Black Friday-tilbud lægger danske hjemmesider ned: - Var ekstremt

Tilbud er der nok af, men teknikken har det tilsyneladende haltet mere med for nogle af de forhandlere, der benytter den såkaldte Black Friday til at lokke kunder i butikken med betydelige besparelser.

I hvert fald var det umiddelbart efter midnat natten til fredag i en periode umuligt at komme ind på hjemmesider hos blandt andet elektronikkæderne Fona og Elgiganten.

Og hos Elgiganten bekræfter man, at hjemmesiden var under pres.

- Vi har haft ekstrem trafik. Vi har været udfordret. Vi har haft en vækst på næsten 200 procent fra vi gik live. Der er stadig en ekstrem trafik i forhold til sidste år siger administrerende direktør i Elgiganten Peder Stedal til TV 2.

Hos PriceRunner, der sammenligner priser på produkter hos forskellige forhandlere, bekræfter direktør Martin Andersen, at interessen har været enorm.

- Det var helt vildt. I de første timer var der cirka 220.000 brugere inde på vores side for at finde Black Friday-tilbuddene og sammenligne priser. Der er ingen tvivl om, at når Black Friday er overstået, er der sat ny rekord for nethandel på et enkelt døgn, vurderer Martin Andersen i en pressemeddelelse.

Kunne ikke klare presset
På Bilkas hjemmeside har folk kunnet sidde i kø for at komme først til tilbuddene, og ifølge PriceRunner var der klokken 01.00 næsten 40.000 kunder, som sad i venteposition for at komme igennem til onlinebutikken klokken 06.00 fredag morgen.

Hos sammenligningstjenesten hæfter man sig dog også ved, at mange hjemmesider ikke har kunnet klare presset.

- Forbrugerne var vilde og klar til at shoppe. Der var også rigtigt mange danskere, der fandt gode tilbud og fik shoppet. Men vi må konstatere, at rigtigt mange også gik skuffede i seng. De fleste større danske netbutikker gik i sort og kunne ikke følge med, siger Martin Andersen.

Black Friday opstod, fordi mange offentligt ansatte i USA har fri dagen efter thanksgiving, så de kan tage en forlænget weekend. Folk har derfor tid til at handle, og det imødekommer butikkerne med et stort udsalg. Gennem årene har traditionen udviklet sig til at blive den ultimativt største udsalgsdag på året.

I Danmark har traditionen også vundet indpas. I 2014 var Black Friday den sjettestørste salgsdag i Danmark nogensinde.

Her kan du se, hvordan du finder de bedste tilbud på 'Black Friday':

  • Traditionen i USA med at shoppe amok dagen efter Thanksgiving på Black Friday har spredt sig til hele verden.
  • Kalkun og tranebær hører med til en ægte amerikansk Thanksgivings-middag. Og Black Friday er ifølge den danske sociolog Eva Steensig blevet et næsten lige så fast element dagen derpå, hvor et stort antal shoppelystne amerikanerne gør gaderne sorte af mennesker, deraf navnet.
  • Thanksgiving fejres i USA den fjerde torsdag i november. Black Friday kommer som store indkøbsdag dagen efter.
  • I nogle amerikanske byer er fænomenet udvidet til at omfatte en hel uge under navnet Black Week.
  • Black Friday skydes herhjemme i gang kl 0.00, når torsdag bliver til fredag. Det sker hvert år sidste fredag i november.
  • Butikker og onlinebutikker lokker kunderne med diverse rabatter og underholdning.
  • Black Friday er i dag udbredt til lande over hele verden, herunder Australien, Danmark, Brasilien og Rusland.
  • Danskerne går især efter elektronik og hårde hvidevarer, men forbrugerne køber dog også alt fra sko, tasker og tøj til smykker og boligudstyr.
  • I 2014 stod børnefamilierne for 40 procent af onlinehandlerne på Black Friday. Især børnefamilier i hovedstaden ynder at benytte sig af tilbuddene på den særlige udsalgsdag.
  • Kilder: Dansk Erhverv, Danske Capital, Foreningen for Dansk Internethandel, RItzau