne, at de ikke kan sælges til slagtning, men skal aflives.

Nye regler skaber forvirring

Konflikten bunder i flere forskellige regler for transport af grise.

Egentlig burde grisene være kørt fra Roskilde til Polen torsdag morgen, men på grund af varmen, der nåede over 30 grader, blev Carlo Vendelbos lastbilchauffør bedt om at holde en pause på seks timer ved Viborg. Det betød, at transporttiden ville overstige de maksimale 24 timer.

Fra 1. juli blev der indført øget kontrol af grisetransporter, så Fødevarestyrelsen skal godkende transportens nødvendige dokumentation - logbogen - på ny, hvis afgangstidspunkt eller afgangssted ændres. Og det tager nu ifølge styrelsen to arbejdsdage.

Så selvom det var samme chauffør, samme lastbil, samme grise og samme slutdestination, måtte Carlo Vendelbo vente helt frem til tirsdag, før han tidligst kunne få grønt lys og køre, fordi han skulle have ændret logbogen fredag.

Mistede kunde i ventetiden

I den lange ventetid kom Carlo Vendelbo samtidig i karambolage med en anden regel.

De 680 grise er nu på vej til Italien.

Den polske kunde valgte nemlig at trække sig fra handlen på grund af usikkerheden om transporten, og dermed blev det et kapløb med tiden for vognmanden. En eksportstald må kun huse grisene i seks dage, fordi der ikke er samme faciliteter som i en almindelig stald. Herefter skal de aflives.

Onsdag morgen ville altså være Carlo Vendelbos sidste chance for at finde en løsning.

Det skete til hans store lettelse natten til onsdag.

- Jeg har været mere end heldig. Jeg havde en logbog til en anden kunde i Italien i dag, og på falderebet fandt vi ud af det. Grisene er registreret med numre i ørene, og de numre kan vi godt ændre i logbogen, siger han.

Den italienske kunde gik sent tirsdag aften med til at tage imod grisene. I stedet for prisen på 400.000 kroner for grisene, blev de solgt til lidt over 300.000 kroner.

Regler skal sikre dyrevelfærd

Fødevarestyrelsens nye regler for kontrol er lavet på EU-plan og indført for at sikre dyrenes velfærd, lyder det veterinærdirektør Per Henriksen:

- Det virker bureaukratisk, ja. Men det er alene af hensyn til dyrenes velfærd under de her meget lange transporter, siger han.

- Specielt i den her tid er det vigtigt - med hensyn til vejret - at vi også har en mulighed for at vurdere, om transporten er realistisk med de temperaturer, vi har i Europa lige nu.

Den to dage lange behandlingstid er ifølge styrelsen den mængde tid, der kræves for at vurdere transportbesætningens forudsætninger for at klare den lange rejse. Og det er i sidste ende transportørens ansvar at sørge for at tjekke vejrudsigten, så situationen ikke opstår i første omgang, lyder det fra Per Henriksen.

Grisetransportøren har ventet i dagevis for at få Fødevarestyrelsens godkendelse af sin transport. Det kan nu koste de raske dyr livet.

Carlo Vendelbo anfægter ikke, at dyrene ikke må transporteres i det varme vejr, men mener ikke, at vejret altid kan forudsiges flere dage før afgang. Hvis en transport er op til weekenden, skal logbogen ændres i endnu bedre tid.

- Reglerne er fuldstændig syge, når de bliver så stramme. Det fungerer ikke i praksis, når der opstår force majeure som det her, siger Carlo Vendelbo.

Frygter, at det vil ske igen

Grisetransportøren frygter, at det ikke er sidste gang, at de nye regler skaber problemer for ham eller andre grisetransporter.

- Hvis en chauffør bliver syg og må stoppe, bliver transporten også fuldstændig handlingslammet. Så ender grisene som gidsler og skal potentielt i stald i en uge, siger han.

Det var den daværende regering og Dansk Folkeparti, der vedtog nye regler for eksportkontrollen. Efter sagen er kommet frem, kritiserer selv samme partier reglerne for at ramme skævt.

- Det er jo ikke det, der har været meningen med loven. Meningen har været bedre dyrevelfærd, og i det her tilfælde får vi det stik modsatte, siger Lise Bech, der er fødevareordfører for Dansk Folkeparti til TV Midtvest.

Også Liberal Alliance mener, at reglerne skal gøres mere fleksible:

- Der er jo ikke særlig meget sund fornuft i det, og nogle gange mangler dansk lovgivning jo bare sund snusfornuft fra den virkelige verden. Og nu råber den virkelige verden op, og så skal vi også reagere ved at lempe vilkårene og reglerne, mener Alex Vanopslagh, der er politisk leder for Liberal Alliance.