Privatleasing: Her er faldgruberne

16x9

Det er nemt og bekvemt at privatlease sin bil, men der er faldgruber, man bør være opmærksom på

Selvom det kan virke mest sikkert, nemt og bekvemt at privatlease sin bil, så er der visse ting, man bør være opmærksom på. Der kan nemlig hurtigt løbe lidt ekstra på regningen, som det kan være en god ide at have lagt til side til, inden du afleverer bilen tilbage.

Se de fem gode tips nederst i artiklen.

"Som udgangspunkt appellerer leasing til dem, der er tryghedssøgende. Når det er sagt, så er det lidt et paradoks. I virkeligheden skal du kende dit kørselsbehov og dit bilbehov i hvert fald de tre år, hvor du leaser bilen," siger forbrugerøkonom i FDM, Allan Skytte Christensen.

Har man behov for en større bil allerede efter et år af aftalen, så bliver startindskuddet meget dyrere set i forhold til de måneder, det er fordelt på. Desuden skal man betale indskud en gang til og en højere ydelse om måneden for en nye og større bil. Derfor er det vigtigt at gøre sig klart, hvilke behov man har, inden man laver leasingaftalen.

For mange kilometer
Det der ifølge Alan Skytte Christensen kan give en stor ekstraregning er, hvis man kører flere kilometer, end hvad aftalen lyder på. Mange leasingfirmaer tager sig nemlig godt betalt for, hver ekstra kilometer du kører.

Prisen varierer, men firmaerne kan tage alt imellem 2 til 5 kroner per kilometer og nogle gange mere.

"Det er noget, jeg opfordrer folk til at være opmærksom på. I de helt grelle eksempler kan det komme til at koste adskillige tusinde kroner ekstra på grund af overkørte kilometer," siger Allan Skytte Christensen.

Opdater din aftale
Hvis dit kørselsbehov ændrer sig, så skal du sørge for med det samme at få ændret din leasingaftale. Her er det vigtigt, at man ikke godtager, hvilken som helst aftale leasingfirmaerne giver dig.

"Den nye aftale er tit og ofte til forhandling. Vi har haft nogle medlemmer, der har fået et tilbud, og så er de gået firmaet på klingen og forhandlet sig til en bedre aftale. Nogle gange kan tilbuddet faktisk være dyrere, end hvis man bare betaler de overkørte kilometer. Så hvis man forhandler, så kan man mange gange få en ordning, som er ganske fornuftig for begge parter," siger Allan Skytte Christensen.

Men man skal være opmærksom på, at man skal betale differencen, hvis man ændrer sin aftale til eksempelvis at udvide det tilladte antal kilometer om året. Det som aftalen vil koste ekstra om måneden, det skal man bagudbetale for de måneder, man allerede har leaset sin bil. Desuden kan leasingfirmaerne tage et mindre gebyr for at lave en ny kontrakt.

Buler og skader
En anden faldgrube ved at privatlease sin bil er, at man skal udbedre eventuelle skader ved tilbagelevering af bilen. Det er dog ikke et punkt, der vækker bekymring hos FDM, da det har vist sig, at regningen ikke er så stor, som man kunne frygte.

Men man skal dog være opmærksom på, at der vil komme en efterregning, når man afleverer bilen tilbage.

"Problemet er, at det ikke er en ekstraregning, som folk har regnet ind i budgettet. Typisk skal man af med en 3000 til 5000 kroner, og det er noget, som man skal være klar over, når man leaser," siger Allan Skytte Christensen.

Pengene går til udbedring af skader såsom buler og reparationer, og hvad der ellers har været af ekstra slid. Men Allan Skytte Christensen forklarer, at en tre år gammel leasingbil ikke kan forventes at blive afleveret, som da den blev udleveret, hvilket er noget leasingselskaber godt er klar over.

"Den skal afleveres som, hvad man kan forvente at en tre år gammel bil ser ud. Nogle gange kan man være uden skyld i en bule som for eksempel den typiske "Bilka bule". Her har man typisk parkeret bilen ved supermarkedet, og når man kommer tilbage, er der en bule i bilen, fordi en eller anden har slået døren ind i siden," siger Allan Skytte Christensen og fortsætter:

"Det er, hvad der sker i løbet af bilens liv. Så når man skal aflevere bilen tilbage, skal man gøre op med leasingselskabet, at standen er rimelig i forhold til, at det er en tre år gammel bil."

5 gode tips
Vi har spurgt advokat i FDM, Lennart Fogh om hans bedste tips til, hvad man især bør være opmærksom på, at leasingkontrakten indeholder.

· Man bør sikre sig, at man kan komme ud af kontrakten igen. For små billige biler gælder det, at man med en måneds varsel kan komme ud af kontrakten efter seks måneder. For dyre biler gælder det, at man med en måneds varsel kan komme ud af kontrakten efter 12 måneder.

"Det er simpelthen en nødbremse, for at du kan komme ud af kontrakten, hvis du pludselig står uden job, skal flytte, får firmabil og ikke har brug for leasingbilen," siger Lennart Fogh.

· Man bør sikre sig, at éns rettigheder er i orden, hvis bilen har fejl mangler.

"De fleste biler er udstyret med en garanti, fordi de kan være defekte. Der ser vi gerne, at man er dækket af en garanti i hele perioden."

· Man bør sikre sig, at der er fuld service, så man ikke står med en serviceregning.

"For det første kan regningen blive enormt høj, og for det andet ved du ikke, hvad du betaler for. Det beløb du betaler hver måned for bilen, det skal dække alle vedligeholdelsesomkostningerne på bilen."

· Man bør sikre sig, at der står i kontrakten, at en uvildig kontrolinstans tjekker bilen for skader og andet, når man leverer bilen tilbage.

"Afregningerne skal være rimelige, man kan ikke bare kræve, at bilen skal omlakeres, hvis der ikke er behov for det. En måde at komme omkring det på er ved at have en uvildig kontrolinstans, der gennemgår bilen. Det bør stå i kontrakten."

· Læg penge til side.

"Jeg plejer gerne at sige, at hvis folk lægger en 100 kroneseddel i kagedåsen hver måned og lader den ligge, så er man normalt dækket rimeligt godt ind," siger Lennart Fogh og slutter rådene af med:

"Husk at bilen ikke er din egen, det er generelt et rigtig godt huskeråd."