GO'

Tidligere vanvidsbilist står frem: - Man føler, at man er verdensmester

Kenn Egtved har kørt 150 kilometer i timen i en byzone, fordi han ”har benzin i blodet”. Nu opfordrer han til dialog med vanvidsbilisterne.

I det øjeblik Kenn Egtved trykkede speederen i bund, glemte han alt om verden omkring sig.

- Man er inde i sin egen lille kuppel. Og så giver man den gas, siger han.

Kenn Egtved kørte i flere år ulovligt gaderæs på de danske landeveje og har blandt andet kørt 150 kilometer i timen i en byzone i fuldt dagslys. For ham gav den hurtige – og ulovlige – kørsel ”det absolut fedeste adrenalinrus, man kan få”.

Det rush fik Kenn Egtved til at føle sig uovervindelig.

- Jeg følte, at jeg var verdensmester. På det tidspunkt var jeg ingenting, men det gav mig en følelse af, at "det her, det kan jeg bare", siger han i 'Go' Aften LIVE'.

Virus har givet plads til vanvidskørsel

En indikation på udviklingen af antallet af vanvidsbilister er, hvor mange der bliver sigtet for at køre over 100 procent hurtigere end tilladt eller kører med over end 200 kilometer i timen.

TV 2 har fået tilsendt de foreløbige tal for 2020 fra Rigspolitiet. I alt er 111 personer blevet sigtet for at have kørt alt for stærkt på tværs af landets politikredse. Til sammenligning lå det tal på 178 personer sidste år.

Tallene er dog ikke endelige, da en stor del af sagerne ikke er afgjort endnu - det gælder især sager for 2020.

En politikreds, hvor man allerede har passeret sidste års antal sigtede, er på Fyn. Her er indtil videre 14 sigtede på årets første seks måneder, mens det samlede tal sidste år var ni. For få dage siden blev to personer indlagt efter et alvorligt sammenstød i Odense, hvor en bil under et gaderæs mistede herredømmet og kørte frontalt ind i en modkørende.

Rigspolitiet understreger, at 'vanvidsbilisme' kategoriseres ud fra andet end hastighed og blandt andet også omfatter spirituskørsel eller hensynsløs kørsel. Derfor er statisikkerne ikke udtryk for vanvidsbilismens fulde omfang.

Vanvidskørsel omfatter følgende forseelser

  • Uagtsomt manddrab under særligt skærpende omstændigheder
  • Uagtsom forvoldelse af betydelig skade på nogens legeme eller helbred under særligt skærpende omstændigheder 
  • Uforsætlig forvoldelse af nærliggende fare for nogens liv eller førlighed
  • Særlig hensynsløs kørsel
  • Kørsel med en hastighedsoverskridelse på mere end 100 pct. ved kørsel med over 100 km/t
  • Kørsel med en hastighed på 200 km/t eller derover
  • ​​​Spirituskørsel med en promille over 2,00.

Kilde: Justitsministeriet, Transport- og Boligministeriet, Politi- og Anklagemyndigheden

Coronavirussen kan have spillet en rolle i, hvordan de fartglade bilister har opført sig, lyder det fra politiet.

I København forklarer man, at gaderne har ligget øde i perioden med coronavirus, så der har været bedre plads til at køre om kap. For de hurtige biler kræver god plads.

- Normalt ser vi denne type vanvidskørsel i de sene aften- og nattetimer, når gaderne er mere øde og giver bedre plads til at køre stærkt, har chef for Center for færdsel og trafik i Københavns Politi forklaret til TV 2 Lorry.

Men mønstret har ændret sig i årets første halvdel, lyder det.

- Under coronanedlukningen har trafikken været langt mindre. Og det har visse typer brugt til at træde ekstra på speederen, siger han.

Kunne kende hinanden på øjnene

I dag er det en del år siden, Kenn Egtved kørte ulovligt gaderæs. Han er både blevet far, ældre og klogere og kan godt forstå, at mange ser hans tidligere hobby som sindssyg.

- Det er vanvittigt. Fuldstændig vanvittigt, siger han.

Da han var yngre, kunne han genkende andre fartglade åndsfæller, når han holdt for rødt. Det krævede ikke mange sekunder at aflæse en med det samme blik og gøre klar til at ræse om kap.

- Jeg kunne se, at det var en ligesindet. Én med benzin i blodet. Og når der bliver grønt, så skulle man se, hvem der kommer hurtigst ud af starthullerne, forklarer han.

Billede taget under et lovligt arrangeret gaderæs i Odense. Det er Kenn Egtved i forgrunden.

Gaderæsene tager ofte en mere organiseret form og bliver planlagt over sociale medier som Snapchat, der gør arrangementerne svære at spore, fortæller Kenn Egtved.

Han var aldrig involveret i nogen ulykker, men set i bakspejlet kan han godt se, at det kunne være endt galt.

- Man tænker ikke på, at der måske går en mor med sine tre børn over vejen. Det er ikke, fordi man vil være en idiot, men de tanker har man bare ikke, siger han.

Vil straffe hårdere

Regeringen har meldt ud, at de vil slå hårdere ned på vanvidsbilisterne. Blandt andet ønsker de at kunne beslaglægge bilen omgående, uanset hvem der ejer den. Står det til regeringen, skal straffene også skærpes.

- Regeringen vil snarest efter sommerferien fremsætte et lovforslag, der skærper straffen for kapkørsel, ligesom straffen vil blive skærpet for en række andre forhold. Vi skal have trygheden tilbage på vejene, lyder det i et skriftligt svar fra justitsminister Nick Hækkerup (S).

Rigspolitiets optagelser af et gaderæs. De to biler kører over 150 kilometer i timen i en zone, hvor hastighedsgrænsen er 50 kilometer i timen. Kenn Egtved er ikke involveret i ræset. Video: Astrid Helmer Mørck

Ifølge Christian Berthelsen, der er færdselassistent hos Rigspolitiets Nationale Færdselscenter, er regeringens planer et skridt på vejen mod færre ulykker.

- Selvfølgelig virker det. Der er jo ikke nogen, der ønsker fængsel eller at betale mange tusind kroner, fordi de har kørt om kap, siger han.

Lovlige rammer

Men Kenn Egtved mener ikke, at bøder og fængselsstraf er den rigtige måde at komme problemet med gaderæs til liv. For benzinen i blodet forsvinder ikke, selvom straffen er højere.

- Jeg siger ikke, at dem, der kører gaderæs, skal forgyldes. Men hvorfor ikke gå i dialog med dem og sige: ”Hvad skal der til for, at I ikke kører sådan her ude på gaden?”. Det er der ikke nogen, der har spurgt dem om, siger han.

Kenn Egtved håber, at der i fremtiden vil være mulighed for, at folk med en passion for fart kan få afløb. For eksempel ved, at der bliver lavet baner eller områder, hvor benzinen kan blive brændt af blodet. For ham er fart en passion på linje med andre sportsgrene, så derfor bør der også være plads til at udleve den.

Kenn Egtved bag rattet på en lukket bane.

Siden han selv begyndte at dyrke motorsport under ordnede forhold, har hans trafikale vaner ændret sig markant.

- Jeg har simpelthen ikke det behov længere. Jeg kører stille og roligt. Fartpiloten bliver bare sat til, og så ligger jeg og tuller stille og roligt afsted, siger han.

Se hele indslaget om vanvidskørsel i 'Go' aften LIVE' på TV 2 PLAY