Se og Hør-sagen

Fik 5000 kr. og en middag for at afsløre prins Joachim og Marie for Se og Hør

Tys Tys-kilden var en speciel kilde – og kan ikke sammenlignes med andre kilder. Det forsøger anklageren i Se og Hør-sagen i hvert fald at påvise.

Han arbejdede hos SAS - både i Københavns Lufthavn og på hovedkontoret – og havde adgang til bookingsystemet. En adgang, som han flere gange brugte til at tjekke flyreservationer fra kendte og kongelige for Se og Hør.

I sommeren 2008 tippede han den daværende journalist hos sladderbladet Kasper Kopping om prins Joachim og prinsesse Maries bryllupsrejse til Canada.

- Jeg slog op i bookingsystemet og fandt reservation og flynummer. Det var et indenrigsfly i Canada, så vidt jeg husker. Det var ikke en stor hemmelighed i SAS, hvor de skulle flyve til og fra. Så jeg vidste, hvor jeg skulle kigge, siger SR uden at tøve.

Han sidder på vidneskranken i Retten i Glostrup. Indkaldt som vidne i Se og Hør-sagen, danmarkshistoriens største medieskandale, hvor seks personer er tiltalt for at have begået eller medvirket til lovbrud.

SR har tidligere været sigtet sagen, men politiet har aldrig rejst en tiltale mod ham. Derfor omtaler TV 2 ikke hans fulde navn, men bruger i stedet ’SR’.

Se og Hør i Canada

Kasper Kopping, der er en af de tiltalte i sagen, dækkede prins Joachim og prinsesse Maries bryllup og den efterfølgende bryllupsrejse i sommeren 2008.

Og fra SR fik han at vide hvilket fly, det nygifte par skulle med, og hvilke sæder som prins Joachim og prinsesse Marie havde om bord på flyet. Så Kasper Kopping kunne få en plads tæt på.

Kort efter tippet fra SR, der i retssagen flere gange er blevet beskrevet som ’Lufthavnskilden’, kom et andet tip fra en afgørende kilde. En hidtil ukendt Peter Bo Henriksen, der var ansat hos IBM og PBS, kunne se, hvor de nygifte brugte deres kreditkort.

Det bekræftede ugebladet i, at de royale hvedebrødsdage skulle fejres i Canada – og blev startskuddet på Se og Hørs faste samarbejde med Peter Bo Henriksen, der siden blev påduttet navne som Guldkilden, Kreditkort Bo eller det famøse Tys Tys-kilden.

”Det er sgu mange penge”

Men lufthavnsoplysningerne fra SR var ikke uden betydning. I hvert fald kom der efterfølgende en betaling på 5000 kroner og en middag, viser en mailkorrespondance fra den 27. juni 2008 mellem Kasper Kopping og SR, som anklageren fremlægger i retten i Glostrup.

”HVAD?! Kasper, jeg havde regnet med 1000 kroner.. Det er sgu mange penge. Er det normalt i giver så meget??,” skrev SR i en mail.

”Det er lidt forskelligt. De mest banale tips får normalt 2000 kr – de allerbedste får 10.000. Det skal også ses i lyset af, hvad der kom ud af tippet – og det har du jo med dine egne øjne set. Desuden vil vi jo gerne fortsat gøre brug af dig,” svarede Kasper Kopping.

Men selvom SR - ifølge den daværende journalist hos Se og Hør - var en god kilde for bladet, blev der ikke smækket en fast samarbejdsaftale på bordet. SR kunne levere tip og blive aflønnet, hvis de gav pote – modsat Tys Tys-kilden, Peter Bo Henriksen, der efter et møde med chefredaktøren Henrik Qvortrup fik en fast månedlig betaling på 10.000 kroner.

Uanset hvor brugbare hans tip om kendte og kongeliges kreditkorttransaktioner måtte være.

Prinsesse Marie og Stein Baggers kone

Fra sommeren 2008 til foråret 2009 leverede SR tip om kendtes flyrejser til Se og Hør – heriblandt flyrejser for Stein Baggers hustru, Anette Uttenthal, og prinsesse Maries tur til Geneve.

Mellem fem og otte gange modtog Kasper Kopping tip over sms, mail eller telefon, vurderer SR.

- Primært var det Kasper, som spurgte mig, om jeg kunne se noget på en specifik person, siger den tidligere SAS-ansatte.

Ifølge anklageren er det fundet to betalinger til SR i Se og Hørs bogholderi: 5000 kroner i juli 2008 og 7000 kroner i marts 2009.

Der var ikke tale om en fast aftale eller en fast løn, understreger SV.

Løj om afdelingsskift

I 2009 stoppede leverancerne af flyoplysninger. SR havde det ikke godt med det, lyder forklaringen.

- Jeg fortalte Kasper, at jeg havde skiftet afdeling. Og at jeg ikke kunne se de pågældende oplysninger længere.

- Havde du skiftet afdeling, spørger anklageren?

- Nej, men jeg havde ikke lyst til at give de oplysninger mere, siger SR, der kendte Kasper Kopping gennem en fælles bekendt og havde ”spillet fodbold med ham i fire-fem år”.

Brugernavn og kode

Lufthavnskilden fortalte aldrig Kasper Kopping, hvordan han rent faktisk fandt oplysningerne. Men den information deler han som vidne med retten.

- Jeg skulle logge på med mit brugernavn og kode. Jeg søgte på efternavnet, og så kom det frem, hvis der var foretaget nogle reservationer.

Og ifølge SR var hans adgang til bookingsystemet langt fra unik.

- Den adgang fik vores elever fra dag to-tre stykker. Det var noget, som næsten alle kunne.

Dom 24. november

De seks tiltalte i Se og Hør-sagen nægter sig alle skyldige: det drejer sig om de tidligere chefredaktører hos Se og Hør Henrik Qvortrup, Kim Henningsen og Per Ingdal, de tidligere journalister hos Se og Hør Ken B. Rasmussen og Kasper Kopping og Tys Tys-kilden, Peter Bo Henriksen.

De anerkender dog i det store hele sagens faktiske forhold: At private og under normale omstændigheder utilgængelige oplysninger blev solgt af Peter Bo Henriksen og købt af ugebladet Se og Hør.

To tidligere medarbejdere hos ugebladet er allerede dømt i såkaldte tilståelsessager sammen med Aller Media, der er idømt en bøde på ti millioner kroner.

24. november ventes der at falde om i sagen.

Se og Hør-sagen

Tolv personer - samt Aller Media - blev sigtet i Se og Hør-sagen. Få overblikket her:

Ken B. Rasmussen

Ken B. Rasmussen, tidligere journalist på Se og Hør og forfatter til romanen 'Livet, det forbandede'.

Ken B. Rasmussen

Ken B. Rasmussen blev den 24. november 2016 idømt fire måneders betinget fængsel ved retten i Glostrup. Anklageren krævede otte til ti måneders fængsel.

Ken B. Rasmussen udgav 29. april 2014 romanen 'Livet, det forbandede' - og dermed begyndte sagen og skandalen om Se og Hør.

Forfatteren, der har en fortid som journalist på ugebladet, fortæller i romanen om arbejdsmetoderne på det fiktive blad 'Set og Hørt' - og her fremgår det blandt andet, at ugebladet benyttede en betalt kreditkortkilde i perioden fra 2008 til 2011, hvor Ken B. i den virkelige verden blev fyret af daværende chefredaktør på Se og Hør, Kim Henningsen.

BT var den første avis, som dagen inden bogudgivelsen bragte historien - og Københavns Vestegns Politi meddelte umiddelbart efter, at man ville undersøge, om der var foregået noget ulovligt. Sideløbende bredte debatten sig i både medier og blandt politikere og meningsdannere.

Ken B. Rasmussen fortæller selv, at han var del af en lille gruppe på Se og Hør, der havde adgang til kildens oplysninger - og at de også kunne bede kilden om at undersøge kontooplysninger fra specifikke personer. Han fastholder dog, at han er uskyldig, da han ikke mener, at han har begået noget ulovligt eller har ansvar for begåede ulovligheder.

I sin tid på ugebladet optog Ken B. Rasmussen ifølge sin egen forklaring en lang række personlige samtaler samt alle sine telefonsamtaler, ligesom han gemte breve, noter og mailkorrespondancer. Der er tale om flere kasser med potentielt bevismateriale, som er gennemgået af politiets efterforskere.

Foto: Scanpix

Tys tys-kilden

Tys tys-kilden videregav kreditkortoplysninger til Se og Hør

Tys tys-kilden

Peter Bo Henriksen blev den 24. november 2016 idømt 1 år seks måneders ubetinget  fængsel ved retten i Glostrup. Derudover blev der konfiskeret 365.000 kroner. Anklageren krævede to et halvt til tre års fængsel.

Peter Bo Henriksen er helt central i Se og Hør-sagen.

Han var ansat hos IBM, der løste opgaver for NETS - det tidligere PBS, Pengeinstitutternes Betalingsservice, og tog ifølge flere af de medtiltaltes forklaringer selv initiativet til samarbejdet med Se og Hør, da han i 2008 henvendte sig til ugebladet med enestående oplysninger om prins Joachim og prinsesse Maries bryllupsrejse.

De kongeliges kreditkortoplysninger havde han adgang til gennem sit arbejde, og i løbet af bryllupsrejsen opdaterede han løbende Se og Hørs udsendte reporter, Kasper Kopping, om parrets videre færden.

Dagen efter de første artikler om Se og Hør-sagen blev bragt i BT, henvendte it-specialisten sig selv på politigården hos Københavns Vestegns Politi, hvor han tirsdag den 30. april 2014 klokken 15.15 blev afhørt og sigtet for blandt andet at have videregivet personfølsomme oplysninger - for systematisk at have malket Nets for kreditkortinformationer, som han herefter videresendte til udvalgte reportere fra Se og Hør.

Peter Bo Henriksen erkendte tidligt i sagen en række af de såkaldt 'faktiske forhold' - men fastholder sin uskyld, da han ikke mener, han har begået noget, som er i strid med Straffeloven.

Ifølge blandt andre Ken B. Rasmussen og Kasper Kopping blev Peter Bo Henriksen aflønnet med 10.000 kroner hver måned for sine kreditkortinformationer. Desuden stod han helt frem til 2014 på Se og Hørs gæsteliste til blandt andet Top Charlie i Parken.

Selvom det kun var en snæver kreds på Se og Hør, der modtog kreditkortoplysningerne - fortæller flere personer med tilknytning til ugebladet, at man godt kendte til 'Kreditkort-Bo'.

Foto: TV 2

Kasper Kopping

Kasper Kopping, tidligere journalist på Se og Hør

Kasper Kopping

Kasper Kopping blev den 24. november 2016 idømt fire måneders betinget fængsel og 100 timers samfundstjeneste ved retten i Glostrup.​ Anklageren krævede otte til ti måneders fængsel.

Kasper Kopping dækkede som journalist på Se og Hør historien om prins Joachim og prinsesse Maries bryllupsrejse i Canada i 2008 - den første historie, ugebladet dækkede tæt ved hjælp af kreditkortinformationer fra tys tys-kilden.

Ifølge Kopping var han af ugebladets ledelse blevet bedt om at holde kontakten til Peter Bo Henriksen, der havde kontaktet Se og Hør med informationer om rejsen - og efter at historien om bryllupsrejsen blev lidt af et scoop for ugebladet, fortsatte Kopping som en del af inderkredsen, der havde den direkte kontakt med tys tys-kilden.

Kasper Kopping erkender de faktiske forhold men nægter sig skyldig, idet han ikke mener, han har foretaget sig noget strafbart - han var ung og uprøvet og gjorde det, cheferne bad ham om. Chefer, der i dag efter Koppings mening ikke vil stå ved det ansvar, de havde.

27. juni fik Kasper Kopping en fratrædelsesordning som følge af den interne undersøgelse, Aller Media foretog i Se og Hør-sagen - og selvom han i øjeblikket er i jobtræning i en butik, søger han fortsat arbejde som journalist.

Sin side af sagen forklaret Kasper Kopping i bogen 'Helt Tys Tys - Se og Hør indefra'.

Foto: Scanpix Denmark

Henrik Qvortrup

Henrik Qvortrup, tidligere chefredaktør på Se og Hør

Henrik Qvortrup

Henrik Qvortrup blev den 24. november 2016 idømt 1 år og tre måneders fængel - tre måneder ubetinget og ét år betinget. Anklageren krævede op til to års fængsel.

Henrik Qvortrup var chefredaktør på SE og Hør i 2008, da samarbejdet med tys tys-kilden blev indledt. Flere daværende ansatte på ugebladet fortæller i detaljer, hvordan Qvortrup skulle have været involveret i den oprindelige aftale med kilden - det afviser han selv.

- I forhold til beskyldningen om, at jeg var manden, der orkestrerede det, som nogle mener var ulovligt, eller var mastermind eller Godfather bag aftalen, det vil jeg blankt afvise, sagde Qvortrup til TV 2 umiddelbart inden, han 22. maj 2014 skulle afhøres af politiet.

Qvortrup nægter sig skyldig i de rejste anklager og understreger, at tys tys-kilden efter hans kendskab blot var en kilde som så mange andre, og at han ikke vidste, hvordan kilden skaffede sig sin viden.

Efter seks år som chefredaktør forlod Henrik Qvortrup i november 2008 stillingen på Se og Hør og begyndte kort efter som politisk kommentator på TV 2 - her måtte han 29. april 2014 fratræde sin stilling på grund af sagen, der hurtigt var eksploderet i medierne.

Henover sommeren 2016 er Qvortrup vært på et mediemagasin i Radio24syv, ligesom han skriver for Metroexpress og udgiver en politisk podcast med sin fætter. Desuden har han været vært på DK4 samt medvirket i flere reality-programmer - etableret sit eget kommunikationsfirma og skrevet biografien 'Q'.

Foto: Scanpix Denmark

Kim Henningsen

Kim Henningsen, tidligere chefredaktør på Se og Hør

Kim Henningsen

Kim Henningsen blev den 24. november idømt ét års betinget fængsel og 200 timers samfundstjenste ved retten i Glostrup. Anklageren krævede op til to års fængsel.

​Kim Henningsen bestred stillingen som chefredaktør på Se og Hør fra 2009 til 2013, hvor han i en periode havde været sygemeldt med depression.

Inden da fyrede han i 2011 Ken B Rasmussen fra ugebladet - på en måde, som Ken B ikke lægger skjul på, han fortsat er fortørnet over. Ken B har tidligere givet udtryk for, at fyringen og et ønske om hævn var medvirkende til, at han stod frem med historien om den hemmelige kilde.

Den tidligere chefredaktør vedkender sig kendskabet til tys tys-kilden - og fortæller også til TV 2, at han har mødt kilden og betalt kilden - men Kim Henningsen fastholder, at han ikke erkender noget lovbrud, da han ikke mener, det var ulovligt at bruge de kreditkortoplysninger, som kilden skaffede.

- Jeg har erkendt HELE det faktiske hændelsesforløb. Jeg står fuldt og helt ved det hele, og ansvaret er mit - og kun mit - i mine fire år som chefredaktør. Jeg fastholder, at der ikke er tale om noget ulovligt, siger Kim Henningsen.

Kim Henningsen var sygemeldt og bliv derfor ikke afhørt i den første tid, hvor sagen rullede - siden er han blevet rask, og efter en tid som jobsøgende ernærer han sig i dag som foredragsholder og gennem sit eget kommunikationsfirma.

Foto: Scanpix Denmark

Per Ingdal

Per Ingdal, tidligere udgiverredaktør Aller Media

Per Ingdal

Per Ingdal blev den 24. november frifundet ved retten i Glostrup. Anklageren krævede halvandet til to års fængsel.

Per Ingdal var konstitueret chefredaktør for Se og Hør i månederne efter Henrik Qvotrup forlod ugebladet og inden Kim Henningsen blev ansat. Det var i perioden fra 31. december 2008 til 15. juni 2009 - ligesom han i hele hele perioden, hvor tys tys-kilden skal have leveret kreditkortoplysninger, var udgiverdirektør på Aller.

I forbindelse med Allers interne undersøgelse af Se og Hør kom det frem, at Kim Henningsen i 2009 informerede Per Ingdal om, at ugebladet havde en kilde i det daværende PBS, der var 'ulden i kanten' - Per Ingdal selv afviser, at han havde noget særligt med den daglige drift af Se og Hør at gøre.

Efter skandalen begyndte at rulle, måtte Per Ingdal gå på barsel før tid - hvorefter han 20. juni 2014 trak sig som udgiverdirektør og forlod Aller Media.

- De seneste ugers afsløringer af Se og Hørs arbejdsmetoder har blotlagt, at der er blevet brugt journalistiske metoder på Se og Hør, som jeg i min egenskab af udgiverdirektør ikke kan stå inde for, skrev Ingdal dengang i en pressemeddelelse, hvor det også lød, at han 'ikke var vidende om, at disse metoder blev anvendt'.

I maj 2016 gik Per Ingdal sammen med en tidligere kollega fra Aller Media i luften med det digitale nyhedsmedie My Daily Space, der er målrettet unge kvinder.

Foto: Scanpix Denmark

Kim Bretov

Kim Bretov, tidligere redaktionschef på Se og hør

Kim Bretov

Københavns Vestegns Politi har i samråd med Statsadvokaten i København og Rigsadvokaten den 6. juli 2016 rejst tiltale mod Kim Bretov. Er den 25. august 2016 blevet idømt seks måneders betinget fængsel og 120 timers samfundstjeneste ved Retten i Glostrup.

Kim Bretov var redaktionschef og næstkommanderende på Se og Hør under alle de tre sigtede chefredaktører - Henrik Qvortrup, Per Ingdal og Kim Henningsen.

Bretov var blandt de Se og Hør-ansatte, der blev sendt hjem, da sagen om tys tys-kilden begyndte at rulle - og selvom han ikke blev sigtet i første omgang, kom han med på listen 25. juni 2014.

I sin bog skriver Ken B, at det var Kim Bretov eller chefredaktøren, der underskrev bilagene fra tys tys-kilden - ifølge Per Ingdal var det Kim Bretov, der underskrev alle bilag til tys tys-kilden i de seks måneder, han selv sad på posten.

Kim Bretov har i dag etableret sit eget kommunikationsfirma - ligesom han sælger, anmelder og skriver om vin.

Foto: TV 2

Lise Bondesen

Lise Bondesen, tidligere nyhedschef Se og Hør

Lise Bondesen

Københavns Vestegns Politi har i samråd med Statsadvokaten i København og Rigsadvokaten den 6. juli 2016 rejst tiltale mod Lise Bondesen. Er den 25. august 2016 blevet idømt seks måneders betinget fængsel og 120 timers samfundstjeneste ved Retten i Glostrup.

Lise Bondesen kendte som nyhedschef på Se og Hør udmærket til brugen af tys tys-kilden - ligesom hun accepterede, at der blev indhentet og bertalt for kreditkort-oplysninger.

Det har hun selv beskrevet i en flere sider lang artikel på Ekstra Bladet, hvor hun blev ansat som underholdningsredaktør i 2013 - artiklen blev bragt 1. maj 2014, og dagen efter forlod hun sin stilling på avisen.

I artiklen fortæller  Lise Bondesen endvidere, at det var Henrik Qvortrup selv, der i 2008 holdt et indledende møde med kreditkortkilden - og at han efterfølgende virkede ganske begejstret for mødet. Også Kim Henningsen var involveret i brugen af kilden, fortæller hun -ligesom hun gør rede for, at 'ganske mange' kendte til brugen af tys tys-kilden - inden hun i samme artikel erkender, at det var en fejl at bruge kilden.

27. juni 2014 blev Lise Bondesen sigtet for sin rolle i sagen - i maj 2016 blev Lise Bondesen udnævnt til chefredaktør og direktør på avisen.dk og Ugebrevet A4, en stilling, hun allerede var konstitueret i.

Foto: Scanpix Denmark

Aller Media

Aller Media er sigtet som 'juridisk person'

Aller Media

Den 6. juni blev der rejst tiltale mod Aller Media, som tilstår og indvilliger i at betale en bøde. Er 25. august 2016 blevet dømt til at betale 50 dagbøder af 200.000 kroner - i alt 10 millioner kroner - ved Retten i Glostrup.

Begår en eller flere medarbejdere en forbrydelse indenfor en virksomheds driftsområde, kan selskabet som sådan gøres ansvarligt - og derfor er Aller Media sigtet som 'juridisk person'.

Mediehuset er sigtet for medvirken til overtrædelse af straffeloven og markedsføringsloven - blandt andet ved at have tilskyndet en eller flere kilder til at udlevere fortrolige oplysninger mod betaling.

Kendes selskabet skyldigt og idømmes det en bødestraf, vil retten blandt andet tage stilling til den økonomiske gevinst, en given lovovertrædelse skal have tilført selskabet.

Foto: Scanpix Denmark