Klipklappere farligere at køre i end høje hæle

16x9

En ny engelsk undersøgelse viser, at klipklappere er det farligste fodtøj at køre bil i. FDM fortæller, hvad der er det bedste fodtøj til køreturen

En ny undersøgelse foretaget af YouGov for forsikringsselskabet Sheilas' Wheels viser, at klipklappere er det værste fodtøj at køre i - endda værre end høje hæle.

- Generelt er det meget vigtigt at have fodtøj på, som sider ordentligt fast på foden, så det lyder meget rigtigt, fortæller bilteknisk redaktør for FDMs blad Motor, Søren W. Rasmussen, til tv2.dk.

Forskning viser, at klipklappere gør det sværere at bremse. Faktisk decelererer man op til 0,13 sekunder langsommere i klipklappere end i kilehæle - hvilket svarer til, at bilen har en 3,5 meter længere bremselængde med 97 kilometer i timen.

Med klipklappere flytter man nemlig foden fra speederen til bremsen halvt så hurtigt som i kilehæle (der ellers heller ikke er gode at køre i). I klipklappere tager det 0,04 sekunder mod 0,02 sekunder i hælene.

Klipklappere er desuden også farlige på den måde, at de nemt kan komme til at hænge fast under én af bilens pedaler, når man skal til at flytte foden.

I en rundspørge blandt 1.055 engelske bilister indrømmede en tredjedel, at de havde prøvet at køre i klipklappere, og hele 60 procent svarede, at de havde kørt i ufornuftigt fodtøj.

Gummisko der sidder fast
Ifølge Søren W. Rasmussen er det meget vigtigt for sikkerheden, at man har fornuftigt fodtøj på, når man kører bil.

- Især ved bremsning, hvor man skal kunne træde ret hårdt, siger han.

Af samme grund fraråder han også, at man kører i bare fødder, da man instinktivt kan komme til at træde for let, hvis det gør ondt i foden.

- Så sko med en sål, der ikke er for glat, f.eks. i gummi, og som sidder godt fast om foden, er det bedste. Men sålen skal så heller ikke blive så kraftig, at man slet ikke kan mærke pedalerne, som med tykke sikkerhedssko eller vandresko. Disse er dog stadig bedre end sko, der sidder løst, men er ikke optimale, forklarer Søren W. Rasmussen.

For at kunne bremse hårdt er det også vigtigt, at sålen har en stor flade, så højhælede sko er udelukket.

I Tyskland og Spanien kan man få bøde for at køre i klipklappere, men der er ingen lov om at have bestemt fodtøj på mens man kører bil i Danmark.

De fem typer fodtøj der volder flest bilister problemer:

1. Klipklappere: 51 procent

2. Bare fødder: 49 procent

3. Kilehæle: 38 procent

4. Espadriller: 25 procent

5. Sandaler: 18 procent

Kilde: Sheila's Wheels