Udsigt til grønt lys for ny rute til Nord Stream 2

TV 2/Bornholm logo
I samarbejde med TV 2/Bornholm

En ansøgning til en ny rute for Nord Stream 2 er sendt afsted, og sagen er lige nu i offentlig høring.

De fĂŚrreste har formentlig kunnet undgĂĽ at bemĂŚrke, at gasledningen Nord Stream 2 skal transportere russisk gas fra Rusland til Europa.

Ansøgningen om den første rute blev afleveret i august sidste ür og skulle gü fra Narva Bay i Rusland, gennem finsk og svensk farvand og sydøst om Bornholm, for sü at nü frem til Tyskland. Men pü grund af en storpolitisk diskussion har Danmark nølet med at godkende ruten, og derfor har Nord Stream 2 nu planlagt en ny rute, der skal ligge nordvest om Bornholm.

Men hvad vil det betyde for Danmark og i sÌrdeleshed bornholmerne? Det blev fremlagt pü et møde onsdag.

I et ür har rüdgivningsselskabet Rambølls miljøteknikere undersøgt, hvad konsekvenserne for dyrelivet og skibstrafikken omkring Bornholm ville vÌre, hvis der pü havbunden - 11,5 kilometer vÌk fra kysten - skulle ligge to rørledninger ved navn Nord Stream 2.

Konklusionen blev fremlagt onsdag pü Green Solution House i Rønne - og i følge projektleder Jacob Skou fra Rambøll vil ledningen kun fü mindre miljømÌssige konsekvenser:

- Der er müske nogle havpattedyr, der vil søge vÌk, og nogen, som er nysgerrige og vil søge. Men det er meget kortvarigt og vil kun vÌre i en kort periode, understreger han.

Vil ikke genere sejlads

Arbejdet med den nye rute i dansk farvand vil tage cirka 125 dage - og den nye rute vil løbe igennem Bornholms gat, hvor omkring 50.000 sejladser hvert ür passerer. Men ifølge Rambøll vil nedlÌgningen af ledningen ikke genere sejladserne i vÌsentlig grad.

- Vi vurderer, at sejladsen godt kan foregü omkring det her lÌggefartøj, og at püvirkningen i øvrigt er relativ midlertidig.

Hos Nord Stream understreger man ogsü, at man har haft relevante aktører i forhold til at sikre, at bornholmerne stadig vil kunne komme frem og tilbage.

- Jeg har vĂŚret i kontakt med dem, og de ser ikke noget problem. De er vant til det og ved, at der er meget trafik i det her omrĂĽde. Vores fartøj bevĂŚger sig mellem tre-fire kilometer om dagen, sĂĽ det har ingen direkte effekt, siger Samira Kiefer Andersson, permitting manager i Nord Stream 2.

Danmark kan ikke sige nej

Tyskland, Finland, Rusland og Sverige har godkendt projektet - og det første arbejde er allerede begyndt i Tyskland og Finland.

Men den danske godkendelse har udskudt projektet - og derfor har Nord Stream nu indsendt ansøgningen om en alternativ rute nordvest om Bornholm, som teknisk set vil vÌre i internationalt farvand.

Det betyder, at Danmark ikke kan sige nej til planerne medmindre der er miljømÌssige konksekvenser.

Og det er der ifølge Rambølls miljørapport ikke.

- Konklusionen er, at Nord Stream 2 kan etablere og drive deres projekt i dansk farvand, uden at det giver anledning til vÌsentlige miljø- eller sejladsmÌssige forhold, fortÌller Jacob Skou fra Rambøll.