SĂ„ populĂŠre er bankerne: Danske Bank i bund

16x9

I lÞbet af Ärets fÞrste seks mÄneder flygtede 40.000 privatkunder fra Danske Bank, og en ny undersÞgelse viser, at kundetilfredsheden er i bund. Flere bankkunder ser ud til at forlade butikken.

I en ny undersÞgelse fra rÄdgivningsvirksomheden Loyalty Group, der har talt med 3.900 danske bankkunder, skraber Danske Bank sÄledes bunden, nÄr det kommer til omdÞmmet i forhold til de Þvrige store konkurrerende banker.

UndersÞgelsen viser, at der er en markant utilfredshed blandt kunderne, og hvor det sidste Är var hver femte, der ovevejede at forlade Danske Bank, sÄ er det i dag mere end hver fjerde kunde, der er utilfreds og tÊnker pÄ at skifte pengeinstitut.

Det er selvforskyldt
I Danske Bank erkender Thomas Mitchell, chef for privatkundeomrÄdet, at problemerne langt hen ad vejen er selvforskyldt.

Til Berlingske Business siger han, at han tager undersÞgelsens resultater alvorligt, men holder ogsÄ fast i, at det omstridte kundeprogram faktisk er godt pÄ trods af den dÄrlige modtagelse.

- Det her er selvfÞlgelig ikke tilfredsstillende. Det er vi kede af. Det er derfor, vi har besluttet at lave en rÊkke initiativer for at rette op pÄ det her. Der er ingen tvivl om, at set i bakspejlet har der vÊret nogle ting i det forgangne Är, der har bragt os lidt i miskredit. Vi har haft kampagnen "New Standards", som vi fik mange tÊsk for, ikke mindst af pressen, men egentlig ogsÄ af danskerne for at vÊre for hÞjttravende og skudt hen over hovedet pÄ folk, siger Thomas Mitchell til Berlingske Business.

Han peger dog pÄ, at Danske Bank er konkurrencedygtige pÄ priserne, men at man har vÊret for dÄrlige til at videreformidle det.

Arbejdernes Landsbank topper
I toppen af mÄlingen finder man for andet Är i trÊk Arbejdernes Landsbank, der bÄde har loyale kunder og som generelt set har et godt omdÞmme i branchen pt.

Sammen med LÄn & Spar Bank er Arbejdernes Landsbank de to pengeinstitutter, hvor kunderne ikke i vid udstrÊkning tÊnker pÄ at skifte vÊk herfra. Kun otte procent har luftet tanken hos de to banker.

Flere utilfredse kunder
Til gengĂŠld oplever Spar Nord Bank en stigning i utilfredse kunder i forhold til sidste Ă„r. I 2012 overvejede otte procent at skifte vĂŠk, men tallet for 2013 er steget til 17 procent.

Lidt det samme billede ser man hos Sydbank, hvor der ogsÄ er sket en mindre stigning i den utilfredse del af kundekredsen.