Lokalt

Carlsberg får bøde efter tilbagetrækning af øl med glasskår

Øllene blev solgt i hele landet i kasser à 30 styk. Søren Bidstrup / Scanpix Denmark
TV 2 Lorry logo
I samarbejde med TV 2 Lorry

Fødevarestyrelsen retter hård kritik af bryggerigiganten og tildeler dem en bøde på 80.000 kroner.

Der var risiko for skader på tænder, mundhule og svælg, da Carlsberg i slutningen af november sidste år sendte et parti Carlsberg Pilsner ud til dagligvarebutikker i hele landet.

Årsagen var en produktionsfejl, der gav risiko for glaspartikler og rester af etikettepapir i øllene, som var i glasflasker.

Carlsberg trak efterfølgende ølpartiet tilbage. Men i mellemtiden havde 21 butikker på landsplan nået at sælge øllene til forbrugerne.

Nu viser det sig så, at Carlsberg var for langsomme og dårlige til at sende informationerne om tilbagetrækningen ud til kunderne og forbrugerne. Og som konsekvens har Fødevarestyrelsen givet bryggerigiganten en bøde på 80.000 kroner, viser en kontrolrapport fra Fødevarestyrelsen dateret den 3. december.

Ventede med at sende kundebreve ud

Her fremgår det, at Carlsberg opdagede produktionsfejlen onsdag eftermiddag den 28. november, men at de undlod straks at sende mails ud til kunderne, i det her tilfælde butikkerne, før dagen efter den 29. og den 30. november.

I stedet blev kunderne kontaktet telefonisk. Men først efter cirka to døgn, fredag morgen den 30. november, fik Carlsberg fat i de sidste seks kunder per telefon, oplyses det i kontrolrapporten.

Fødevarestyrelsen først kontaktet dagen efter

Som et andet kritikpunkt fremhæver Fødevarestyrelsen, at Carlsberg kun udsendte pressemeddelelser om tilbagetrækningen til to lokalaviser, men ikke til et nyhedsbureau som eksempelvis Ritzau. På den måde gik der længere tid, end man kunne have forventet, før nyheden nåede bredt ud i de landsdækkende medier.

Ikke hurtigt nok

Desuden blev Fødevarestyrelsen først kontaktet torsdag 29. november, altså et døgn efter at produktionsfejlen blev opdaget.

- Det sker simpelthen ikke hurtigt nok. De gør meget, men de gør det ikke hurtigt nok, siger Bente Holst, fødevarechef i Fødevare SydVest, til TV 2 Lorry.

- De får bøden for, at pressemeddelelsen er forkert henvendt. Den skal bredere ud, og tilbagetræknings-informationen til deres aftagere skulle være sket hurtigere. Desuden informerede de ikke os lige så hurtigt, som vi gerne ville have det, siger hun. 

Hvad angår bøden på de 80.000 kroner, så oplyser fødevarechef Bente Holst, at der er tale om en normal bødestørrelse for den type overtrædelse. På grund af Carlsbergs størrelse stiger bøden dog med hundrede procent til det dobbelte, forklarer hun.

Hos Carlsberg lægger man sig fladt ned og beklager håndteringen af tilbagetrækningen. 

- Det er vi kede af, og vi tager kritikken til efterretning og retter os selvfølgelig hundrede procent efter det fremover, siger Carlsbergs pressechef, Kasper Elbjørn, til TV 2 Lorry.

"Jeg kan jo ikke gætte"

Ifølge Fødevarestyrelsen var det en fejl, da Carlsberg i første omgang frigav ølpartiet den 24. november, som efterfølgende blev leveret ud til butikker i hele landet i dagene den 26., 27. og 28. november.

Ud af i alt 446 butikker nåede 21 af dem at sælge øl fra det omtalte parti til forbrugerne.

Kunne det ikke have været undgået, hvis I havde rubbet neglene noget mere?

- Det ved vi ikke. Jeg kan jo ikke gætte. Vi håber, det aldrig sker igen, siger pressechef Kasper Elbjørn.

Han er ikke bekendt med, om Carlsberg tidligere har begået lignende fejl. Men han oplyser, at Carlsberg efterfølgende har taget sine forholdsregler og opdateret sine interne systemer. Han oplyser endvidere, at Carlsberg har i sinde at betale bøden på de 80.000 kroner.

Det har søndag ikke været muligt for TV 2 Lorry at indhente en kommentar fra Fødevarestyrelsen.

Kontrolrapporten stammer fra et besøg hos Carlsberg Supply Company i Fredericia.