Klima

Franske bilreklamer skal nu opfordre til ikke at tage bilen

Tiltaget er en del af den grønne omstilling og skal efter hensigten tilskynde brugen af mere miljøvenlige transportformer. Men branchen undrer sig.

I Frankrig er mange produkter påkrævet at bære advarsler såsom "Rygning dræber", "Alkoholmisbrug er farligt" og "Undgå for dit helbreds skyld at spise for meget fedt".

Fra 1. marts i år pålægger en ny lov bilindustrien at gøre det samme, skriver blandt andre Le Monde.

Alle bilreklamer skal derfor fremover indeholde ét af følgende budskaber:

  • "Prioritér at gå eller cykle ved kortere ture"
  • "Overvej samkørsel"
  • "Tag offentlig transport på daglig basis"

Kravet gælder, uanset om der er tale om reklamer i tv, radio, aviser, på reklameskærme eller online, og budskabet skal være tydeligt at læse eller høre.

Derudover skal reklamerne nævne hashtagget #SeDéplacerMoinsPolluer, der opfordrer til at vælge mindre forurenende transportformer.

Bilproducenter og annoncører skal samtidig oplyse, hvilken udledningsklasse den pågældende bil tilhører, baseret på et rangeringssystem, der blev indført sidste år.

Hvis ikke de nye regler bliver overholdt, kan virksomheder blive straffet med bøder på 50.000 euro – svarende til godt 370.000 kroner.

Undgik totalforbud

Den nye lov sker som led i den grønne omstilling, og ifølge franske medier havde miljøorganisationer efterlyst et fuldstændigt forbud mod reklamer for biler, der står for en markant del af CO2-udledningen inden for transportsektoren.

Det endte dog med et kompromis.

Det er lidt kontraproduktivt i forhold til regeringens mål om at promovere elektriske biler

Lionel French Keogh, direktør for Hyundai i Frankrig

Politikernes beslutning om at undgå et totalforbud har formentligt også vakt glæde i franske medieorganisationer, hvor bilindustrien udgør den næststørste gruppe af annoncører efter supermarkeder.

Et forbud kunne således have kostet medierne milliarder i tabte reklameindtægter, skriver nyhedsbureauet AFP.

Fra 2028 vil reklamer for de mest forurenende biler dog blive gjort forbudt i Frankrig som forberedelse på EU-Kommissionens vision om at udfase salget af benzin- og dieselbiler inden 2035.

Bildirektør undrer sig

Selvom det endte med et kompromis, har de nye regler mødt modstand hos bilproducenterne.

Direktøren for Hyundais franske afdeling, Lionel French Keogh, beskylder tiltaget for at "stigmatisere bilister".

Han fortæller, at bilproducenten selvfølgelig vil følge reglerne og indordne sig, men han undrer sig også, hvis formålet med kravet er at fremme den grønne omstilling.

- Der er en vis ironi i, at man ikke skelner mellem, hvilken type køretøj der er tale om. Det er lidt kontraproduktivt i forhold til regeringens mål om at promovere elektriske biler, siger direktøren til AFP.

Den franske regering har indført økonomiske incitamenter for at få befolkningen til at vælge elektriske eller plugin-hybrid-modeller, når de køber ny bil.

Den nuværende bonusordning blev sidste år forlænget foreløbig frem til juli 2022.