Guide: Sådan præsterer du til jobsamtalen

16x9

Jobsamtalen kan være en nervepirrende oplevelse - men hvordan skal den håndteres, og hvor er faldgruberne? Læs rekrutteringsekspertens fem gode råd her.

Det første trin i jobsøgningen er overstået og lykkedes - og nu gælder det den ofte nervepirrende jobsamtale. Jobsamtalen giver mulighed for at vise personlighed og udbygge ansøgningen. Og især personligheden og attituden er vigtig, når virksomheden skal danne sig et indtryk.

- Det er vigtigt, at den, man skal til samtale hos, oplever, at man er begejstret, og at man glæder sig. At man ligner en, der virkelig har lyst til at blive ansat. Det er det vigtigste - at de kan mærke, at det virkelig er noget, man brænder for, fortæller salgs - og marketingschef i Adecco Susan Nørgaard til tv2.dk.

Hun fortæller videre, at hvis du ikke får jobbet efter samtalen, så skal du ikke tage det som et nederlag, men i stedet tage det som et selvtillidsboost og en erfaring:

- Det er godt gået, hvis man kommer til samtale, og man lærer noget af det, understreger hun.

Men hvad skal du huske inden du skal til samtale - og hvilke ting skal du lægge vægt på? Læs Susan Nørgaard og Adeccos fem råd til den gode samtale her:

1. Forberedelse, forberedelse, forberedelse!
Når du bliver kaldt til samtale, skal du allerførst klappe dig selv på skulderen - for det er flot. Derefter skal du forberede sig, for det er essentielt for samtalens forløb. Øv CV'et så meget, at du kan det udenad og vis, at du har læst på lektien ved at lære det job, du søger, godt at kende. Derudover er det en godt idé at overveje, hvilke spørgsmål du vil blive stillet, så du kan have svar parat. Og optimalt har du også forberedt nogle relevante spørgsmål, som du kan stille virksomheden - det viser engagement.

2. Forkæl dig selv på dagen
Prøv at lave en god dag for dig selv på samtaledagen. Slap af og prøv at afstresse og saml tankerne. Gå eventuelt en tur og få noget frisk luft, eller find noget andet, som giver dig ro. Kig dine papirer igennem en sidste gang, inden du tager af sted og tag hjemmefra i god tid, så du har ro på, inden du skal ind.

3. Tilpas dig miljøet
Når en virksomhed skal ansætte nye medarbejdere, er det ikke kun faglige kompetencer, de kigger efter. De ser også på, om vedkommende passer ind i virksomhedens kultur.

- Til samtalen gælder det om at sætte dig ind i, hvilket miljø man skal ind i, og hvilket værdigrundlag virksomheden har, og så skal man forsøge at afspejle det i sin adfærd. Man skal afspejle det i sit sprog, sin udstråling og påklædning, fortæller Susan Nørgaard og fortsætter:

- Man plejer jo at sige, at man danner sig et indtryk af en person på fire sekunder, og det er jo lidt rigtigt - man får umiddelbart sympati eller det modsatte. Så det handler i den grad om hele pakken.

4. Læg fokus på hvorfor de skal vælge dig
Det er svært at komme med specifikke råd til selve samtalen, da indholdet jo vil veksle fra virksomhed til virksomhed. Men overordnet skal man forsøge at slappe af og være sig selv - selvom det er en presset situation. Tal høfligt og vær aldrig nedladende omkring tidligere arbejdspladser.

Derudover er det vigtigt, at virksomheden ikke kun kan mærke din entusiasme, og at du gerne vil ansættes - det er ikke nok. Du skal i stedet fokusere på at argumentere for, hvorfor de bør ansætte netop dig, fortæller Susan Nørgaard.

- Et no-go til samtalen er, hvis man ikke fortæller, hvorfor man skal vælges. Det er ikke nok bare at give udtryk for, at man gerne vil ansættes - man skal fortælle hvorfor, de bør vælge en, siger hun.

Afslut samtalen med dine egne spørgsmål - noter gerne undervejs i samtalen. Til sidst skal det afklares, hvad der nu skal ske - hvad kan du forvente af virksomheden og omvendt.

5. Samtalen er overstået - hvad nu?
Når samtalen er slut, er det en god idé at skrive en mail til den person, som stod for samtalen. Her kan du sige tak og give udtryk, at du stadig er interesseret. Herefter er der ikke andet at gøre end at vente. Hvis du får et ja - så tillykke. Men hvis det bliver et nej, så er det oplagt at ringe til de ansvarlige for at få feedback. På den måde kan man forhåbentligt få viden, som kan gøre de næste ansøgninger og forberedelsen til samtalen endnu skarpere.