Borgere til kamp mod broafgift - vil koste familie 17.000 om året

16x9
Her kommer den nye bro til at krydse Roskilde Fjord. Foto: Grafik: Mia Cassens / TV 2 Lorry

I samarbejde med TV 2 Lorry

Borgere fra Frederikssund har indsamlet 11.000 underskrifter mod brugerbetaling på den nye broforbindelse. Nu mødes de med transportministeren.

Den nye bro over Roskilde Fjord kan blive en dyr fornøjelse for de borgere, der hver dag krydser fjorden for at komme på arbejde. 

Og udsigten til betaling for at krydse den nye forbindelse over Roskilde Fjord har fået borgerne i Frederikssund Kommune til at organisere sig.

Vi håber, at transportministeren vil indse, at det er galimatias, at der skal være brugerbetaling.

Susanne Bartholin

Borgergruppen i Frederikssund har indsamlet 11.000 underskrifter mod brugerbetaling på Kronprinsesse Marys Bro.

Og nu er der måske håb forude for de utilfredse borgere. Transportminister Ole Birk Olesen, Liberal Alliance, er i hvert fald klar til at mødes med borgergruppen og lytte til deres synspunkter.

Fredag klokken 11 mødes de to parter, hvor ministeren vil blive overdraget de 11.000 protestunderskrifter.

- Vi håber, at transportministeren vil indse, at det er galimatias, at der skal være brugerbetaling på en broforbindelse, der er blevet syltet gennem en årrække, og som vil være konkurrenceforvridende for erhvervsdrivende i Hornsherred, siger Susanne Bartholin, der leder gruppen. 

Det er ikke endeligt fastlagt, hvad taksterne for at krydse broen skal være. Det er bestyrelsen for selskabet Fjordforbindelsen Frederikssund, der skal vedtage de endelige takster. I anlægsloven er der lagt op til en betaling på 14 kroner for personbiler og 41 kroner for lastbiler og busser. Priserne er i 2013-priser, hvorfor man må forvente, at den endelige broafgift bliver en anelse højere.

Her kommer den nye bro til at krydse Roskilde Fjord.
Her kommer den nye bro til at krydse Roskilde Fjord. Foto: Grafik: Mia Cassens / TV 2 Lorry

Kan koste familie op mod 17.000 om året

Lars Brinch bor i Hornsherred på "den anden side" af broen. Han arbejder i København, hustruen i Hillerød. De har to børn, der går til fritidsaktiviteter i Frederikssund.

Egentlig havde han tænkt sig at benytte den nye bro dagligt, men så satte han sig for at regne ud, hvor stort et økonomisk indhug den daglige brug af fjordforbindelsen ville medføre.

- Det vil koste en familie med vores bevægelsesmønstre omkring 17.000 kroner årligt at benytte broen dagligt, siger han. 

Derfor vil han og familien fortsætte med at bruge den gratis forbindelse over den gamle Kronprins Frederiks Bro.

- Vi bor heldigvis tæt på den gamle bro, men der er helt sikkert mange familier lig vores, der er bosat længere nede sydpå i Hornsherred, for eksempel i Skibby og Skuldelev, som kommer til at blive økonomisk ramt af brugerbetalingen, siger han.

FAKTA OM KRONPRINSESSE MARYS BRO

  • Fjordforbindelsen bliver en knap 10 km lang 4-sporet motortrafikvej.
  • Knap 1,4 km vil ligge på en højbro mellem Marbæk og Tørslev Hage.
  • Kronprinsesse Marys Bro bliver Danmarks 8. længste bro.
  • Byggeriet startede i marts 2017 og afsluttes i 2019.
  • Det vil koste knap to milliarder kroner.
  • Broen skal primært finansieres af brugerbetaling.

Lars Brinch tager sammen med Susanne Bartholin ind og mødes med transportministeren fredag formiddag. Han har endnu ikke opgivet håbet om, at afgiften kan fjernes.

- Jeg håber, underskrifterne kan så en spire hos transportministeren, så han indser, at brugerbetaling er en forkert beslutning og vil tage forslaget til genforhandling i transportudvalget.

Antal underskrifter mod broafgift opholdt mod den forventede daglige trafik over broen
Antal underskrifter mod broafgift opholdt mod den forventede daglige trafik over broen Foto: TV 2 Lorry

En principiel diskussion

Skal missionen om at kunne krydse den nye bro gratis lykkes, kræver det en lovændring, hvor Folketinget vedtager en ny anlægslov for projektet. Transportministeriet forventer, at 13.000 biler vil krydse broen dagligt.

- 11.000 svarer næsten til det det daglige antal biler, der vil krydse broen. Når vi afleverer så mange underskrifter, så er det vores håb, at ministeren indser, at toldgrænsen er en fejl, siger Susanne Bartholin.

I Nordjylland arbejdes der på at få vedtaget endnu en forbindelse over Limfjorden. Også her har brugerbetaling været i spil som finansieringskilde. Derfor frygter borgergruppen, at broafgift ved Frederikssund kan sætte standard for resten af landet. 

- Det handler ikke kun om os og denne forbindelse. Det er en principiel diskussion, om vi skal løfte i flok og betale lokalforbindelser over skatten eller indføre mere egenbetaling, siger Lars Brinch.