Sådan får du mere arbejdsglæde

16x9

Danskerne har netop mistet deres andenplads på verdensplan i arbejdsglæde, men den kan sagtens vindes tilbage, mener ekspert i arbejdsglæde. Læs her hvordan.

Danmark har måttet se sig slået af mexikanerne på listen over de lande med mest arbejdsglæde, og må nøjes med en andenplads. Listen er udarbejdet af analysefirmaet Ennova, hvor Danmark har fået en ellers flot andenplads ud af 28 forskellige lande i verden, men ekspert i arbejdsglæde og foredragsholder Alexander Kjerulf mener, at det er ærgerligt, at vi har mistet pladsen.

- Det synes jeg er skidt. En 2­plads er selvfølgelig flot, men vi plejer at have førstepladsen, og vi plejer at være en klar nummer et, siger Alexander Kjerulf til tv2.dk.

Når man spørger Alexander Kjerulf om hvorfor Danmark 'kun' er nummer to i arbejdsglæde, referer han til den altid nævnte finanskrise. Nogle virksomheder har måske sparet på efteruddannelse, sparer på medarbejderne og generelt behandler dem dårligere.

- Nogen firmaer ser det sådan, og det gør intet godt for hverken virksomhed eller medarbejdere. Andre firmaer har forstået budskabet, og fastholder vigtigheden i arbejdsglæden, siger Alexander Kjerulf, og tilføjer herefter seks gode råd til, hvordan man får en større arbejdsglæde på ens arbejdsplads.

Seks gode råd til hvordan man får en større arbejdsglæde.

Husk at rose hinanden
Fortæl din kollega, når hun har gjort noget godt, fremfor ikke at sige noget.

Hjælp dine kollegaer
Husk at hjælpe dine kollegaer så meget, som det nu er muligt. Generelt skal du være en god kollega, for så vil andre også blive en god kollega overfor dig.

Husk at sige godmorgen
Som Alexander Kjerulf selv kalder det, så er det en 'lille åndssvag ting', men det gør en kæmpe forskel, at huske at sige godmorgen når man møder ind.

Uventet venlighed
Overrask dine kollegaer med små venlige gerninger i løbet af dagen. Tag for eksempel kaffe med fra kantinen til din sidemand eller tag rundstykker med om morgenen uden nogen yderligere grund.

Husk tre gode oplevelser
Når du pakker tasken sammen om eftermiddagen, så brug et par minutter på at lave en liste over tre gode ting i løbet af dagen, selv hvis dagen har været fyldt af knap så gode oplevelser. På den måde kan du vænne hjernen til, at fokusere på de positive ting, da man normalt bedre husker de dårlige.

Ledelsen skal være klar over vigtigheden
At medarbejderne er klar på at gøre stemningen bedre på arbejdspladsen er ikke nok. Ledelsen skal også være ind. Hos virksomheder som Google fokuserer man meget på de ansattes glæde, og selvom det kræver meget arbejde og tid, så skaber det også succes.

I den anden ende af skalaen, er der også tre ting, som virkelig kan ødelægge ens glæde ved at tage på arbejde. Der er mange store og små begivenheder eller ting, som kan ødelægge ens arbejdsglæde, men Alexander Kjerulf nævner de nedenstående tre, som de værste.

Værste tre ting, som ødelægger din glæde ved arbejdet.

Forandringer, som ikke bliver kommunikeret ud
Når virksomheder laver meget store ændringer eller har store projekter, men er dårlige til at kommunikere dem ud, så det ikke giver mening for de ansatte. Det kan skabe frustration og misforståelser, og det påvirker arbejdsglæden.

- Hos kommunerne er det kommunalreformen, hos politiet er det politireformen. Forsvarsreformen, gymnasiereformen, sundhedsreformen og så videre. I det private kunne det være en fusion, som ikke bliver kommunikeret ordentligt ud til medarbejderne, så de går og er forvirrede, siger Alexander Kjerulf.

Travlhed
Specielt i krisen har travlheden presset sig ned over de danske virksomheder, og der er måske skåret i mængden af ansatte eller blevet pålagt flere arbejdsopgaver. Travlhed er ikke bare lige til at fjerne, men i stedet mener Alexander Kjerulf, at man danskerne skal blive bedre til at fokusere på et positive i hverdagen.

- I Danmark er vi rigtig gode til at se hullerne i stedet for osten, så når en dag er ved at være ovre, så skal vi fokusere på de 50 opgaver vi har nået, i stedet for at stresse over de ti ting, vi mangler endnu.

Dårlig Ledelse
Helt enkelt og oplagt, så betyder en dårlig ledelse meget for hvordan det er at komme på arbejde.

- Der er mange steder, hvor det er de forkerte mennesker, som er gjort til ledere. Man har måske ansat dem som er fagligt bedst eller dem med de spidseste albuer i stedet for at vælge dem som er virkelig gode til at samle medarbejderne, og få dem til at præstere bedst, og så kommer arbejdsglæden.