Nationalpark skal udvides
Nationalpark Mols Bjerge bliver større fremover. Det sker efter et ønske fra tre lodsejere.
Nationalpark Mols Bjerge skal udvides efter sommerferien. Det sker, efter tre lodsejere har ansøgt om at blive en del af parken, og det har Miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen (V) godkendt.
En af lodsejerne er Leif Nielsen, som er indehaver af Egens Overgaard.
- For mig giver det god mening at være en del af udvidelsen, siger Leif Nielsen.
Sammen med sin kone Vibeke Nielsen har de i otte år drevet Egens Overgaard, hvor de producerer blandt andet is og chokolade.
Den lokale virksomhed håber at kunne brande sig endnu mere, når de officielt ligger inden for Nationalpark Mols Bjerge.
- Ved at komme ind i parken får man lov til at lave nationalparkprodukter. Det er jeg helt sikker på vil være et godt brand for os, siger Leif Nielsen til TV 2 ØSTJYLLAND.
Miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen (V) har godkendt udvidelsen og vil igangsætte ændringerne i bekendtgørelsen efter sommerferien.
Vigtigt med lokalt sammenhold
Bestyrelsen for Nationalpark Mols Bjerge havde i alt fået fire henvendelser fra folk, som ønskede en udvidelse. Men bestyrelsen anbefalede ministeren at godkende tre af arealerne, da de hver især ville understøtte nationalparkens arbejde.
Lokalområdet samarbejder i dagligdagen om nationalparken, som tæller frivillige og 63 lokale partnervirksomheder.
- Jeg anerkender jeres store indsats for at udvikle nationalparken og understøtte det lokale engagement, skriver Jakob Ellemann-Jensen til bestyrelsesformand Jørgen Blach.
Leif Nielsen håber, at udvidelsen vil få en effekt.
- Nationalparken er en god ting og ikke kun for vores virksomhed, men for kommunerne og turismen. Og når det går godt for turismen, så går det også godt for de små erhvervsdrivende.
Planen er fremover at lave endnu flere lokale produkter ud af lokale råvarer.
- Vi vil gerne forsøge at lave mere lokalt. Endnu flere lokale produkter end vi gør i forvejen og bruge lokale råvarer. Små virksomheder kan stå meget stærkere i fællesskabet.
Men det vil også smitte af på andre ting, mener Leif Nielsen. Når de mindre virksomheder står sammen i forhold til markedsføring og brand, så kan de også konkurrere på et højere plan.
- Når man er et lille netværk, så kan vi hjælpe og støtte hinanden i forhold til markedsføring. Så er det godt for alle erhvervsdrivende. Små virksomheder kan stå meget stærkere i fællesskabet, siger Leif Nielsen.
Fokus på gamle racer
Verner L. Nielsen driver Holmegaard, som er en biodiversitetsgård, hvor de arbejder med truede husdyrracer.
- Vi vil gerne vise, at vi har en kulturarv, som folk ikke er opmærksom på er ved at forsvinde, fortæller Verner L. Nielsen.
Det er blandt andet jysk kvæg, Holmegaard værner om. De bliver også en del af nationalparken, når den skal udvides, og det vil gøre folk mere opmærksom på gårdens arbejde, mener Verner L. Nielsen.
- Vi får et meget større vindue og opmærksomhed. Vi får fat i nationalparkpublikummet som helhed, så der er flere, der vil se det, fortæller han.