Krimi

Bombetrussel mod reklamefirma bag SAS-kampagne lukkede gade

Politiet modtog anmeldelsen omkring klokken 05.00.

Københavns Politi undersøgte torsdag formiddag en bombetrussel mod reklamebureauet &Co, der står bag en kampagne for luftfartsselskabet SAS, som onsdag blev voldsomt debatteret.

Kort før klokken 11.30 oplyser Københavns Politi til TV 2, at der ikke er fundet noget, og at de nu har ophævet afspærringerne.

Vagtchef Henrik Brix fra Københavns Politi oplyste, at Adelgade og store dele af Gothersgade i centrum af København var afspærret.

- Vi har i formiddag undersøgt en bygning i Adelgade i Indre By efter en bombetrussel mod en virksomhed. Vi fandt ikke noget af politimæssig interesse og er nu færdige på stedet. Afspærringen er ophævet, og folk er ved at blive lukket ind i bygningen igen, skriver politiet på Twitter.

Truslen blev ifølge vagtchefen sendt over mail i nat.

TV 2 har forsøgt at få en kommentar fra &Co, men det har endnu ikke været muligt. Til DR Nyheder kalder administrerende direktør Mikael Jørgensen situationen for "super trist for vores medarbejdere".

SAS siger til TV 2, at de ingen kommentarer har til sagen.

Bedt om at blive i bygninger

Ansatte ved to virksomheder tæt på fortæller til TV 2, at de blev bedt om at blive inde i bygningerne.

Andre bygninger og virksomheder blev evakueret - herunder et hostel i gaden.

De har nu også fået lov til at komme tilbage, oplyser Københavns Politi.

Politi og brandvæsen har afspærret hele Adelgade, mens de arbejder.

TV 2s journalist på stedet fortæller, at politiet afspærrede Adelgade fra Gothersgade til Dronningens Tværgade.

Der var mindst fem almindelige politibiler, en mandskabsvogn og brandberedskab på stedet.

Også Forsvarets Ammunitionsrydningstjeneste, EOD, samt ambulancer var på stedet.

Forsvarets Ammunitionsrydningstjeneste, EOD, er på stedet.

Video blev fjernet og lagt på

SAS, Scandinavian Airlines, udgav tirsdag den nye kampagne 'SAS - What is truly Scandinavian?'. Men efter få timer valgte selskabet at tage videoen ned fra sine platforme, da den blev mødt af massiv modstand.

Minut for minut væltede det ind med vrede kommentarer på blandt andet selskabets Facebookside, hvor brugere i hobetal opfordrede til boykot og en undskyldning.

Også Københavns Brandvæsen er til stede i det centrale København.

Brugerne mente, at videoen var fornedrende og gav udtryk for manglende respekt for sin største målgruppe: skandinaver. En ekspert sagde til Ekstra Bladet, at "SAS taler ned til folk" og "provokerer vores identitetsmarkør", ved at sige at vi skandinaver ikke er ophavsmænd til mange ting.

SAS forklarede, at de mente, at de var blevet udsat for "et koordineret angreb", hvorfor de fjernede den midlertidigt.

Kort efter klokken 13.15 var videoen igen synlig på selskabets offentlige Youtube-kanal, men det var ikke muligt at kommentere på den.

Sidst på dagen onsdag annoncerede SAS en ny og nedklippet version af videoen. Men ifølge deres pressechef havde det intet med debatten at gøre.

Bag videoen stod reklamebureauet &Co.

Brugerne mener, at SAS med videoen "SAS - What is truly Scandinavian?" fornedrer og er disrespektfulde overfor deres største målgruppe: skandinaver.