Lokalt

Fejl på lønseddel kostede ansat 250.000

TV Midtvest logo
I samarbejde med TV Midtvest

En medarbejder i FOA Holstebro har travlt med at tjekke lønsedler. Der kommer flere ind, og der er mange fejl i dem.

Hvis du ikke allerede gør det, så kan det være en rigtig god idé at tjekke din lønseddel.

En ny undersøgelse viser, at der kan være rigtig mange penge at hente, fordi lønsedlerne ofte er fyldt med fejl.

Derfor tilbyder fagforeningen 3F og FOA deres medlemmer et gratis løntjek.

Det har betydet, at flere har opdaget, at de var blevet snydt for tusindvis af kroner.

En undersøgelse fra LO viser også, at på trods af de mange fejl, så tjekker hver fjerde lønmodtager sjældent eller aldrig sin lønseddel.

Holstebro Kommune skylder op til en million kroner

Tanja Nielsen er sektorformand for Social- og Sundhed i FOA Holstebro og udpeget som såkaldt "løndetektiv". 

- Vi får dagligt lønsedler ind, og vi finder rigtig mange fejl i dem, siger hun.

Ifølge Tanja Nielsen er problemet blevet større de seneste år. Manglende udbetaling af overarbejde er en af de store syndere, og så er der også et andet stort problem.

Vi får dagligt lønsedler ind, og vi finder rigtig mange fejl i dem

Tanja Nielsen, Sektorformand, Social- og Sundhed, FOA, Holstebro

- Vores arbejdstidsaftale er så kompleks. Der er ikke ret mange medlemmer, der kan finde ud af at læse sine lønsedler, og når man ikke kan det, så er man heller ikke opmærksom på det, når tingene bliver gjort forkert, siger hun.

Tanja Nielsen vurderer, at Holstebro Kommune lige nu skylder sine ansætte mellem en halv og en hel million kroner. Det er blandt andet en sygehjælper fra kommunen, som har penge til gode.

Ifølge FOA har der i de seneste fem til seks år været fejl i vedkommendes lønsedler, og det løber altså op i en kvart million kroner. Sektorformanden forventer, at den sag snart afsluttes.

Gik glip af 250.000 kroner

Lastbilchauffør Jan Markussen fra Glerup er en af dem, der har prøvet at få for lidt udbetalt i løn. Over tre år regnede han sig frem til, at han var gået glip af 250.000 kroner. 

- Mange af pensionstallene forsvandt lige så stille på lønsedlen og overarbejdstimerne blev slået sammen, og så var der ikke styr på det. Det var en stor mundfuld at sluge, da jeg opdagede det. 

Som konsekvens sagde Jan Markussen op, og ugen efter fandt han nyt arbejde. 

- Jeg sagde op på grund af det og fandt et nyt job ugen efter. Siden har jeg fået min fagforening til at tjekke det hele, og det vil jeg da også opfordre andre til, siger han. 

Mange usynlige fejl 

Det er en opfordring Tanja Nielsen kan følge. Lønsedlerne kan nemlig være svære at gennemskue.

- Mange af de her fejl er usynlige fejl, som man ikke kan se på lønsedlen. Det er administrative fejl, siger hun.

Hun understreger, at fejlene skyldes travlhed på arbejdspladsen, og manglende uddannelse til dem, der planlægger vagter og sætter i systemer.

- Hvis man kan arbejdstidsregelsættet forfra og bagfra, så laver man ikke de her fejl. Det er jeg overbevist om, siger hun.

Har man selv mistanke om fejl i lønsedlen, opfordrer hun først og fremmest til at gå til tillidsrepræsentanten, derefter til den lokale ledelse i HR, og ellers til FOA, som så kan lave et løntjek.