Ekspert: Lego mĂĄler sig med Disney og Barbie

16x9

Lego er populært verden over, og det skyldes blandt andet, at forældre verden over forbinder legoklodserne med et politisk korrekt legetøj

Lego er populært verden over, og det skyldes blandt andet, at forældre verden over forbinder legoklodserne med et politisk korrekt legetøj

Den danske legetøjskoncern Lego er endnu en gang kommet med et imponerende regnskab med milliardoverskud, og den positive udvikling i den danske virksomhed øger kendskabet endnu mere på det globale marked.

Lego er helt på niveau og i nogle tilfælde større børnebrands end velkendte internationale brands som Disney og Barbie, vurderer brandingekspert Anthony Aconis, der er direktør i marketingsbureauet Fireball.

- Lego fylder rigtig meget brand-mæssigt på det globale marked. Så hvis man skal kigge på, hvor stort et brand Lego globalt er, så er det relativt set et rigtig stort brand, siger Anthony Aconis til tv2.dk.

- Hvis de fleste mennesker rundt omkring i verden skulle sige, om de kan kende nogle legetøjsbrands, så ville Lego helt sikkert poppe op på en top fem, vurderer han.

"Lego fylder mere end Disney"
På bundlinjen kan Lego ikke måle sig med eksempelvis det amerikanske massemedieselskab Disney, der nærmest er synonymt med tegnefilm for børn, men virksomheden fra Billund er med i folks bevidsthed verden over.

- Hvis folk tænker Disney, så er Lego bestemt med deroppe i consideration set. Disney repræsenterer nogle andre ting og et lidt andet univers. Det handler om film, figurer og karakterer, vi kender fra tegnefilm, fortæller Anthony Aconis, der dog mener, at hvis man udelukkende taler om legetøj, er Lego i front.

- For forældre, hvis du snakker legetøj, så er det lige før, jeg tror, at Lego vil fylde mere, end Disney gør, vurderer han.

Leger piger med Lego eller Barbie?
Et populært legetøj til piger har i årtier været Barbie. Selv om de populære dukker er de foretrukne blandt piger, kan Lego måske snart bevæge sig mere ind på pigelegetøjet med øget fokus på legoklodser til små piger.

- Hvis du spørger en masse små piger, fylder Barbie rigtig meget, og hvis du spørger en masse små drenge, fylder Lego rigtig meget.

- Det interessante er, at Lego for første gang i lang tid er kommet i mål med en formel med Lego til piger, og det betyder, at man pludselig er i gang med at vokse ret voldsomt på pigernes leg, så jeg tror om ikke særligt mange år, at hvis vi snakker med de små piger, vil de lige så meget sige Lego, forudser Anthony Aconis.

Politisk korrekt legetøj
Lego er ikke kun populært hos børn, men også populært hos forældre og offentligheden generelt. Man forbinder legetøjet med noget værdifuldt og genkendeligt.

- Lego har den fantastiske fordel, at de på mange måder er et politisk korrekt legetøj. De har et løfte om, at de ikke bare er plastik og hurtig leg, men der ligger en hel masse indbyggede pædagogiske fordele og udviklingsmæssige fordele ved Lego, siger brandingeksperten.

- Det gør, at for de fleste forældre, der køber legetøj, fylder Lego ret meget oppe i hovedet som et rigtigt og godt valg for deres børn, forklarer han.

Legos seneste halvårsregnskab viste torsdag morgen, at legetøjskoncernen i årets første seks måneder havde et overskud på 2,4 milliarder danske kroner og en omsætning på mere end 10 milliarder danske kroner.