Krimi

Den Blå Avis advarer mod falske emails og sms'er

Nogen har misbrugt Den Blå Avis til at forsøge at franarre kunder deres login-informationer og kreditkortoplysninger.

Den Blå Avis har sendt en email ud til deres kunder om, at falske sms'er og email er i omløb, hvor nogen forsøger at franarre kunder login-informationer til deres DBA-profiler. 

I de falske e-mails bliver der linket til en falsk side, som til forveksling ligner DBA. Her bliver kunderne bedt om at oplyse login-data og eventuelt kreditkortinformationer. 

- Vi ser lige nu en stigning i episoder, hvor svindlere misbruger DBA’s navn og logo i et forsøg på at få adgang til brugernes personlige oplysninger. Det  gør de ved at sende falske mails og sms´er med besked om, at man skal opdatere sine logininformationer på det pågældende site, som altså er en kopi af vores site. Denne metode kaldes phising og er i og for sig ikke ny i forbindelse med internethandel. Men det nye er, at det nu også foregår via SMS og ikke kun email.

- Derfor sendte vi en mail rundt til vores brugere i søndags med information om, hvordan de skal forholde sig, hvis de modtager en sådan SMS eller email, ligesom vi også har skrevet om det på vores Facebookside, siger DBAs chef for kundeservice, Lene Kristensen i en email til TV 2.

DBA ville aldrig bede om opdatering af login eller kreditkortoplysninger

DBA understreger, at man aldrig vil sende emails eller sms-ser, hvor kunderne bliver bedt om at opdatere login- eller kreditkortoplysninger. Hvis skaden er sket, og du er kommet til at give dine oplysninger, skal du omgående kontakte dit pengeinstitut og få spærret dit kort, lyder rådet fra DBA, ligesom du skal kontakte DBA Kundeservice. 

DBA har disse tre råd til brugerne:

1) Tjek webadressen – vores adresse er www.dba.dk og ikke fx. http://min-dbadk.eu5…

2) DBA sender dig aldrig sms’er og beder dig heller aldrig om verificering af profil eller opdatering af betalingskort via e-mail.

3) Er du i tvivl, så skriv selv www.dba.dk i en browser og tjek din profil.