Undgå digitalt kaos: Sådan sikrer du dig

16x9

<p>Der er lagt op til kaos, når alle danskere over 15 år lørdag automatisk overgår til Digitalt Post.

Der er lagt op til kaos, når alle danskere over 15 år lørdag automatisk overgår til Digitalt Post. Her vil alle informationer, breve og papirer fra det offentlige dukke op. Og det er alt lige fra mails om dit barns institutionsplads til en rykker fra Skat.

Men for ikke at ramle ind i uoverskuelige problemer, så gælder det om at få styr på sin Digitale Post. For det kan være der kommer mails ind, som du ikke er opmærksomme på. Og det kan i værste tilfælde koste dig penge. 

LÆS OGSÅ: Nu får du digitalt post: Se hvad du skal gøre

Derfor har vi lavet en enkel guide til, hvordan du undgår at misse noget Digitalt Post. Vi har valgt at fokusere på e-Boks, selv om du også kan tjekke det samme på Borger.dk.

Tilmeld dig afsendere

Alt post fra det offentlige kommer automatisk ind på e-Boks, men du kan også godt tilføje andre afsendere. Som blandt andet Dong, TDC og din egen arbejdsgiver. På den måde kan du have det hele samlet.

LÆS OGSÅ: Sådan kommer du i gang med e-Boks

1. Tryk på Menu og så Tilmeldinger.

2. Herunder vil du kunne tilføje afsendere. Vælg eksempelvis Tele og internet, og herfra kan du ud fra en længere liste vælge den udbyder du nu har.

3. Efter du har valgt udbyder, skal du så også vælge hvad du modtager af udbyderen, som mobil, internet eller andet. Og endelig til slut skal du blot notere kontonummeret og de er nu tilmeldt.

Sørg for du får besked

Det kan være svært at huske, at skulle tjekke sin digitale post, når ikke den dukker op i din normale email-indbakke. Så derfor er det en god idé, at sætte notifikationer op på visse emails. 

1. Gå ind i Menu i toppen og tryk på Indstillinger.

2. Ude i venstre side skal du trykke på menupunktet Besked om ny post. Her får du både oversigten over de afsendere du har tilmeldt tjenesten og hvordan du får besked.

3. Du kan vælge enten at få besked over email eller på sms, hvis du har noteret dit mobilnummer under din profil.

4. Mobilnummeret kræver at du sidder med mobilen. For efter du har registreret dit mobilnummer bliver der sendt en 4-cifret kode til dit nummer. Noter det på skærmen og du er klar til at få notifikationer på sms. 

Skab orden i indbakken

Det kan være en god idé at skabe sig et bedre overblik i din indbakke. Eftersom der kan komme mails alt fra din arbejdsgiver til meddelelser fra det offentlige, kan det være en noget rodet affære at lede efter en konkret mail.

1. Derfor kan du i menuen i venstre side oprette en ny mappe.

2. Du giver bare mappen et navn og opretter hvor den skal ligge henne. 

3. Og under Menu, Indstillinger og Arkiveringsregler kan du oprette regler for hvilke mails, der automatisk skal leveres i dine nyoprettede mapper.

Det kunne være en mappe, der hed Løn, hvor alle dine lønsedler kom hen. Her skal du oprette en regel baseret på afsenderen, som i e-Boks regi står opført som ’Din Arbejdsgiver’.