Se og Hør-sagen

Advarsel om Tys Tys-kilde blev ignoreret af PET og Nets

Både PET og Nets var advaret om, at Se og Hør modtog kreditkortoplysninger, og at der kunne være tale om en 'sikkerhedsrisiko'. Intet skete.

Både Nets og Politiets Efterretningstjeneste, PET, var advaret om, at ugebladet Se og Hør havde adgang til kongelige og kendte danskeres kreditkortbevægelser.

Men hverken Nets eller PET greb ind.

Det fortæller fotograf Michael Medgyesi, der torsdag er første vidne i Retten i Glostrup, hvor Se og Hør-sagen kører.

Michael Medgyesi var freelancefotograf på Se og Hør fra 2006 til 2011, hvor han blev fyret af den daværende chefredaktør, Kim Henningsen. I 2012 kontaktede han PET og fortalte, at han havde været på rejser for ugebladet, hvor journalisten løbende fik beskeder, når de kendte havde brugt et Mastercard.

- Der var moralske implikationer, og det er ikke rigtig fedt. Den tanke, at hvis du nu kan tjekke folk som Janni Spies, så kan du også tjekke andre folk. Og så kan du også tjekke statsministeren, siger Michael Medgyesi fra sin plads i vidneskranken i midten af retssalen.

Danmarkshistoriens største medieskandale

Som vidne skal Medgyesi være med til at belyse, hvad som er op og ned i danmarkshistoriens største medieskandale, Se og Hør-sagen.

To tiltalte og Aller Media er allerede blevet dømt i såkaldte tilståelsessager.

I retten sidder nu seks tiltalte: de tidligere chefredaktører på Se og Hør Henrik Qvortrup, Kim Henningsen og Per Ingdal, de tidligere journalister hos Se og Hør Kasper Kopping og Ken B. Rasmussen - samt den såkaldte Tys Tys-kilde, Peter Bo Henriksen.

I det store hele anerkender de tiltalte sagens faktiske forhold - men alle seks nægter sig skyldige.

Møde på hotel med PET

Medgyesi var bekymret over sikkerhedsrisikoen i forhold til de lækkede kreditkortoplysninger, og derfor henvendte hans sig til PET. Sådan forklarer han fra vidneskranken i retten.

- Tog PET din henvendelse alvorligt? Reagerede de?, spørger anklageren.

- Ja, vi skulle mødes, og jeg mødtes med to personer. Det var måske i sommeren 2012, fortæller Michael Medgyesi.

Han mødtes med to politiagenter på Admiral Hotel i København, og her fortalte han om to - måske tre - rejser, som han havde været på som udsendt for Se og Hør. Rejser, hvor de løbende fik friske oplysninger om kendte personers færden.

Med Stein Baggers familie i Sydfrankrig

En af rejserne fandt sted den 27. til 30. december 2008, hvor Michael Medgyesi sammen med en journalist fik til opgave at følge efter Stein Baggers hustru, Anette Uttenthal, på en rejse til Sydfrankrig.

Tidligere på måneden havde Stein Bagger, der som direktør for it-selskabet IT Factory blev dømt for bedrageri og dokumentfalsk, selv henvendt sig på en politistation i Los Angeles. Her overgav han sig selv til myndighederne - og mens han sad varetægtsfængslet, kæmpede alle danske medier om de bedste historier om IT Factorys tabte millioner - og Stein Baggers rolle i sagen.

Medgyesi tog billeder af Anette Uttenthal i flyet - og igen i lufthanvnen i Nice, hvor hun lejede en sølvgrå Mercedes SLK 280. Herefter mistede de hende, da hun kørte ud fra lufthavnen.

I en senere gennemgang af forløbet skriver Medgyesi i Nets: "Den 28. fik vi at vide, at hun (red. Anette Uttenthal) havde brugt et specifikt beløb på Hotel Port Palace i Monaco en times tid før, vi fik oplysningen viderekommunikeret".

Kendte hotellet i Monaco

Journalisten AS var med på turen. Han husker ikke, at der var tale om brug af kreditkortoplysninger.

- På et tidspunkt ringer Kasper Kopping (red. tidligere journalist på Se og Hør og tiltalt i Se og Hør-sagen) og siger, at de skal køre til et navngivet hotel i Monaco, for der er hun. Jeg går ind på hotellet og spørger receptionisten og får at vide, at hun lige er tjekket ud, siger AS, der også er indkaldt som vidne i retten.

- Vi får at vide, at vi skal rykke hurtigt, at hun er på det der hotel, siger AS.

Det er hun så ikke længere - men på endnu en rejse til Schweiz oplever Michael Medgyesi igen, at man tilsyneladende modtager kreditkortoplysninger.

Efter Janni Spies til Geneve

Det var den 11. september 2009, hvor Medgyesi sammen med journalisten SS rejste efter Janni Spies til Geneve.

- Vi vidste, hvilket fly hun skulle med. Men vi var ikke på det samme fly, siger Medgyesi fra sin plads i vidneskranken i Retten i Glostrup. 

- Vi tog ned til et hotel, hvor vi vidste, at hun skulle bo. På det tidspunkt vidste jeg ikke, hvorfor vi ved det, siger han.

Journalisten gik ind på hotellet for at finde ud af, om Janni Spies var der – men da var hun tjekket ud.

Journalisten kontaktede redaktionen og fik at vide, at Janni Spies netop havde købt togbilletter på stationen lige rundt om hjørnet. De skyndte sig derhen, men fandt hende ikke.

Advarsel til Nets

"Den 11. september 2009 var vi i Geneve og fik at vide, at Janni Spies samme dag (vi havde muligvis oplysningen dagen før, eftersom vi kørte direkte til hotellet fra lufthavnen) havde brugt kortet på et hotel, hun havde boet på natten mellem den 10ende og den 11te," skriver Michael Medgyesi i sin redegørelse til Nets.

Rejsen til Geneve fik de ikke meget ud af - og tilsyneladende var det det samme resultat, der kom ud af Medgyesis henvendelse til Nets den 18. januar 2013.

- Der gik et stykke tid, efter jeg talte med PET, og så kunne jeg mærke i mine knogler, at der skete ikke rigtigt noget. Og så prøvede jeg med Nets i stedet for, siger Medgyesi i retten.

Michael Medgyesi talte i telefon med Søren Winge, der er pressechef i Nets. Han sendte en nærmere redegørelse for de tider og steder, han mente, der kunne være brugt en såkaldt kreditkortkilde - og så hørte han ikke mere.

- Jeg troede, at det var hos Mastercard, at der sad en eller anden rådden person. For der var i begge tilfælde tale om Mastercard, siger Michael Medgeysi.

Ingen konsekvenser i Nets

Han kontaktede igen Nets for at høre, om der skete noget i sagen.

23. januar modtog han en mail fra pressechef Søren Winge, hvor der stod:

"Hej Michael, du har ret. Jeg skylder dig en tilbagemelding. Da vi ikke må videregive oplysninger af den art, kan jeg hverken be- eller afkræfte den information..., begynder mailen, der handler om, at Nets "undersøger sagen".

Tilsyneladende uden resultat - idet kreditkortkilden Peter Bo Henriksen tilsyneladende ikke blev konfronteret med de oplysninger, han solgte til Se og Hør, inden skandalen rullede med udgivelsen af Ken B Rasmussens bog i slutningen af marts 2014.

Der forventes dom i Se og Hør-sagen 24. november 2016.

Se og Hør-sagen

Tolv personer - samt Aller Media - blev sigtet i Se og Hør-sagen. Få overblikket her:

Ken B. Rasmussen

Ken B. Rasmussen

Ken B. Rasmussen blev den 24. november 2016 idømt fire måneders betinget fængsel ved retten i Glostrup. Anklageren krævede otte til ti måneders fængsel.

Ken B. Rasmussen udgav 29. april 2014 romanen 'Livet, det forbandede' - og dermed begyndte sagen og skandalen om Se og Hør.

Forfatteren, der har en fortid som journalist på ugebladet, fortæller i romanen om arbejdsmetoderne på det fiktive blad 'Set og Hørt' - og her fremgår det blandt andet, at ugebladet benyttede en betalt kreditkortkilde i perioden fra 2008 til 2011, hvor Ken B. i den virkelige verden blev fyret af daværende chefredaktør på Se og Hør, Kim Henningsen.

BT var den første avis, som dagen inden bogudgivelsen bragte historien - og Københavns Vestegns Politi meddelte umiddelbart efter, at man ville undersøge, om der var foregået noget ulovligt. Sideløbende bredte debatten sig i både medier og blandt politikere og meningsdannere.

Ken B. Rasmussen fortæller selv, at han var del af en lille gruppe på Se og Hør, der havde adgang til kildens oplysninger - og at de også kunne bede kilden om at undersøge kontooplysninger fra specifikke personer. Han fastholder dog, at han er uskyldig, da han ikke mener, at han har begået noget ulovligt eller har ansvar for begåede ulovligheder.

I sin tid på ugebladet optog Ken B. Rasmussen ifølge sin egen forklaring en lang række personlige samtaler samt alle sine telefonsamtaler, ligesom han gemte breve, noter og mailkorrespondancer. Der er tale om flere kasser med potentielt bevismateriale, som er gennemgået af politiets efterforskere.

Foto: Scanpix

Tys tys-kilden

Tys tys-kilden

Peter Bo Henriksen blev den 24. november 2016 idømt 1 år seks måneders ubetinget  fængsel ved retten i Glostrup. Derudover blev der konfiskeret 365.000 kroner. Anklageren krævede to et halvt til tre års fængsel.

Peter Bo Henriksen er helt central i Se og Hør-sagen.

Han var ansat hos IBM, der løste opgaver for NETS - det tidligere PBS, Pengeinstitutternes Betalingsservice, og tog ifølge flere af de medtiltaltes forklaringer selv initiativet til samarbejdet med Se og Hør, da han i 2008 henvendte sig til ugebladet med enestående oplysninger om prins Joachim og prinsesse Maries bryllupsrejse.

De kongeliges kreditkortoplysninger havde han adgang til gennem sit arbejde, og i løbet af bryllupsrejsen opdaterede han løbende Se og Hørs udsendte reporter, Kasper Kopping, om parrets videre færden.

Dagen efter de første artikler om Se og Hør-sagen blev bragt i BT, henvendte it-specialisten sig selv på politigården hos Københavns Vestegns Politi, hvor han tirsdag den 30. april 2014 klokken 15.15 blev afhørt og sigtet for blandt andet at have videregivet personfølsomme oplysninger - for systematisk at have malket Nets for kreditkortinformationer, som han herefter videresendte til udvalgte reportere fra Se og Hør.

Peter Bo Henriksen erkendte tidligt i sagen en række af de såkaldt 'faktiske forhold' - men fastholder sin uskyld, da han ikke mener, han har begået noget, som er i strid med Straffeloven.

Ifølge blandt andre Ken B. Rasmussen og Kasper Kopping blev Peter Bo Henriksen aflønnet med 10.000 kroner hver måned for sine kreditkortinformationer. Desuden stod han helt frem til 2014 på Se og Hørs gæsteliste til blandt andet Top Charlie i Parken.

Selvom det kun var en snæver kreds på Se og Hør, der modtog kreditkortoplysningerne - fortæller flere personer med tilknytning til ugebladet, at man godt kendte til 'Kreditkort-Bo'.

Foto: TV 2

Kasper Kopping

Kasper Kopping

Kasper Kopping blev den 24. november 2016 idømt fire måneders betinget fængsel og 100 timers samfundstjeneste ved retten i Glostrup.​ Anklageren krævede otte til ti måneders fængsel.

Kasper Kopping dækkede som journalist på Se og Hør historien om prins Joachim og prinsesse Maries bryllupsrejse i Canada i 2008 - den første historie, ugebladet dækkede tæt ved hjælp af kreditkortinformationer fra tys tys-kilden.

Ifølge Kopping var han af ugebladets ledelse blevet bedt om at holde kontakten til Peter Bo Henriksen, der havde kontaktet Se og Hør med informationer om rejsen - og efter at historien om bryllupsrejsen blev lidt af et scoop for ugebladet, fortsatte Kopping som en del af inderkredsen, der havde den direkte kontakt med tys tys-kilden.

Kasper Kopping erkender de faktiske forhold men nægter sig skyldig, idet han ikke mener, han har foretaget sig noget strafbart - han var ung og uprøvet og gjorde det, cheferne bad ham om. Chefer, der i dag efter Koppings mening ikke vil stå ved det ansvar, de havde.

27. juni fik Kasper Kopping en fratrædelsesordning som følge af den interne undersøgelse, Aller Media foretog i Se og Hør-sagen - og selvom han i øjeblikket er i jobtræning i en butik, søger han fortsat arbejde som journalist.

Sin side af sagen forklaret Kasper Kopping i bogen 'Helt Tys Tys - Se og Hør indefra'.

Foto: Scanpix Denmark

Henrik Qvortrup

Henrik Qvortrup

Henrik Qvortrup blev den 24. november 2016 idømt 1 år og tre måneders fængel - tre måneder ubetinget og ét år betinget. Anklageren krævede op til to års fængsel.

Henrik Qvortrup var chefredaktør på SE og Hør i 2008, da samarbejdet med tys tys-kilden blev indledt. Flere daværende ansatte på ugebladet fortæller i detaljer, hvordan Qvortrup skulle have været involveret i den oprindelige aftale med kilden - det afviser han selv.

- I forhold til beskyldningen om, at jeg var manden, der orkestrerede det, som nogle mener var ulovligt, eller var mastermind eller Godfather bag aftalen, det vil jeg blankt afvise, sagde Qvortrup til TV 2 umiddelbart inden, han 22. maj 2014 skulle afhøres af politiet.

Qvortrup nægter sig skyldig i de rejste anklager og understreger, at tys tys-kilden efter hans kendskab blot var en kilde som så mange andre, og at han ikke vidste, hvordan kilden skaffede sig sin viden.

Efter seks år som chefredaktør forlod Henrik Qvortrup i november 2008 stillingen på Se og Hør og begyndte kort efter som politisk kommentator på TV 2 - her måtte han 29. april 2014 fratræde sin stilling på grund af sagen, der hurtigt var eksploderet i medierne.

Henover sommeren 2016 er Qvortrup vært på et mediemagasin i Radio24syv, ligesom han skriver for Metroexpress og udgiver en politisk podcast med sin fætter. Desuden har han været vært på DK4 samt medvirket i flere reality-programmer - etableret sit eget kommunikationsfirma og skrevet biografien 'Q'.

Foto: Scanpix Denmark

Kim Henningsen

Kim Henningsen

Kim Henningsen blev den 24. november idømt ét års betinget fængsel og 200 timers samfundstjenste ved retten i Glostrup. Anklageren krævede op til to års fængsel.

​Kim Henningsen bestred stillingen som chefredaktør på Se og Hør fra 2009 til 2013, hvor han i en periode havde været sygemeldt med depression.

Inden da fyrede han i 2011 Ken B Rasmussen fra ugebladet - på en måde, som Ken B ikke lægger skjul på, han fortsat er fortørnet over. Ken B har tidligere givet udtryk for, at fyringen og et ønske om hævn var medvirkende til, at han stod frem med historien om den hemmelige kilde.

Den tidligere chefredaktør vedkender sig kendskabet til tys tys-kilden - og fortæller også til TV 2, at han har mødt kilden og betalt kilden - men Kim Henningsen fastholder, at han ikke erkender noget lovbrud, da han ikke mener, det var ulovligt at bruge de kreditkortoplysninger, som kilden skaffede.

- Jeg har erkendt HELE det faktiske hændelsesforløb. Jeg står fuldt og helt ved det hele, og ansvaret er mit - og kun mit - i mine fire år som chefredaktør. Jeg fastholder, at der ikke er tale om noget ulovligt, siger Kim Henningsen.

Kim Henningsen var sygemeldt og bliv derfor ikke afhørt i den første tid, hvor sagen rullede - siden er han blevet rask, og efter en tid som jobsøgende ernærer han sig i dag som foredragsholder og gennem sit eget kommunikationsfirma.

Foto: Scanpix Denmark

Per Ingdal

Per Ingdal

Per Ingdal blev den 24. november frifundet ved retten i Glostrup. Anklageren krævede halvandet til to års fængsel.

Per Ingdal var konstitueret chefredaktør for Se og Hør i månederne efter Henrik Qvotrup forlod ugebladet og inden Kim Henningsen blev ansat. Det var i perioden fra 31. december 2008 til 15. juni 2009 - ligesom han i hele hele perioden, hvor tys tys-kilden skal have leveret kreditkortoplysninger, var udgiverdirektør på Aller.

I forbindelse med Allers interne undersøgelse af Se og Hør kom det frem, at Kim Henningsen i 2009 informerede Per Ingdal om, at ugebladet havde en kilde i det daværende PBS, der var 'ulden i kanten' - Per Ingdal selv afviser, at han havde noget særligt med den daglige drift af Se og Hør at gøre.

Efter skandalen begyndte at rulle, måtte Per Ingdal gå på barsel før tid - hvorefter han 20. juni 2014 trak sig som udgiverdirektør og forlod Aller Media.

- De seneste ugers afsløringer af Se og Hørs arbejdsmetoder har blotlagt, at der er blevet brugt journalistiske metoder på Se og Hør, som jeg i min egenskab af udgiverdirektør ikke kan stå inde for, skrev Ingdal dengang i en pressemeddelelse, hvor det også lød, at han 'ikke var vidende om, at disse metoder blev anvendt'.

I maj 2016 gik Per Ingdal sammen med en tidligere kollega fra Aller Media i luften med det digitale nyhedsmedie My Daily Space, der er målrettet unge kvinder.

Foto: Scanpix Denmark

Kim Bretov

Kim Bretov

Københavns Vestegns Politi har i samråd med Statsadvokaten i København og Rigsadvokaten den 6. juli 2016 rejst tiltale mod Kim Bretov. Er den 25. august 2016 blevet idømt seks måneders betinget fængsel og 120 timers samfundstjeneste ved Retten i Glostrup.

Kim Bretov var redaktionschef og næstkommanderende på Se og Hør under alle de tre sigtede chefredaktører - Henrik Qvortrup, Per Ingdal og Kim Henningsen.

Bretov var blandt de Se og Hør-ansatte, der blev sendt hjem, da sagen om tys tys-kilden begyndte at rulle - og selvom han ikke blev sigtet i første omgang, kom han med på listen 25. juni 2014.

I sin bog skriver Ken B, at det var Kim Bretov eller chefredaktøren, der underskrev bilagene fra tys tys-kilden - ifølge Per Ingdal var det Kim Bretov, der underskrev alle bilag til tys tys-kilden i de seks måneder, han selv sad på posten.

Kim Bretov har i dag etableret sit eget kommunikationsfirma - ligesom han sælger, anmelder og skriver om vin.

Foto: TV 2

Lise Bondesen

Lise Bondesen

Københavns Vestegns Politi har i samråd med Statsadvokaten i København og Rigsadvokaten den 6. juli 2016 rejst tiltale mod Lise Bondesen. Er den 25. august 2016 blevet idømt seks måneders betinget fængsel og 120 timers samfundstjeneste ved Retten i Glostrup.

Lise Bondesen kendte som nyhedschef på Se og Hør udmærket til brugen af tys tys-kilden - ligesom hun accepterede, at der blev indhentet og bertalt for kreditkort-oplysninger.

Det har hun selv beskrevet i en flere sider lang artikel på Ekstra Bladet, hvor hun blev ansat som underholdningsredaktør i 2013 - artiklen blev bragt 1. maj 2014, og dagen efter forlod hun sin stilling på avisen.

I artiklen fortæller  Lise Bondesen endvidere, at det var Henrik Qvortrup selv, der i 2008 holdt et indledende møde med kreditkortkilden - og at han efterfølgende virkede ganske begejstret for mødet. Også Kim Henningsen var involveret i brugen af kilden, fortæller hun -ligesom hun gør rede for, at 'ganske mange' kendte til brugen af tys tys-kilden - inden hun i samme artikel erkender, at det var en fejl at bruge kilden.

27. juni 2014 blev Lise Bondesen sigtet for sin rolle i sagen - i maj 2016 blev Lise Bondesen udnævnt til chefredaktør og direktør på avisen.dk og Ugebrevet A4, en stilling, hun allerede var konstitueret i.

Foto: Scanpix Denmark

Aller Media

Aller Media

Den 6. juni blev der rejst tiltale mod Aller Media, som tilstår og indvilliger i at betale en bøde. Er 25. august 2016 blevet dømt til at betale 50 dagbøder af 200.000 kroner - i alt 10 millioner kroner - ved Retten i Glostrup.

Begår en eller flere medarbejdere en forbrydelse indenfor en virksomheds driftsområde, kan selskabet som sådan gøres ansvarligt - og derfor er Aller Media sigtet som 'juridisk person'.

Mediehuset er sigtet for medvirken til overtrædelse af straffeloven og markedsføringsloven - blandt andet ved at have tilskyndet en eller flere kilder til at udlevere fortrolige oplysninger mod betaling.

Kendes selskabet skyldigt og idømmes det en bødestraf, vil retten blandt andet tage stilling til den økonomiske gevinst, en given lovovertrædelse skal have tilført selskabet.

Foto: Scanpix Denmark