Chauffører presses ud af lastbiler

16x9

Danske transportfirmaer vælger i stigende grad at gøre udlandet til base for deres internationale godstransport.

Det fremgĂĄr af ITD's ĂĄrsrapport fra 2014, skriver Avisen.dk.

Det betyder, at stadig færre lastbiler kører med danske nummerplader og danske chauffører bag rattet. Det skriver Avisen.dk

- Det er et udtryk for, at det danske lønniveau på internationale transporter fra A til B simpelthen er for højt til at konkurrere med det, for eksempel tyske kollegaer skal have i løn, siger Jakob Chr. Nielsen, administrerende direktør i ITD til Avisen.dk.

ITD er brancheorganisationen for dansk vejgodstransport.

PĂĄ 11 ĂĄr er andelen af danske lastbiler faldet fra 50 procent til under 20 procent.

Samtidig er antallet af danskejede lastbiler, der er registreret i udenlandske datterselskaber, steget.

I dag udgør de udenlandske lastbiler med danske ejere halvdelen af de lastbiler, der krydser grænserne med international gods.

Ifølge den administrerende direktør i ITD er den gode nyhed, at danske transportvirksomheder har beholdt markedsandele for det internationale gods på deres hænder ved at etablere selskaber i udlandet.

- Det kan godt være, at det ikke er danske chauffører, der kører med det internationale gods. Men det er udenlandske datterselskaber, der transporterer det internationale gods, siger Jakob Chr. Nielsen til Avisen.dk.

SĂĄdan ser de ikke pĂĄ sagerne i 3F's Transportgruppe.

- Det her er et billede på, at man har omgået de aftaler og regler, vi har herhjemme ved at etablere datterselskaber og hyre billigere arbejdskraft. Det er derfor, vi har lavet en stor indsats mod cabotage (grænseoverskridende kørsel, red), siger Jan Villadsen, formand til Avisen.dk.