Så populære er bankerne: Danske Bank i bund

16x9

I l√łbet af √•rets f√łrste seks m√•neder flygtede 40.000 privatkunder fra Danske Bank, og en ny unders√łgelse viser, at kundetilfredsheden er i bund. Flere bankkunder ser ud til at forlade butikken.

I en ny unders√łgelse fra r√•dgivningsvirksomheden Loyalty Group, der har talt med 3.900 danske bankkunder, skraber Danske Bank s√•ledes bunden, n√•r det kommer til omd√łmmet i forhold til de √łvrige store konkurrerende banker.

Unders√łgelsen viser, at der er en markant utilfredshed blandt kunderne, og hvor det sidste √•r var hver femte, der ovevejede at forlade Danske Bank, s√• er det i dag mere end hver fjerde kunde, der er utilfreds og t√¶nker p√• at skifte pengeinstitut.

Det er selvforskyldt
I Danske Bank erkender Thomas Mitchell, chef for privatkundeområdet, at problemerne langt hen ad vejen er selvforskyldt.

Til Berlingske Business siger han, at han tager unders√łgelsens resultater alvorligt, men holder ogs√• fast i, at det omstridte kundeprogram faktisk er godt p√• trods af den d√•rlige modtagelse.

- Det her er selvf√łlgelig ikke tilfredsstillende. Det er vi kede af. Det er derfor, vi har besluttet at lave en r√¶kke initiativer for at rette op p√• det her. Der er ingen tvivl om, at set i bakspejlet har der v√¶ret nogle ting i det forgangne √•r, der har bragt os lidt i miskredit. Vi har haft kampagnen "New Standards", som vi fik mange t√¶sk for, ikke mindst af pressen, men egentlig ogs√• af danskerne for at v√¶re for h√łjttravende og skudt hen over hovedet p√• folk, siger Thomas Mitchell til Berlingske Business.

Han peger dog på, at Danske Bank er konkurrencedygtige på priserne, men at man har været for dårlige til at videreformidle det.

Arbejdernes Landsbank topper
I toppen af m√•lingen finder man for andet √•r i tr√¶k Arbejdernes Landsbank, der b√•de har loyale kunder og som generelt set har et godt omd√łmme i branchen pt.

Sammen med Lån & Spar Bank er Arbejdernes Landsbank de to pengeinstitutter, hvor kunderne ikke i vid udstrækning tænker på at skifte væk herfra. Kun otte procent har luftet tanken hos de to banker.

Flere utilfredse kunder
Til gengæld oplever Spar Nord Bank en stigning i utilfredse kunder i forhold til sidste år. I 2012 overvejede otte procent at skifte væk, men tallet for 2013 er steget til 17 procent.

Lidt det samme billede ser man hos Sydbank, hvor der også er sket en mindre stigning i den utilfredse del af kundekredsen.