Betonklodser er ikke nok: Denne terrorsikring får lastbilerne til at stoppe HELT

Ifølge Sikkerhedsbranchen er betonklodser slet ikke nok til at stoppe en lastbil på vej ind i en folkemængde. Her kan du se en mere effektiv løsning.

Efter mandagens angreb i Berlin, hvor en lastbil dræbte 12 personer og sårede mange på et julemarked, er der blevet sat betonklodser op flere steder i København.

Det er blandt andet sket foran Tivoli og Strøget, men hvis en lastbil virkelig vil køre igennem, er det slet ikke nok til at stoppe den.

Sådan lyder det fra Sikkerhedsbranchen.

- Man kan være heldig, at lastbilen bliver beskadiget, så den ikke kan køre så langt, men den ryger jo igennem betonklodserne som en varm kniv i smør, siger Kasper Skov-Mikkelsen, der er direktør i Sikkerhedsbranchen.

Nødvendigt med holdbare løsninger

Han siger, at det som en hurtig og foreløbig reaktion kan være udmærket at sætte betonklodser op. De er ikke fuldstændigt ubrugelige og kan være med til at sende et signal, men hvis myndighederne vurderer, at der på længere sigt er en reel risiko et bestemt sted, skal der mere holdbare løsninger til, mener Kasper Skov-Mikkelsen.

Han fremhæver forskellige alternativer, der både er mere sikre, men også kønnere at se på.

Det drejer sig om de såkaldte ”bollards”, som er tykke stolper, der effektivt stopper en lastbil. En standardlastbil på 7,5 tons vil med en hastighed på 50km/t stoppe helt op ved mødet med dem. Lastbilen bliver godt og grundigt ødelagt, og i modsætning til betonklodserne har den ikke mulighed for at fortsætte kørslen.

Her er de såkaldte bollards ved at blive sat op. Monteringen er både dyrere og mere krævende, end det er at sætte betonklodser op.
Her er de såkaldte bollards ved at blive sat op. Monteringen er både dyrere og mere krævende, end det er at sætte betonklodser op. Foto: TV 2

Stolper kan kamufleres som blomsterkummer

Stolperne findes i flere udgaver og kan både fastmonteres, kører op af jorden ved hjælp af hydraulik, og så kan de være mobile og sættes op, når der er brug for det. Eksempelvis rundt om et julemarked.

De mobile stolper er dog ikke lige så stærke som de faste, og derfor skal der monteres faste stolper med mindst ni meters mellemrum, som de mobile kan forbindes til, hvis det skal kunne holde en lastbil væk.

- Man kan kamuflere de faste stolper som blomsterkummer eller skraldespandsstativer, hvis man ikke vil vise dem for meget frem. Og ved at have få faste signalerer man heller ikke, at der er et utrygt sted at være, siger Kasper Skov-Mikkelsen.

Det er også muligt at spænde en form for wire eller net ud mellem de faste stolper. Nettet kan, som det ses i videoen, også effektivt stoppe en lastbil, men har ligesom de faste stolper den ulempe, at det kan være svært at evakuere et område, hvis det er ”hegnet” for godt ind.

Et wire/net kan spændes ud mellem de faste stolper.
Et wire/net kan spændes ud mellem de faste stolper. Foto: TV 2

Bør være bedre forberedt på terror i Danmark

Sikkerhedsbranchen repræsenterer firmaer, som sælger stolperne, og har derfor en naturlig interesse i at fremhæve egne produkter.

De fastmonterede stolper er både dyrere og mere krævende at montere end betonklodserne foran Tivoli, og Kasper Skov-Mikkelsen understreger da også, at ”man selvfølgelig skal passe på med ikke at slå plat på situationen”.

Han mener dog, at myndighederne bør udarbejde sikkerhedsstandarder for udsatte steder rundt omkring i landet, så der er konkrete krav ved større arrangementer.

Standarderne skal ifølge Kasper Skov-Mikkelsen sige noget om, hvilket sikkerhedsniveau der er påkrævet for eksempelvis en fejring af håndboldlandsholdet med 30.000 mennesker på Rådhuspladsen i København.

Sådanne standarder findes der ifølge Kasper Skov-Mikkelsen i blandt andet England, men i Danmark er vi bagefter, mener han.

- Mit gæt er, at det er fordi, vi ikke tænker terror her hjemme. Vi har ikke været vant til det overhovedet og tænkt, at det kun er noget, der sker for andre. Men nu begynder det at rykke så tæt på, at vi nok hellere må se at få lettet en hvis legemsdel, siger han.

Sikkerhedsbranchen har den seneste tid oplevet større efterspørgsel, men det er lige så meget fra institutioner og private virksomheder. I relation til terrorbeskyttelse er det meget lidt, siger Kasper Skov Mikkelsen.

Politiet: Ingen enkle løsninger

TV 2 ville gerne have spurgt politiet, om de har aktuelle planer om at udskifte betonklodser med de såkaldte bollards, samt hvorfor der ikke er sikkerhedsstandarder for udsatte områder som eksempelvis Rådhuspladsen i København.

Det har ikke været muligt at få et interview, men i en mail til TV 2 skriver politiinspektør Bjarne Sørensen fra Rigspolitiets Nationale Beredskabsafdeling:

- Ved større arrangementer vurderer arrangøren og politiet sikkerhedsbehovet - eventuelt i samarbejde med PET. Det sker uanset stedet, det holdes. Ligeledes ser politiet løbende på behovet for den rigtige type af sikkerhedsforanstaltninger - både midlertidige, som hurtigt kan etableres og permanente, som kræver etableringsarbejde.

- Man må ikke tro, at der findes én enkel løsning, der kan afværge alle typer af hændelser i en by. Det vil altid være en balance mellem at skabe sikkerhed og samtidig være en åben og tilgængelig by, man kan bevæge sig rundt i.

Henrik Færch, der er direktør i sikkerhedsfirmaet Damasec, fortæller om de tekniske løsninger.