Her er de største DSB-skandaler

16x9

Det er ikke første gang, DSB roder sig ud i en offentlig skandale. Men det er en nyere forteelse, at den selvstændige offentlige virksomhed laver rav i den.

Det fortæller Anders Drejer, professor i ledelse ved Aalborg Universitet som har fulgt DSB tæt gennem mange år, til tv2.dk.

- Tilbage i firserne startede generaldirektør Ole Andresen dagen med at høre, om der havde været forsinkelser nogen steder, og havde der det, ringede han personligt op til staklen for at få en forklaring, fortæller Anders Drejer.

- Så det er en ret ny ting, at DSB tiltrækker sig denne form for opmærksomhed.

Kritisk journalistik - nej tak
DR har fået fat i en mail fra PR-bureauet Waterfront til underdirektør i DSB, Peder Nedergaard Nielsen, hvor der beskrives et samarbejde over to år, som har gået ud på at holde journalist Lars Abild travlt beskæftiget, så han ikke kunne presse DSB i medierne med kritiske artikler.

Sagen er endnu ikke afklaret, og det er derfor uvist, hvor dybt skandalen stikker.

Men DSB-skandalerne startede allerede tilbage i midten af halvfemserne.

Diesel over el
"Det var en gigantisk fejltagelse, at man annullerede elektrificeringen i 1995-96. Der var nogle rapporter dengang, som sagde, at der ikke var grund til at fortsætte, men det ændrer ikke ved, at primært den daværende regering begik en historisk brøler."

Sådan lød det i en særegen indrømmelse fra den socialdemokratiske trafikordfører Magnus Heunicke til Berlingske Tidende for et par år siden.

Den daværende regering valgte dengang ikke at udbygge elnettet op i Jylland, og satsede i stedet på dieseltog. Udover miljøbelastningen førte den beslutning fem år senere til et katastrofalt valg.

Gode Tog til Alle
DSBs strategiske plan Gode Tog til Alle blev lanceret i 1998, og den skulle skaffe både flere afgange og flere tog.

I år 2000 faldt valget af leverandør af 84 IC4-tog og 23 IC2-tog på det italienske firma AnsaldoBreda, der har haft usædvanligt svært ved at leve op til dets aftaler med DSB.

Pga. enorme forsinkelser på leveringerne samt utallige fabrikationsfejl er GTA-planen derfor endnu ikke indfaset, og der kører indtil videre kun IC4-tog på ganske få strækninger.

Sagen har kostet DSB milliarder af kroner - også selvom AnsaldoBreda er blevet dømt til at betale store beløb i erstatning.

Ulovlig statsstøtte til DSB First
I 2011 Får rigsrevisionen mistanke om, at DSB har brugt danske skattekroner på at køre tog i Sverige igennem datterselskabet DSB First.

Sagen får transportministeren til at kulegrave sagen, hvilket fører til adskillige fyringer i DSBs øverste ledelse, - og dermed bl.a. fire forskellige generaldirektører på under ét år.

Kammeradvokaten konkluderer senere, at DSB gav ulovlig statsstøtte til sit skrantende datterselskab DSBFirst. Da DSB First ikke har nogen penge, slipper det dog for at tilbagebetale et større millionbeløb med renter for ulovlig statsstøtte til jernbanedriften på den danske og svenske Øresundskyst.

Det elektroniske rejsekort
I over 10 år bebudede DSB, at et elektronisk billetsystem var lige på trapperne. Men pga. tekniske problemer med at lave et system, der kan regne priser og takster for billetterne ud, blev det igen og igen forsinket.

Og systemet har dertil også været mødt af meget kritik og mange tekniske problemer, efter det endelig blev implementeret.

Det har i hvert fald på ingen måde erstattet papirbilletterne endnu.

Anders Drejer mener dog, at folk generelt er vant til, at offentlige IT-projekter er ufatteligt forsinkede og plaget af tekniske problemer - men det elektroniske rejsekort regner han stadig for en skandale for DSB.

Vedligeholdelsesproblemer
Slidte tog har gjort selskabet langt mindre punktligt end førhen.

- Det er svært at datere præcist, men i hvert fald siden halvfemserne har DSB haft vedligeholdelsesproblemer, som har medført mange forsinkelser - hvilket især har gjort pendlerne meget utilfredse. Og det har været så stort et problem og sådan et nybrud fra tidligere tider, at det samlet set må betegnes som en skandale, siger Anders Drejer.