Klima

I Beijing skal man vinde i et lotteri for at køre bil – men en ny udfordring truer cykelambitioner

Beijing var engang kendt som cyklernes by, men antallet af biler er eksploderet de seneste to årtier.

Det kan være livsfarligt at cykle i Kinas hovedstad, for det er bilerne, der har magten på de store, brede boulevarder i megabyen med 22 millioner indbyggere. Derfor er cyklisterne ofte tvunget til at kæmpe om pladsen med elscootere og fodgængere på fortovet.

Men nu skal cyklisterne have magten tilbage. Beijings borgmester, Chen Jining, er tidligere miljøminister og har gjort det til en af sine mærkesager at gøre cykelstierne bredere.

Det lyder måske skørt i en by, som i mange år var kendt for sine mange cykler. Problemet er ifølge Ma Jun, som er leder af miljøorganisationen Institute of Public & Environmental Affairs, at man har ”glemt” cyklerne, da man udviklede byens infrastruktur.

Men der er stadig muligheder.

- Den nye udfordring er, at Beijing skal genetablere alle de tidligere cykelstier. Vi har stadig netværket af cykelstier, men desværre er mange af dem forsvundet til fordel for motorvejene.

Myndighederne har i de seneste år eksperimenteret med at udvide cykelstierne fra to til tre meter inden for 2. ringvej, og det er netop besluttet at gøre det samme mellem 2. og 4. ringvej.

Antal af delecykler boomer

I kommunismens unge år var en cykel, et armbåndsur og en radio de mest eftertragtede ting, men siden markedskræfternes indtog op gennem 1980’erne har det været forbundet med lavstatus at cykle. Lige indtil 2016, hvor delecyklerne pludselig indtog Kinas storbyer.

Det er blandt andre techgiganter som Meituan og Didi, der står bag de digitale platforme, som har gjort det trendy at cykle igen. Man åbner cyklerne ved at scanne en QR-kode og betaler via Alipay eller WeChat Pay.

Delecyklerne er blevet så populære, at de nu er tydelige overalt i bybilledet. Så populære, at Beijings lokalregering i foråret så sig nødsaget til også at begrænse antallet af delecykler i den centrale del af byen på grund af manglende plads.

Restriktioner på nummerplader

”Der er ni millioner cykler i Beijing. Det er et faktum.” Sådan lyder omkvædet i den georgisk-britiske sangerinde Katie Meluas sang, som toppede internationale hitlister i 2005.

Men allerede på det tidspunkt var cyklerne på retur i Kina, mens antallet af biler var begyndt at vokse kraftigt.

Fra 2005 til 2015 steg antallet af biler i Beijing fra knap to millioner til godt fem millioner. I 2020 var der 6,6 millioner biler i Beijing.

Og det til trods for at myndighederne siden 2011 har forsøgt at begrænse antallet af biler ved hjælp af et lotterisystem, som gør det meget svært at få fat i en nummerplade. Chancen for at få en nummerplade til en benzinbil er ifølge China Daily blot 1 ud af 3000.

Hvis man køber en elektrisk bil, er chancerne bedre, men det kræver stadig en stor portion tålmodighed, for der bliver kun udstedt 100.000 nye nummerplader hvert år. 60 procent af dem går til el- og hybridbiler.