Skibsinspektør udpeger gerningsmand på Scandinavian Star

Sagen om skibsbranden på Scandinavian Star kunne være opklaret på en måned, mener skibsinspektør.

Den efterhånden 26 år gamle sag om skibsbranden på Scandinavian Star kunne have været opklaret på en enkelt måned.

Det forklarede den tidligere skibsinspektør hos Søfartsstyrelsen Flemming Thue Jensen, der tirsdag eftermiddag deltog i et pressemøde arrangeret af Stiftelsen Etterforskningen av mordbrannen Scandinavian Star i Oslo.

- Jeg var én af de første på skibet og en af dem, der vidste allermest, men jeg blev aldrig afhørt. Sagen kunne have været opklaret på en måned, sagde Flemming Thue Jensen.

Politi opgav at rejse flere sigtelser

På mødet fremlagde stiftelsen og Flemming Thue Jensen dokumenter og udskrifter fra gamle vidneudsagn, som ifølge foreningen strider mod politiets konklusioner.

I sidste uge opgav norsk politi endegyldigt at rejse flere sigtelser i sagen, da man efter to års efterforskning ikke har tilstrækkelige beviser i sagen.

Den konklusion er stiftelsen langt fra enig i, og på pressemødet udpegede den tidligere skibsinspektør manden, som, ifølge stiftelsen, står bag skibsbranden.

Forsøgte at sabotere brandsslukning

Maskinchefen på skibet havde ifølge Flemming Thue Jensen forsøgt at sabotere brandslukningen på skibet flere gange.

- Men maskinchefen blev aldrig afhørt i sagen, og det er en af de største skandaler, sagde Flemming Thue Jensen blandt andet.

På pressemødet hævdede Flemming Thue Jensen også, at maskinchefen fik lov til at deltage i opklaringen af sagen.

- De tekniske rapporter er møgbefængte med fejl, og det er maskinchefens mesterværk, sagde Flemming Thue Jensen på mødet, siger Flemming 

- Jeg nævner maskinchefen igen og igen som den skyldige. Men der er ingen tvivl om, at en elektriker og en maskinist måtte være videne om, hvad han gjorde, siger Flemming Thue Jensen. Det var de tre personer, der var ombord, tilføjer han.

Forløbet over tragedien på Scandinavian Star
1990
6. april klokken 21.45
Scandinavian Star sejler ud
Færgen Scandinavian Star sejler fra Oslo med destination i Frederikshav. 383 passagerer og 99 besætningsmedlemmer er ombord.
7. april klokken 01.55
Den første brand opstår
I korridoren på dæk 4 ud for kahyt 416 opstår den første brand. Der er sat ild til en bunke sengetøj og tæpper, men tilfældige passagerer opdager branden og får den slukket.
7. april klokken 02.15
Hovedbranden bryder ud
Hovedbranden bryder ud på Scandinavian Star kort efter den første brand. Arkivfoto: TV 2/Nord.
Kort efter den første brand bryder hovedbranden på dæk C ud ved kahyt 219. Branden accelererer hurtigt og spreder sig op gennem skibet via en trappeopgang. I løbet af 30 minutter dør 158 mennesker.
7. april klokken 04.30
Overlevende er evakueret
I de tidlige morgentimer er stort set alle overlevende passagerer og personalet evakueret fra Scandinavian Star.
7. april klokken 15.00
Brandfolk opdager tredje brand
Foto: Polfoto POLFOTO
Da brandfolkene arbejder på at slukke branden, opdager de pludselig en tredje brand, der er opstået på Ybor Deck. Branden er så omfattende, at det tager brandfolkene fem timer at slukke den.
8. april klokken 02.00
Brand på Main Deck opstår
Den fjerde brand opstår, da Scandinavian Star befinder sig i havnen i Lysekil. Arkivfoto: TV 2/Nord.
Efter Scandinavian Star er slæbt til havnen i den svenske by Lysekil opstår den fjerde og sidste brand. Main Deck i restaurantområdet under broen antændes og gør voldsom skade på skibet.
8. april klokken 16.00
Branden slukkes officielt
Foto: Scanpix. Scanpix
Efter mange timers brand erklæres brandslukningsarbejdet officielt for afsluttet.