Borgmester er dybt skuffet over aflysning af letbane-åbning
Aflysningen af letbane-åbningen kommer som en meget kedelig overraskelse på borgmesterkontoret.
Det var noget af en overraskelse, at den længe ventede letbane-åbning lørdag er blevet aflyst.
Også på borgmesterens kontor i Aarhus kom nyheden om manglende sikkerhedsgodkendelser som et chok.
- Det var mine klare forventning, at alt ville være godkendt til indvielsen, så derfor er det meget skuffende at konstatere, at Aarhus Letbane og Trafikstyrelsen ikke er kommet til enighed om procedurerne. Jeg forventer nu, at arbejdet med at få godkendelserne bragt i orden sker hurtigst muligt, siger Jacob Bundsgaard (S) i en pressemeddelelse.
Flere af borgmesterens kolleger på rådhuset har ligeledes udtrykt deres skuffelse og ikke mindst undren.
- Det er et milliardprojekt, der skal transportere passagerer. Og at man først dagen før bliver klar over, at det ikke kan køre, er mærkeligt. Jeg ved ikke, om det var meningen, godkendelsen skulle komme så sent. Men jeg synes, det er bemærkelsesværdigt, når det handler om en så dyrt projekt, siger Venstres byrådsmedlem Henrik Arens.
Kører ikke lørdag
Letbanen skulle have taget sin første tur med rejsende klokken 12.00 lørdag - og åbningen være fejret med taler af blandt andre transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA).
Men letbanen mangler at få en godkendelse fra Trafikstyrelsen. Derfor kommer den længe ventede letbane ikke til at køre som planlagt.
- Jeg er naturligvis dybt skuffet over, at uenigheder mellem Trafikstyrelsen og Aarhus Letbane har ført til, at letbanen ikke kan åbne som planlagt, siger borgmester Jacob Bundsgaard.
Tynd, ufærdig og usammenhængende
Det er en manglende sikkerhedsgodkendelse fra Trafikstyrelsen, der er årsag til, at premieren på letbanen er udskudt.
Vicedirektøren i Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, Kåre Clemmesen, mener, at letbanen fremstår 'tynd, ufærdig og usammenhængende'.
Ifølge Kåre Clemmesen er der problemer med de helt generelle beskrivelser for sikkerheden. Beskrivelser, som kommer fra operatøren.
- En letbane er som et flyselskab. Der skal være procedurer for, hvilke risici, der er forbundet med at køre banen. Alle skal være klar og bevidst om de risici. De skal beskrives. Og der skal stå, hvilke procedurer, der gælder, hvem der har ansvaret i de forskellige hændelser, og hvad man kan lære af det. Vi har ikke set noget, der er så fyldestgørende, at vi kan godkende sikkerheden. Det, vi har set, er for langt fra noget, der kan godkendes, sagde han fredag til TV 2 Østjylland.