Krimi

Tiltalt i sag om dødssejlads med vandscooter: - Jeg kunne ikke forstå panikken

Politiet har beslaglagt fem vandscootere efter ulykken. En vandscooter er større end en jetski - den hovedtiltalte havde kæresten siddende bag på sin scooter.

To kvinder blev dræbt, men må vandscootere overhovedet sejle i Københavns Havn? Det mener de tiltalte - anklagemyndigheden er uenig.

Der var stor trafik i havnen, da to unge kvinder blev dræbt af en vandscooter den 6. maj 2017.

To af de store, gule havnebusser og en større speedbåd var i hvert tilfælde på vandet ved Langebro. Flere langsomme udlejningsbåde. Måske andre fartøjer eller kajakker, men det husker en 31-årig kvinde ikke.

Hun er den sidste af otte tiltalte, der afgiver forklaring i Københavns Byret om det, vidner har kaldt for vanvidssejlads, da en gruppe vandscootere sejlede rundt i havnen på den første rigtigt varme dag i maj måned.

En sejltur på vandscootere gennem Københavns Inderhavn, der endte med, at to amerikanske kvinder blev dræbt, da en af vandscooterne ramte en udlejningsbåd.

Leah Bell, der kom fra delstaten Louisiana og var indskrevet på college i Californien, blev 18 år gammel. Linsey Malia på 21 år var fra delstaten Massachusetts.

Begge døde af kraniebrud og hjernelæsioner.

Hasarderet sejlads

Den 31-årige er sammen med de øvrige tiltalte i sagen anklaget for at sætte andres liv og helbred i fare ved, at de i forening sejlede hasarderet og chikanerende gennem havnen. Ifølge anklageren uden tilladelse og med langt højere hastighed, end de gældende søfartsregler tilsiger.

Anklager, som de alle otte nægter.

Alene den 25-årige, der ramte udlejningsbåden med syv unge kvinder i, er tiltalt for uagtsomt manddrab under særligt skærpende omstændigheder.

Bare en sejltur...

Den 31-årige kvinde fortæller, at de sejlede ind i havnen gennem sluserne ved Sydhavnen. At hun og hendes kæreste sejlede bagerst på hver deres vandscooter, og at hun kun i kort tid havde haft sit speedbådsbevis.

Hun så, at den hovedtiltalte tabte sin kæreste, der sad bagpå, i vandet. At han samlede hende op. De sejlede lidt rundt, så sejlede de tilbage. Hende alene efter de andre, uden at kæresten i første omgang var med.

Men da så hun den hovedtiltalte.

- Han ser ud i hovedet, som om det er helt galt. Der bliver sagt noget om noget blod, siger den 31-årige tiltalte, der har sit lange, lyse hår hængende løst.

På forskellige videosekvenser optaget af vidner fra havnen har hun sat det op i en karakteristisk hestehale. Filmene bliver vist på en skærm i retten.

Panik og blod

- Jeg har en opfattelse af, at de bare er røget i vandet. Jeg tænker - hvad er der sket, siden han er så panikslagen? forklarer vidnet.

Den hovedtiltaltes kæreste sad igen bag på hans vandscooter.

- Jeg kan huske, hun spørger om noget med hendes ansigt. Som om noget er sket med hendes ansigt. Jeg kunne ikke forstå panikken, siger den 31-årige med klar stemme.

Så kom hendes kæreste sejlende - han var lige så panikslagen.

- Han siger, der var blod over det hele. At politiet havde smidt ham væk, at vi skulle sejle ind til Brøndby Havn.

Kæresten, der også er tiltalt, har tidligere forklaret, at han stoppede ved udlejningsbåden, efter at de to kvinder var ramt. At han ville hjælpe, men blev bedt om at sejle væk.

Mens den 25-årige hovedtiltalte har erkendt, at han mistede kontrollen over sin vandscooter og sejlede ind i båden, at han så de sårede kvinder og derefter flygtede i panik.

Strid om reglerne

Den 31-årige kvinde var ude at sejle på sin første tur alene på en vandscooter. Hun mener, at det var lovligt at sejle i havnen.

- Der var en mand, der råbte os an og sagde, at vi sejlede for hurtigt, og at man ikke måtte sejle med jetski i havnen. Han stod med sin cykel ved en lille badebro, fortæller den tiltalte kvinde.

De svarede, at de sejlede på vandscooter, og at den hørte under reglerne for speedbåde. Det var hun sikker på - det havde hendes instruktør fortalt, da hun tog sit speedbådsbevis.

Lovligt eller ej?

Anklagemyndigheden mener, at det ikke er korrekt. At al færdsel på vandscooter og jetski er forbudt i Københavns Havn.

På grund af stridspunktet om regler for færdsel i havnen har anklagemyndigheden bedt Københavns Byret om, at de to lægdommere i sagen er søfartskyndige.

Der er afsat seks retsdage til sagen, hvor der forventes dom i begyndelsen af januar.