Se og Hør-sagen

Se og Hør-tiltalt skyder mod Qvortrup: Sådan kom Tys Tys-aftalen i stand

To af de seks tiltalte i Se og Hør-sagen. Til venstre tidligere journalist hos ugebladet Kasper Kopping og tidligere chefredaktør Henrik Qvortrup.

Tiltalt i Se og Hør-sagen Kasper Kopping nægter sig skyldig. Han fulgte blot de ordrer, som cheferne på Se og Hør udstak, lyder forklaringen.

- På Se og Hør gik vi alle efter samme mål. Vi skulle være de bedste til at lave sladder. Man skulle være villig til at gå den ekstra mil. Ellers var det Ude og Hjemme eller et andet mere harmløst medie, som man skulle være på.

Sådan siger den tidligere Se og Hør-journalist Kasper Kopping tirsdag i Retten i Glostrup, hvor han er tiltalt i Danmarkshistoriens største medieskandale, Se og Hør-sagen.

Den nu arbejdsløse journalist er tiltalt for at have ageret kontaktperson for den såkaldte Tys Tys-kilde, Peter Bo Henriksen, der gennem sit tidligere job som systemoperatør hos PBS og IBM kunne skaffe adgang til ellers private kreditkortoplysninger om kendte og kongelige.

Som kontaktperson kunne Kasper Kopping ifølge anklageskriftet være med til at sikre højst værdifulde oplysninger til sladderbladet og dermed også komme nærmere de historier, der skulle få nysgerrige læsere til at rive Se og Hør ned af kioskhylderne.

- Generelt bevægede journalisterne sig i gråzoner. Det var kutyme, at man befandt sig helt tæt på grænsen af moral og etik, fortæller Kasper Kopping, da anklageren beder ham beskrive sin tid på Se og Hør, hvor han første gang satte sine ben som praktikant i 2005.

- Ups, der gik vi over grænsen. Og på torsdag gør vi det igen, lød slogannet i en periode. Det lå i luften, at man skulle være de bedste til at lave vilde afsløringer – og at man skulle gå langt for at få dem. Man var frække, men fik aldrig direkte at vide, at man skulle bryde loven.

Nægter sig skyldig

Kasper Kopping er tiltalt for at have medvirket til lovbrud og erkender de faktiske forhold i Se og Hør-sagen: At private og under normale omstændigheder utilgængelige kreditkortinformationer blev udvekslet mellem Peter Bo Henriksen og sladderbladet.

Alligevel nægter han sig skyldig.

Kasper Kopping fastholder, at han ikke har foretaget sig noget strafbart. Som ung og uerfaren journalist adlød han blot de ordrer, som hans chefer på Se og Hør udstak.

- Det her var noget, som Henrik Qvortrup startede. Og noget, som han orkestrerede fra start af. Det var en chefbeslutning, at det skulle starte, og en chefbeslutning om det skulle fortsætte, siger han i retten.

Fulgte efter til Canada

Som journalist på Se og Hør dækkede Kasper Kopping historien om prins Joachim og prinsesse Maries bryllupsrejse. Kreditkortoplysninger leveret af Tys Tys-kilden bekræftede et tip fra en medarbejder i Københavns Lufthavn.

Det nygifte par skulle tilbringe deres hvedebrødsdage i Canada – og lige i hælene var Kasper Kopping.

Det var kort efter det royale bryllup 24. maj 2008, at opkaldet fra den hidtil ukendte Peter Bo Henriksen kom på Se og Hørs tiptelefon, hvor borgere kunne videregive information til gengæld for en sum penge.

Kasper Kopping, der havde til opgave at dække prins Joachim og prinsesse Maries færden, fik fluks kilden i røret.

- Han fortalte, at han kunne se, at de rejste rundt i Canada. Det lå åbenlyst, at han kunne et eller andet, som andre ikke kunne, fortæller den tidligere Se og Hør-journalist i retten.

Efter en godkendelse fra cheferne sad Kasper Kopping i et fly på vej mod Canada.

Fandt dem på femstjernet hotel

Under turen bliver Kasper Kopping ifølge ham selv bedt om at holde kontakten med den nye kilde, Peter Bo Henriksen. Løbende opdateringer om deres brug af kreditkort ledte ham til Montreal.

- Så fandt vi det fedeste femstjernede hotel og smækkede os ned i sofaen for at se, om det var der, de boede. Det var det så. Han (red. Peter Bo Henriksen) havde bare fortalt os, at de var i Montreal, siger Kasper Kopping.

”Seks sider med intime fotos fra bryllupsrejsen - Vi fulgte efter Marie og Joachim,” lød teksten på forsiden af Se og Hør i sommeren 2008. På billedet sad parret på en båd med hævede champagneglas. ”Skål Skat,” stod skrevet med store bogstaver.

- Lise Bondesen (red. tidligere nyhedschef på Se og Hør) var nærmest klar til at gifte sig med mig, da jeg sendte det hjem, siger Kasper Kopping.

En del af inderkredsen

Historien blev et regulært scoop for ugebladet, der for første gang nogensinde havde benyttet sig af de private oplysninger om kendtes brug at kreditkort leveret af Peter Bo Henriksen.

Og tirsdag 24. juli klokken 11.00 trådte Tys Tys-kilden ind på Se og Hør for at mødes med daværende chefredaktør Henrik Qvortrup og Kasper Kopping. Der skulle aftales et honorar for Canada-tippet, men også laves en mere permanent ordning, lyder forklaringen i retten.

- Det lå i luften, at der skulle snakkes om, hvorvidt der var mulighed for at fortsætte, siger Kasper Kopping og uddyber:

- Peter Bo Henriksen kunne finde ud af, hvornår visse kendte brugte deres kreditkort. På den måde kunne Se og Hør finde dem ude i verden.

Handlede om målet – ikke midlet

Ifølge den tiltalte Kasper Kopping endte mødet med, at Peter Bo Henriksen fik 20.000 for at bidrage med kreditkortoplysninger fra prins Joachim og prinsesse Maries bryllupsrejse. Derudover lavede man en aftale om fast månedlig løn på 10.000 til den såkaldte Tys Tys-kilde, der så løbende skulle fodre Se og Hør med informationer om de kendte og kongeliges færden gennem kreditkortoplysninger.

- Hvordan han gjorde det, anede jeg ikke noget om. Det fortalte han heller ikke på mødet. Men man kan regne ud, at det var nogle informationer, som lå i nogle systemer på hans arbejdsplads, siger Kasper Kopping.

- Men det interesserede Qvortrup sig ikke for – og det gjorde jeg heller ikke. Det var målet og ikke midlet, som vi interesserede os for. Og målet var at lave de bedste sladderhistorier.

Qvortrup betalte sort

Ifølge Kasper Kopping var det ikke normalt, at tippere, som leverede information til ugebladet, blev betalt sort. Alligevel var det den ordning, som kom i stand mellem den daværende chefredaktør på Se og Hør, Henrik Qvortrup, og Peter Bo Henriksen.

Var det Qvortrup, der foreslog, hvordan man kunne betale, spørger anklageren i retten.

- Ja, det er jeg ret sikker på.

Aftalen blev, at Peter Bo Henriksen skulle aflevere et bilag til Kasper Kopping, som skulle få det underskrevet af cheferne og udbetalt kontakt i receptionen i Aller Medias pengekasse.

- Dengang brugte journalister ret mange penge ude i byen på kildepleje, restauranter og så videre, forklarer Kasper Kopping.

Ifølge ham selv var det en opgave, han som kontaktperson var blevet pålagt.

Alle nægter sig skyldige

Ifølge Kasper Kopping stoppede brugen af Tys Tys-kilden i efteråret 2011, da den daværende nyhedschef Lise Bondesen, der allerede er dømt i sagen i en såkaldt tilståelsessag, gjorde op med den forlorne metode.

- Jeg fortryder af hele mit hjerte, at det her er sket. Den gang så jeg det bare ikke som noget, der kunne være strafferetligt forkert. Jeg var bare loyal i bladets navn og gjorde det, som jeg blev bedt om, siger Kasper Kopping.

Ligesom Kasper Kopping nægter de øvrige tiltalte i sagen sig også skyldige. Det drejer sig om de tidligere chefredaktører på Se og Hør Henrik Qvortrup, Per Ingdal og Kim Henningesen, tidligere journalist på Se og Hør Ken B. Rasmussen og Tys Tys-kilden, Peter Bo Henriksen.

Se og Hør-sagen

Tolv personer - samt Aller Media - blev sigtet i Se og Hør-sagen. Få overblikket her:

Ken B. Rasmussen

Ken B. Rasmussen, tidligere journalist på Se og Hør og forfatter til romanen 'Livet, det forbandede'.

Ken B. Rasmussen

Ken B. Rasmussen blev den 24. november 2016 idømt fire måneders betinget fængsel ved retten i Glostrup. Anklageren krævede otte til ti måneders fængsel.

Ken B. Rasmussen udgav 29. april 2014 romanen 'Livet, det forbandede' - og dermed begyndte sagen og skandalen om Se og Hør.

Forfatteren, der har en fortid som journalist på ugebladet, fortæller i romanen om arbejdsmetoderne på det fiktive blad 'Set og Hørt' - og her fremgår det blandt andet, at ugebladet benyttede en betalt kreditkortkilde i perioden fra 2008 til 2011, hvor Ken B. i den virkelige verden blev fyret af daværende chefredaktør på Se og Hør, Kim Henningsen.

BT var den første avis, som dagen inden bogudgivelsen bragte historien - og Københavns Vestegns Politi meddelte umiddelbart efter, at man ville undersøge, om der var foregået noget ulovligt. Sideløbende bredte debatten sig i både medier og blandt politikere og meningsdannere.

Ken B. Rasmussen fortæller selv, at han var del af en lille gruppe på Se og Hør, der havde adgang til kildens oplysninger - og at de også kunne bede kilden om at undersøge kontooplysninger fra specifikke personer. Han fastholder dog, at han er uskyldig, da han ikke mener, at han har begået noget ulovligt eller har ansvar for begåede ulovligheder.

I sin tid på ugebladet optog Ken B. Rasmussen ifølge sin egen forklaring en lang række personlige samtaler samt alle sine telefonsamtaler, ligesom han gemte breve, noter og mailkorrespondancer. Der er tale om flere kasser med potentielt bevismateriale, som er gennemgået af politiets efterforskere.

Foto: Scanpix

Tys tys-kilden

Tys tys-kilden videregav kreditkortoplysninger til Se og Hør

Tys tys-kilden

Peter Bo Henriksen blev den 24. november 2016 idømt 1 år seks måneders ubetinget  fængsel ved retten i Glostrup. Derudover blev der konfiskeret 365.000 kroner. Anklageren krævede to et halvt til tre års fængsel.

Peter Bo Henriksen er helt central i Se og Hør-sagen.

Han var ansat hos IBM, der løste opgaver for NETS - det tidligere PBS, Pengeinstitutternes Betalingsservice, og tog ifølge flere af de medtiltaltes forklaringer selv initiativet til samarbejdet med Se og Hør, da han i 2008 henvendte sig til ugebladet med enestående oplysninger om prins Joachim og prinsesse Maries bryllupsrejse.

De kongeliges kreditkortoplysninger havde han adgang til gennem sit arbejde, og i løbet af bryllupsrejsen opdaterede han løbende Se og Hørs udsendte reporter, Kasper Kopping, om parrets videre færden.

Dagen efter de første artikler om Se og Hør-sagen blev bragt i BT, henvendte it-specialisten sig selv på politigården hos Københavns Vestegns Politi, hvor han tirsdag den 30. april 2014 klokken 15.15 blev afhørt og sigtet for blandt andet at have videregivet personfølsomme oplysninger - for systematisk at have malket Nets for kreditkortinformationer, som han herefter videresendte til udvalgte reportere fra Se og Hør.

Peter Bo Henriksen erkendte tidligt i sagen en række af de såkaldt 'faktiske forhold' - men fastholder sin uskyld, da han ikke mener, han har begået noget, som er i strid med Straffeloven.

Ifølge blandt andre Ken B. Rasmussen og Kasper Kopping blev Peter Bo Henriksen aflønnet med 10.000 kroner hver måned for sine kreditkortinformationer. Desuden stod han helt frem til 2014 på Se og Hørs gæsteliste til blandt andet Top Charlie i Parken.

Selvom det kun var en snæver kreds på Se og Hør, der modtog kreditkortoplysningerne - fortæller flere personer med tilknytning til ugebladet, at man godt kendte til 'Kreditkort-Bo'.

Foto: TV 2

Kasper Kopping

Kasper Kopping, tidligere journalist på Se og Hør

Kasper Kopping

Kasper Kopping blev den 24. november 2016 idømt fire måneders betinget fængsel og 100 timers samfundstjeneste ved retten i Glostrup.​ Anklageren krævede otte til ti måneders fængsel.

Kasper Kopping dækkede som journalist på Se og Hør historien om prins Joachim og prinsesse Maries bryllupsrejse i Canada i 2008 - den første historie, ugebladet dækkede tæt ved hjælp af kreditkortinformationer fra tys tys-kilden.

Ifølge Kopping var han af ugebladets ledelse blevet bedt om at holde kontakten til Peter Bo Henriksen, der havde kontaktet Se og Hør med informationer om rejsen - og efter at historien om bryllupsrejsen blev lidt af et scoop for ugebladet, fortsatte Kopping som en del af inderkredsen, der havde den direkte kontakt med tys tys-kilden.

Kasper Kopping erkender de faktiske forhold men nægter sig skyldig, idet han ikke mener, han har foretaget sig noget strafbart - han var ung og uprøvet og gjorde det, cheferne bad ham om. Chefer, der i dag efter Koppings mening ikke vil stå ved det ansvar, de havde.

27. juni fik Kasper Kopping en fratrædelsesordning som følge af den interne undersøgelse, Aller Media foretog i Se og Hør-sagen - og selvom han i øjeblikket er i jobtræning i en butik, søger han fortsat arbejde som journalist.

Sin side af sagen forklaret Kasper Kopping i bogen 'Helt Tys Tys - Se og Hør indefra'.

Foto: Scanpix Denmark

Henrik Qvortrup

Henrik Qvortrup, tidligere chefredaktør på Se og Hør

Henrik Qvortrup

Henrik Qvortrup blev den 24. november 2016 idømt 1 år og tre måneders fængel - tre måneder ubetinget og ét år betinget. Anklageren krævede op til to års fængsel.

Henrik Qvortrup var chefredaktør på SE og Hør i 2008, da samarbejdet med tys tys-kilden blev indledt. Flere daværende ansatte på ugebladet fortæller i detaljer, hvordan Qvortrup skulle have været involveret i den oprindelige aftale med kilden - det afviser han selv.

- I forhold til beskyldningen om, at jeg var manden, der orkestrerede det, som nogle mener var ulovligt, eller var mastermind eller Godfather bag aftalen, det vil jeg blankt afvise, sagde Qvortrup til TV 2 umiddelbart inden, han 22. maj 2014 skulle afhøres af politiet.

Qvortrup nægter sig skyldig i de rejste anklager og understreger, at tys tys-kilden efter hans kendskab blot var en kilde som så mange andre, og at han ikke vidste, hvordan kilden skaffede sig sin viden.

Efter seks år som chefredaktør forlod Henrik Qvortrup i november 2008 stillingen på Se og Hør og begyndte kort efter som politisk kommentator på TV 2 - her måtte han 29. april 2014 fratræde sin stilling på grund af sagen, der hurtigt var eksploderet i medierne.

Henover sommeren 2016 er Qvortrup vært på et mediemagasin i Radio24syv, ligesom han skriver for Metroexpress og udgiver en politisk podcast med sin fætter. Desuden har han været vært på DK4 samt medvirket i flere reality-programmer - etableret sit eget kommunikationsfirma og skrevet biografien 'Q'.

Foto: Scanpix Denmark

Kim Henningsen

Kim Henningsen, tidligere chefredaktør på Se og Hør

Kim Henningsen

Kim Henningsen blev den 24. november idømt ét års betinget fængsel og 200 timers samfundstjenste ved retten i Glostrup. Anklageren krævede op til to års fængsel.

​Kim Henningsen bestred stillingen som chefredaktør på Se og Hør fra 2009 til 2013, hvor han i en periode havde været sygemeldt med depression.

Inden da fyrede han i 2011 Ken B Rasmussen fra ugebladet - på en måde, som Ken B ikke lægger skjul på, han fortsat er fortørnet over. Ken B har tidligere givet udtryk for, at fyringen og et ønske om hævn var medvirkende til, at han stod frem med historien om den hemmelige kilde.

Den tidligere chefredaktør vedkender sig kendskabet til tys tys-kilden - og fortæller også til TV 2, at han har mødt kilden og betalt kilden - men Kim Henningsen fastholder, at han ikke erkender noget lovbrud, da han ikke mener, det var ulovligt at bruge de kreditkortoplysninger, som kilden skaffede.

- Jeg har erkendt HELE det faktiske hændelsesforløb. Jeg står fuldt og helt ved det hele, og ansvaret er mit - og kun mit - i mine fire år som chefredaktør. Jeg fastholder, at der ikke er tale om noget ulovligt, siger Kim Henningsen.

Kim Henningsen var sygemeldt og bliv derfor ikke afhørt i den første tid, hvor sagen rullede - siden er han blevet rask, og efter en tid som jobsøgende ernærer han sig i dag som foredragsholder og gennem sit eget kommunikationsfirma.

Foto: Scanpix Denmark

Per Ingdal

Per Ingdal, tidligere udgiverredaktør Aller Media

Per Ingdal

Per Ingdal blev den 24. november frifundet ved retten i Glostrup. Anklageren krævede halvandet til to års fængsel.

Per Ingdal var konstitueret chefredaktør for Se og Hør i månederne efter Henrik Qvotrup forlod ugebladet og inden Kim Henningsen blev ansat. Det var i perioden fra 31. december 2008 til 15. juni 2009 - ligesom han i hele hele perioden, hvor tys tys-kilden skal have leveret kreditkortoplysninger, var udgiverdirektør på Aller.

I forbindelse med Allers interne undersøgelse af Se og Hør kom det frem, at Kim Henningsen i 2009 informerede Per Ingdal om, at ugebladet havde en kilde i det daværende PBS, der var 'ulden i kanten' - Per Ingdal selv afviser, at han havde noget særligt med den daglige drift af Se og Hør at gøre.

Efter skandalen begyndte at rulle, måtte Per Ingdal gå på barsel før tid - hvorefter han 20. juni 2014 trak sig som udgiverdirektør og forlod Aller Media.

- De seneste ugers afsløringer af Se og Hørs arbejdsmetoder har blotlagt, at der er blevet brugt journalistiske metoder på Se og Hør, som jeg i min egenskab af udgiverdirektør ikke kan stå inde for, skrev Ingdal dengang i en pressemeddelelse, hvor det også lød, at han 'ikke var vidende om, at disse metoder blev anvendt'.

I maj 2016 gik Per Ingdal sammen med en tidligere kollega fra Aller Media i luften med det digitale nyhedsmedie My Daily Space, der er målrettet unge kvinder.

Foto: Scanpix Denmark

Kim Bretov

Kim Bretov, tidligere redaktionschef på Se og hør

Kim Bretov

Københavns Vestegns Politi har i samråd med Statsadvokaten i København og Rigsadvokaten den 6. juli 2016 rejst tiltale mod Kim Bretov. Er den 25. august 2016 blevet idømt seks måneders betinget fængsel og 120 timers samfundstjeneste ved Retten i Glostrup.

Kim Bretov var redaktionschef og næstkommanderende på Se og Hør under alle de tre sigtede chefredaktører - Henrik Qvortrup, Per Ingdal og Kim Henningsen.

Bretov var blandt de Se og Hør-ansatte, der blev sendt hjem, da sagen om tys tys-kilden begyndte at rulle - og selvom han ikke blev sigtet i første omgang, kom han med på listen 25. juni 2014.

I sin bog skriver Ken B, at det var Kim Bretov eller chefredaktøren, der underskrev bilagene fra tys tys-kilden - ifølge Per Ingdal var det Kim Bretov, der underskrev alle bilag til tys tys-kilden i de seks måneder, han selv sad på posten.

Kim Bretov har i dag etableret sit eget kommunikationsfirma - ligesom han sælger, anmelder og skriver om vin.

Foto: TV 2

Lise Bondesen

Lise Bondesen, tidligere nyhedschef Se og Hør

Lise Bondesen

Københavns Vestegns Politi har i samråd med Statsadvokaten i København og Rigsadvokaten den 6. juli 2016 rejst tiltale mod Lise Bondesen. Er den 25. august 2016 blevet idømt seks måneders betinget fængsel og 120 timers samfundstjeneste ved Retten i Glostrup.

Lise Bondesen kendte som nyhedschef på Se og Hør udmærket til brugen af tys tys-kilden - ligesom hun accepterede, at der blev indhentet og bertalt for kreditkort-oplysninger.

Det har hun selv beskrevet i en flere sider lang artikel på Ekstra Bladet, hvor hun blev ansat som underholdningsredaktør i 2013 - artiklen blev bragt 1. maj 2014, og dagen efter forlod hun sin stilling på avisen.

I artiklen fortæller  Lise Bondesen endvidere, at det var Henrik Qvortrup selv, der i 2008 holdt et indledende møde med kreditkortkilden - og at han efterfølgende virkede ganske begejstret for mødet. Også Kim Henningsen var involveret i brugen af kilden, fortæller hun -ligesom hun gør rede for, at 'ganske mange' kendte til brugen af tys tys-kilden - inden hun i samme artikel erkender, at det var en fejl at bruge kilden.

27. juni 2014 blev Lise Bondesen sigtet for sin rolle i sagen - i maj 2016 blev Lise Bondesen udnævnt til chefredaktør og direktør på avisen.dk og Ugebrevet A4, en stilling, hun allerede var konstitueret i.

Foto: Scanpix Denmark

Aller Media

Aller Media er sigtet som 'juridisk person'

Aller Media

Den 6. juni blev der rejst tiltale mod Aller Media, som tilstår og indvilliger i at betale en bøde. Er 25. august 2016 blevet dømt til at betale 50 dagbøder af 200.000 kroner - i alt 10 millioner kroner - ved Retten i Glostrup.

Begår en eller flere medarbejdere en forbrydelse indenfor en virksomheds driftsområde, kan selskabet som sådan gøres ansvarligt - og derfor er Aller Media sigtet som 'juridisk person'.

Mediehuset er sigtet for medvirken til overtrædelse af straffeloven og markedsføringsloven - blandt andet ved at have tilskyndet en eller flere kilder til at udlevere fortrolige oplysninger mod betaling.

Kendes selskabet skyldigt og idømmes det en bødestraf, vil retten blandt andet tage stilling til den økonomiske gevinst, en given lovovertrædelse skal have tilført selskabet.

Foto: Scanpix Denmark