To dræbt i vandscooter-ulykke – nu skal føreren for retten igen
I maj 2017 døde to udvekslingsstuderende fra USA, da deres jolle blev ramt af vandscooter i høj fart. Føreren af scooteren blev idømt to års fængsel.
En 25-årig mand skal torsdag igen i retten – denne gang Østre Landsret – i en sag, der i 2017 skabte overskrifter. To udvekslingsstuderende fra USA blev dræbt, da deres jolle blev påsejlet i Københavns Havn af en vandscooter ført af den 25-årige.
Den 25-årige blev i januar idømt to års fængsel i Københavns Byret. En del af dommen skyldtes en reststraf for tidligere forhold.
Men hvor anklagemyndigheden accepterede, at syv andre vandscooterførere fra samme aften slap med bøder på mellem 3700 og 11.700 kroner, ankede den byrettens dom til den 25-årige, som anklagemyndigheden havde krævet idømt fire års fængsel.
Der ventes afgørelse i ankesagen i starten af juli.
Gitre og afspærring sat op ved Sydhavnen
Vandscootere og motorbådes høje hastighed i Københavns Havn havde på tidspunktet for ulykken ifølge flere sejlere længe været et problem, og blandt andet HavneForum i København, der er en paraplyorganisation for foreninger og virksomheder i og omkring Københavns Havn, kritiserede politiet for ikke at have gjort nok for sikkerheden.
Det var allerede dengang ulovligt at sejle på vandscooter i Københavns Havn, men de seneste måneder er der igen set flere vandscootere i havnen, og politiet har allerede uddelt bøder til flere førere.
- Ulykken var i frisk erindring sidste år, så der skete ikke så meget. Men allerede nu har vi set en i maj og to i juni, siger ledende politiinspektør Allan Nyring fra Københavns Politi til Ritzau.
For at forhindre vandscooteres adgang til havnen blev der derfor i sidste uge opsat gitre, flydeafspærring og skilte ved flere såkaldte stibroer ved den sydlige indgang i Københavns Sydhavn.
Afspærringen er bare et af flere tiltag, som blev søsat efter den dødelige ulykke. Blandt andet valgte politiet at intensivere patruljeringen i havnen og lejede en båd til formålet.
- Vi patruljerer jævnligt. Generelt er folk rigtigt glade for patruljeringen, siger Allan Nyring.
Desuden har Folketinget vedtaget nye regler. Blandt andet blev der fra den 1. januar indført et krav om førerbevis til en vandscooter, ligesom politiet fra den 15. maj fik bedre muligheder for at konfiskere fartøjer, herunder vandscootere og mindre speedbåde.
Livet på vandet har ændret sig radikalt
Ifølge formanden for HavneForum, Milan Rud Kronborg, har livet på vandet i København ændret sig voldsomt efter ulykken i 2017.
- Vi så stort set ikke vandscootere længere og folk, der sejlede hasarderende med speedbåde eller hurtigtgående motorbåde, stoppede næsten også med det samme.
Det skyldes ifølge ham, at politiet efter ulykken og i en tid, hvor der er kommet rigtig meget liv på vandet, kom meget mere på banen som følge af den kritik, der lød efter dødsulykken.
- Før ulykken skete, var det heller ikke lovligt at sejle på vandscooter i Københavns Havn, men der var ikke ressourcer til at håndhæve det. Det oplever vi på en helt anden måde nu – lige så snart solen skinner, er politiet til stede, og det gør en kæmpe forskel.
Men også selvjustits har ifølge Milan Rud Kronborg ført til, at folk langs vandet råber op, hvis de ser nogen med for høj fart.
Trusler om at få sænket sin båd
Milan Rud Kronborg fortæller, at situationen før ulykken var en helt anden.
- Vi oplevede vandscootere, der kom sejlende gennem Christianhavns Kanal og ødelagde de både, der lå her. Og hvis man tillod sig at gøre dem opmærksom på det, blev man mødt med trusler om at få sunket sin båd om natten. Den slags opførsel ser vi slet ikke længere.
Alligevel er han dog ærgerlig over, at alle stibroer i Sydhavnen er blevet lukket til stor gene for sejlende og bådklubber i området.
- Man kunne måske have lavet en mere galant løsning end at spærre af – gitre, der begrænser den frie sejllads, er et drastisk middel, siger han.
Flere vidner filmede vanvidssejlads
De to amerikanske piger – 18-årige Leah Bell fra Louisiana og 21-årige Linsey Malia fra Massachusetts – sejlede ved 19.30-tiden den 6. maj 2017 sammen med flere andre udvekslingsstuderende rundt i to udlejningsbåde i Københavns Havn.
På samme tid lagde flere vidner mærke til, at syv vandscootere kom blæsende og sejlede gennem pillerne til en lav gangbro i Sydhavnen i København, hvorfra der var fri adgang til den indre havn. Et af vidnerne, Troels Brücker, tog sin telefon frem og filmede de unge mennesker, der havde alt for travlt.
Omkring klokken 19.43 skete den ulykke, som kostede to unge kvinder livet, kvæstede fem andre – og som den dengang 24-årige mand efterfølgende blev dømt for.
Flere vidner fortalte efterfølgende, at fire mænd på vandscootere sejlede rundt ved Langebro og gassede op med retning mod to små både med syv-otte piger i hver. To af dem sejlede forbi i høj fart, mens det gik galt for den tredje.
- Den tredje vandscooter slog ligesom smut på vandet og fløj gennem luften og ramte den ene båd. Der lød et højt brag. Båden og vandscooteren drejede rundt, og der blev råbt og skreget nede fra båden. Han har nok sejlet mindst 50 kilometer i timen, fortalte Mads Pedersen, der var én af dem, der ringede 112 efter ulykken.
Vandscooterne sejlede efter ulykken væk i høj fart, men ni personer blev efterfølgende anholdt i Brøndby Havn ved Avedøre Holme syd for Københavns Havn, hvor politiet også beslaglagde flere vandscootere.
Mens en af de oprindeligt ni anholdte blev løsladt, endte otte personer med at blive sigtet i sagen.
Problemer i Aarhus Havn
Københavns Havn er ikke det eneste sted i landet, hvor der er problemer med vandscootere med alt for høj fart.
Således har der ifølge TV 2 Østjylland været to episoder i Aarhus Havn, hvor vandscootere har været til fare for andre sejlere i havnen – senest i mandags, hvor en 27-årig mand på scooter kom for tæt på en optimistjolle, der kæntrede.
Den 27-årige kan nu se frem til en bøde for brud på Søloven, da man skal 300 meter ud af havnen, før man må sætte farten op.
Ifølge Jakob Gadegaard Bendixen, der er ungdomsleder i Aarhus Sejlklub, sker det en gang om ugen, at vandscootere kommer blæsende forbi joller med børn.