Flere blogger professionelt: Sådan tjener du penge på det

16x9

Den private dagbog på internettet er yt, mens den mere 'professionelle' blogging er på hastigt indtog i det danske 'hjørne' af internettet. 'Professionel' blogging er blevet mere populært, og for nogle er det sågar blevet en god forretning.

Flere og flere danskere er begyndt at blogge 'professionelt', og flere tjener sågar penge på det.

Sådan lyder det fra Bloggers Delight, der er Danmarks største blognetværk, og overskrift.dk, der overvåger de danske 'nyhedssites'.

Der er sket meget siden blogging kom til Danmark, fortæller Stefan Bøgh-Andersen fra overskrift.dk. I dag, ti år efter, har en ny generation af bloggere bidt sig fast i markedet: Flere og flere begynder at blogge professionelt, lyder det.

- I begyndelsen handlede de jo om alt og ingenting. Det var dengang meget dagbogs-agtigt at have en blog, men i dag er det helt anderledes. I dag er folk gode til at skrive om bestemte emner: Den nye Iphone, planter eller mode, siger han til tv2.dk.

- Det, der kendetegner bloggerne i dag, er, at de holder sig til ét emne. Det er blevet professionelt, tilføjer Stefan Bøgh-Andersen.

Og der er kommet mange af dem, lyder det.

Så mange blogger aktivt
Der findes ingen officielle tal på, hvor mange blogs der findes i Danmark, men Stefan Bøgh-Andersen vurderer, at omkring de 20.000 af de omkring 80.000 danske blogs, som hans virksomhed følger, er 'rigtigt aktive'. Det er sider, der opdateres på jævnlig basis, lyder det.

Analysen er Henrik Akselbo, der er adm. direktør i Blogger Delight helt på linje med, men han mener, at tallet er endnu højere.

- Der er 30.000, som har oprettet en blog hos os, inden for det seneste år, og vi er ikke de eneste på markedet. Det er en stigende tendens, især blandt yngre kvinder, siger Henrik Akselbo til tv2.dk.

- De yngre kvinder, oplever vi, har et behov for et sted, hvor de kan udtrykke sig med billeder og ord i en højere grad, end de kan på eksempelvis Facebook. Typisk har vores bloggere en facebookside og en instagram-profil, tilføjer han.

Mange tjener penge på at blogge
Ifølge Henrik Akselbo giver de 'moderne' bloggere den fuld gas. De bruger alle tre platforme som ét medie og krydshenviser. Særligt tager én gruppe det meget seriøst: Gruppen af bloggere, der tjener penge på at skrive, lyder det.

- Langt størstedelen tjener ikke penge på at blogge, men der ér mange, der tjener penge på det, og der er nogle stykker, der ligefrem lever af det. De lever af at vedligeholde deres blogs, siger Henrik Akselbo.

Pengene får de via banner-annoncer, som de smækker på sitet, og via sponsorater fra virksomheder, der betaler de professionelle bloggere for at omtale deres produkter: Sko, tøj, elektronik og babyudstyr.

- Det er især mode-blogging, der er stort for tiden, men der er også boligblogs, og folk der skriver om fitness og mad. Det er svært at sige, for tingene ændrer sig også. For eksempel når folk får børn, når livet ændrer sig, så ændrer deres blogs sig også. Og jeg må sige, at der ikke er noget, der giver flere læsertal, end når man bliver gravid eller føder, siger Henrik Akselbo og kvitterer:

- Mommy-blogs er vildt populære.

Nogle lever af at blogge
Selvom der er flere, der går mere seriøst til værks, så er det kun et fåtal, der tjener penge nok til, at de har kvittet deres dag-job.

- Inde hos os har vi omkring 150 premium-bloggere, som vi hjælper med at tjene penge, siger Henrik Akselbo.

- De, der lever af at blogge har omkring 30.000 unikke læsere om måneden, der følger dem, og opefter. Nogle tjener mange penge på det, men det er ikke dem alle. Det kræver, at man indgår i nogle kommercielle aftaler, hvor man måske skal møde op som ambassadør for et projekt eller et produkt. Det er ikke på banner-annoncerne, man tjener de store penge, siger han til tv2.dk.

Sådan bliver du en professionel blogger
Har man mod på at blogge, er det bare om at kommer i gang, opfordrer Henrik Akselbo.

Han giver her et par råd til de danskere, der gerne vil leve af at skrive:

1. Find et emne: Find ud af, hvad der interesserer dig. Du bør blogge om et emne, du har nemt ved at 'dykke ned i'. Lad være med at gøre det for pengenes skyld. Det er lysten, der skal drive projektet fremad. De blogs, der har størst succes, er drevet af mennesker, der har en passion for det, de skriver. Faglighed og personlighed er den optimale kombination, lyder det fra Henrik Akselbo.

2. Undersøg markedet: Skal du vælge mellem flere emner, bør du undersøge markedet. Der findes ikke ét samlet register over danske blogs, men man kan med fordel foretage et par søgninger på google for at sikre sig, at området ikke er oversvømmet.

3. Vær dig selv: De mest populære blogs er skrevet af mennesker, der viser hvem de er. De lader deres holdninger og personligheder skinne igennem.

4. Reklamer for dit indhold: Når du har fundet et emne og har oprettet en blog, skal du reklamere for dit indhold. Brug de sociale medier, og bland dig i 'communities', dvs. fællesskaber,på internettet. Del dit indhold og skriv til andre bloggere. Hvis andre henviser til din blog, kan det være god reklame.

5. Snak med virksomhederne: Du kan altid få fingrene i banner-annoncer via google, som du kan tjene penge på, men hvis du har etableret en større 'læser-base', er der også mulighed for, at virksomheder vil begynde at kontakte dig for at få omtalt deres produkter, og du kan også kontakte dem. Det er på den måde, du kommer til at tjene penge på at blogge.

6. Kend din værdi: Har du fået kontakt til en virksomhed, skal du være opmærksom på, at du har en vare, der er noget værd. Du skal ikke lade dig spise af med et par sko eller en babymos. Vil en virksomhed have dig til at 'teste' et produkt, bør de betale for det, hvis du har mange læsere, lyder det fra Henrik Akselbo.