Interaktiv 3D-grafik: Her er SAS' nye langdistancefly

16x9
Chefpilot Thomas Lunding er godt tilfreds med de nye fly. Foto: Lasse Koldkjær Kristoffersen

Torsdag letter SAS’ nye fly, en Airbus 330-300E, fra København og tager turen til Chicago i det nordlige USA. Det er den første flyvning med passag

Torsdag letter SAS’ nye fly, en Airbus 330-300E, fra København og tager turen til Chicago i det nordlige USA.

Det er den første flyvning med passagerer, og inden da har det nået bare fem testflyvninger.

Heldigvis minder flyet så meget om de fire Airbus 330-300’ere, SAS i forvejen har, at piloterne ikke skulle mærke forskel.

Føles som samme fly for piloten
Det siger Thomas Lunding, der er Fleet Chief Pilot for SAS. Han har det tekniske og operative ansvar for piloterne, og det er ham, der har fløjet Airbus’en hjem fra Frankrig.

Han fortæller, at piloterne vil opleve stort set det samme fly som forgængeren.

- Vi har fået LED skærme, og så er nogle instrumenter digitale i stedet for mekaniske. Men følingen er fuldstændig den samme, siger Thomas Lunding.

Herunder kan du se flyets nye muligheder. Artiklen fortsætter under grafikken.

Når grafikken er indlæst, kan du navigere med pilene herunder.
Vi kan se, at du ikke har slået WebGL til i din browser. Det er nødvendigt for at få den fulde oplevelse. Se her, hvordan du slår det til. Alternativt kan du åbne artiklen i Google Chrome eller Mozilla Firefox.
OBS: Vi kan se, at du bruger Internet Explorer. Vi anbefaler at skifte til Google Chrome eller Mozilla Firefox for at få den fulde oplevelse.


Ni ton tungere
Det sidste ‘E’ i flyets navn står for Enhanced, og det dækker over tre forbedringer.

Airbus 330-300 har indtil nu ikke kunnet dække de længste flyvninger. Det har det lidt større A340 stået for. Men med 330-300E er flyet godkendt til at være ni ton tungere, og derfor er der plads til mere brændstof.

Derudover er der lavet små ændringer på vingerne og motorerne, så flyet sparer cirka to procents brændstof i forhold til forgængeren.

I forhold til A340 på de lange flyvninger er der til gengæld en besparelse på op mod 12 procent.

Sædepris som en Yaris
Samtidig kommer flyet med SAS’ nye kabiner.

- Det, jeg hører fra vores passagerer, er, at de er meget glade for de nye kabiner, siger Thomas Lunding.

Og det er da også ren luksus, helt fremme, nærmest cockpittet, i Business Class. Her er både 15,4" skærm til alle passagerer, stik til ladere, usb-port, bord og en bred stol, der kan lægges ned og omdannes til en 196 centimeter lang seng.

SAS vil ikke fortælle, præcis hvor meget hvert af de 32 Business-sæder koster at installere i flyet, men småpenge er det ikke.

- Jeg kan sige så meget, af man kan få en Toyota Yaris på danske plader. For hvert enkelt sæde.