Ekspert rystet over rust pÄ IC4

16x9

De skulle erstatte IC3-togene, men stÄr og ruster op i Italien

IC4-tog stÄr og ruster pÄ et fabriks­omrÄde i Italien, mens fabrikanten, Ansaldobreda, kÊmper for at fÄ tilla­delserne til at kÞre pÄ danske spor i orden. Det er billeder fra Maga­sinet Penge pÄ DR1, der afslÞrer rust pÄ de flere Är forsinkede IC4­tog. Karl Brian Nielsen, leder af Institut for Produktion ved Aalborg Univer­sitet, er rystet over IC4-togenes tilstand pÄ Ansaldobredas fabrik i italienske Pistoia.

"Ingen fabrik med respekt for sig selv vil levere sÄdan noget klamp," siger han.

"Hvis min vaskemaskine sÄ sÄdan ud, ville jeg skifte den ud. Jeg troede bare, at der var tale om dÄrlig projektstyring fra DSB's side, men det burde slet ikke vÊre muligt at fÄ hÄndvÊrkere til at lave sÄdan noget klamp. Ingen fabrik med respekt for sig selv ville kunne levere arbejde af sÄ ringe kvalitet," siger Karl Brian Nielsen til bladet IngeniÞren.

Folketinget ser pÄ sagen
Meldingen fÄr den socialdemokratiske trafikordfÞrer, Magnus Heunicke, til at bede om en redegÞrelse fra transportminister Carina Christensen (K).

"Vi kan ikke have, at en investering pÄ fem milliarder kroner stÄr og ruster op i Italien. Derfor mÄ vi have en redegÞrelse for, hvordan det ser ud med rust og tÊring pÄ de nÊsten fÊrdigproducerede tog, der stÄr i Italien," siger Magnus Heunicke til Ritzau.

Ser ikke ud som et nyt tog bĂžr
Danmarks Radio har ladet IngeniÞren vise alle DR's billeder til Karl Brian Nielsen for at lade ham vurdere tilstanden pÄ de tog, der stÄr i Italien og venter pÄ at komme til Danmark. Og forskerens dom er hÄrd. IC4-togene ser ikke ud, som et nyt tog bÞr.

"TvÊrtimod er det chokerende, at der er sÄ mange gennembrud af lak og rustbeskyttelse, og at metallet ogsÄ er begyndt at erodere. Det, jeg kan se pÄ de udvalgte billeder, er et fremskredent forfald. Jeg er dybt bekymret for, hvordan tog, som allerede nu befinder sig i den tilstand, vil klare sig i Danmark, hvor det bliver udsat for et vÊsentligt barskere klima end i Italien med store fugt- og temperaturudsving," siger Karl Brian Nielsen.

Han mener, at DSB har fejlet ved at give italienerne alt for lang snor.

"DSB burde tage sig sammen og komme ud af sine kontrakter med Ansaldobreda," siger Karl Brian Nielsen.