Min idé - vores mission

Fremmede skriver til 27-årige iværksættere, at de længes efter deres produkt

To unge iværksættere har skabt et bæredygtigt engangsbind, som skal være med til at løse flere udfordringer for klimaet. Her er deres vej dertil.

Det er efterhånden sket nogle gange: En besked fra en fremmed er tikket ind på Simone Westergaards og Frederikke Dahls mail. Og det har i den grad mindet dem om, hvorfor de gør det, de gør.

De mails kommer vi tilbage til, for vi starter med en introduktion.

De to 27-årige kvinder er iværksættere.

De har udviklet et bæredygtigt engangsbind i deres virksomhed Mewalii. Bindene til menstruerende er lavet af plantefibre, og det betyder, at de - i modsætning til almindelige bind - er bionedbrydelige og kan smides i organisk affald.

Tirsdag imponerede de alle fem dommere i iværksætterkonkurrencen 'Min idé - vores mission' og gik direkte videre til finalen.

I tre år har de arbejdet på deres virksomhed og det innovative produkt, som de håber snart at kunne lancere. En proces, der har været både udfordrende og lærerig.

- Vi har altid talt om, at vi gerne vil gøre en forskel med vores idé, siger Simone Westergaard, da TV 2 fanger hende på telefonen.

To sjæle – en tanke

Simone Westergaard og Frederikke Dahl mødte hinanden første gang, da de blev optaget blandt 25 studerende på Syddansk Universitets talentprogram i Odense. Selvom de læste henholdsvis Idræt og Sundhed og til diplomingeniør, havde de det tilfælles, at de begge drømte om iværksætteri.

Ideen til deres virksomhed opstod i 2019 ved lidt af et lykketræf.

Det var allerførste gang, at de to kvinder sad ved siden af hinanden under forløbet og vendte deres visioner – og her viste det sig, at de havde den helt samme idé.

- Vi havde begge tænkt på, at det ville være smart at lave en abonnementsordning på bind og tamponer, så man ikke skal ud og købe det hver måned, fortæller Simone Westergaard og tilføjer:

- At møde en, som gerne ville det samme, var bare en megastærk drivkraft.

En nødvendighed, der sviner

Ideen udviklede sig dog hurtigt til, at det skulle være mere end et abonnement. At deres produkt også var nødt til at løse et problem for jorden.

Det har været en sindssyg stejl læringskurve

Simone Westergaard fra Mewalii

I dag består de fleste bind hovedsageligt af plastik. Selv den absorberende pude er plastik, og på europæisk plan ender bind oftest på forbrændingsanlæg eller skylles ud i spildevandet. I alt er der tale om svimlende 49 milliarder stykker skrald om året, og det bidrager til klimaforandringer og skader vandmiljøet.

For Frederikke Dahl har det altid været naturligt at vælge bæredygtige alternativer. Sådan havde Simone Westergaard det ikke nødvendigvis.

- Vi er selv to forskellige forbrugertyper, men det, tror jeg, er en styrke. På den måde forstår vi, at nogle forbrugere opsøger det bæredygtige, mens det for andre skal være ekstremt nemt og tilgængeligt, før de tager valget. Vi skal kunne ramme begge typer med vores produkt, siger Simone Westergaard.

Frederikke Dahls ingeniør-baggrund gjorde, at hun i sit afgangsprojekt kunne undersøge, hvilke alternative materialer man kan lave engangsbind af. Og her kom hun frem til en innovativ løsning.

Har skabt nyt innovativt materiale

Behandler man plantefibre fra hampplanten, kan man skabe et bind, som er bionedbrydeligt.

Der findes også bind af bomuld, men hamp kræver ikke nær så mange ressourcer at dyrke.

- Under dyrkningen behøver hamp kun en femtedel mængde vand sammenlignet med bomuld. Og så er fiberudbyttet fem gange så højt, fortæller Frederikke Dahl i 'Min idé - vores mission'.

Derudover bruges der ingen giftige pesticider.

Der findes også et andet bæredygtigt valg, nemlig menstruationskoppen, der kan vaskes og genanvendes. Men ikke alle menstruerende kan eller bryder sig om at bruge den, hvilket de mange hylder med bind i supermarkerne vidner om, argumenterer Simone Westergaard.

Stødte på mur hos fonde

Mewalii har i dag eksisteret i tre år. I de år har Simone Westergaard og Frederikke Dahl arbejdet på højtryk for at finde de helt rette til at producere bindene.

- Det har været en sindssyg stejl læringskurve. Jeg tænkte først, at et bind måske krævede, at man havde en leverandør af bindene og en af emballagen. Men man skal have en landmand, som sår frøene, finde producenter af lim, en til at sætte lagene sammen og meget mere, siger Simone Westergaard, som tæller, at de har syv forskellige leverandører i dag.

Alle er i Europa, for at transporten ikke skal bruge for meget energi.

I processen har de søgt fonde for at få økonomisk støtte til produktudviklingen, men den del af iværksætterlivet kan også trække tænder ud, medgiver de. Over 30 gange har de fået afslag.

- Det er mig, der har stået for at skulle sende de her ansøgninger, og jeg må indrømme, at selvom jeg aldrig har tvivlet på vores idé, så kan tilpas mange gok i nøden betyde, at motivationen falder, siger Simone Westergaard.

Men her er det, at beskederne fra fremmede kommer ind i billedet.

Beskeder giver ny mening

Flere har nemlig fundet vej til deres mail-indbakke og skrevet, hvor meget de glæder sig til, at Mewaliis bind kommer ud.

Særligt husker Simone Westergaard en kvinde med sygdommen endometriose, der skrev, at hun gerne ville vælge bæredygtigt, men at hun kun kunne bruge bind under sin menstruation på grund af smerterne i underlivet. Hun var klar til at købe deres af plantefibre.

Jeg ser et kæmpe potentiale og et kæmpe marked

Klimaaktivist Selma de Montgomery i 'Min idé - vores mission'

Beskederne gør det, de laver, meningsfuldt og føles som et kæmpe skulderklap.

- Er der bare én, der siger, at de tror på det, så er motivationen på 100 procent igen, siger Simone Westergaard.

En anden, som tror på deres idé, er deres investor, som har støttet dem gennem den dyre opstartsfase – blandt andet med løn i perioder. Derudover har de modtaget 250.000 kroner med prisen som Årets klimaiværksættere i 2021, og de er støttet med knap 200.000 kroner af Innovationsfonden.

Vinder de præmien på 500.000 kroner i 'Min idé - vores mission', vil det stadig "falde på et tørt sted", som Frederikke Dahl udtrykker det i programmet.

- Lige nu er der mange penge, der ruller ud. Det mindste antal bind, vi kan producere af hver type og størrelse er 300.000, og vi vil gerne starte med fem forskellige, siger Simone Westergaard for at sætte udgifterne i perspektiv.

Så tæt på er de

Sådan når vi til det store spørgsmål: Hvornår er Mewaliis innovative bind så klar?

I slutningen af sommeren 2022, lyder det håbefulde svar.

Om Mewalii

Idéen og navnet Mewalii fandt Simone Westergaard og Frederikke Dahl på i april 2019

Blev som virksomhed stiftet i sommeren 2020

Det innovative ved Mewaliis bind er materialet, som er lavet af plantefibre fra hamp (Det eneste i bindet, som indeholder plastik, er lim. I dag er det ikke muligt at få plastfri lim, men det arbejder Mewalii på at ændre.)

Bindene er produceret i Tyskland og Grækenland - det giver et mindre klimaaftryk end hvis de var produceret i eksempelvis Kina

Stifterne regner med, at bindene kommer til at koste mellem 3 og 3,5 kroner stykket

Her regner de med at få deres første store sending produkter hjem. De har allerede fået prototyper, som skal gennemgå test og certificeringer.

- Der skal stadig nogle justeringer til, og det er et stort arbejde for to mennesker, siger Simone Westergaard og tilføjer:

- Der er så meget, vi gerne vil med virksomheden, men vi ved også, at vi skal holde snuden i sporet og fokusere på bind lige nu.

Iværksætterlivet har langt fra skræmt dem. De elsker deres arbejde – især når andre også kan se potentialet i det.

Og det kunne de i den grad ved dommerbordet i ‘Min idé - vores mission’, som alle fem gav “grønt lys” og sendte Simone Westergaard og Frederikke Dahl til finalen:

- Jeg ser et kæmpe potentiale og et kæmpe marked, og jeg synes, at I har styr på kommunikationen med kvindefællesskaber og afstigmatisering, sagde klimaaktivist Selma de Montgomery.

Se 'Min idé - vores mission' hver tirsdag på TV 2 klokken 20.40 eller på TV 2 PLAY.