Business

Her er de danske selskaber som vandt Twitter-brugernes gunst i år

I jagten på flotte afkast finder flere investorer ledetråde i de sociale mediers millioner af opdateringer. Se, hvor de danske selskaber placerer sig.

Det kan være mange penge værd for danske virksomheder, hvis de klarer sig godt på sociale medier som Twitter.

Flere investorer bruger nemlig de sociale meder til at finde ud af, hvor de skal placere deres penge. Vigtige ledetråde, som kan føre til flotte afkast og en bunke penge, gemmer sig på Twitter, Facebook og andre sociale platforme.

Og investorpotentialet er til at tage at føle på.

Folk verden over poster omkring 500 millioner tweets på det sociale medie Twitter hver dag. Af de tweets er 500.000 tweets interessante for investorer at kigge nærmere på, vurderer Bloomberg. 

- Når vi begynder at integrere noget som følelser, personlighed, og når vi forsøger at forudse, i hvilken grad brugere af sociale medier også er forbrugere af produkter eller potentielle investorer, så bliver vores markedsindsigt også mere fremtrædende, forklarer Ravi Vatrapu, der er professor på CBS og leder af universitets Center for Business Data Analytics, til TV 2 Business.

Både Bloomberg og Reuters oplever, at investorerne efterspørger, at medierne samler og analyserer tweets via algoritmer, så investorerne kan få et samlet billede af Twitter-brugernes holdning til en specifik virksomhed.

Novo Nordisk i spidsen

I Danmark er det medicinalgiganten Novo Nordisk, der topper listen over de danske C20-selskaber, der indgår i flest tweets i 2016.

Ud af 14.562 tweets om Novo Nordisk var 12 procent positive og 16 procent negative, viser tal fra Bloomberg.

Et af de mere markante tweets fra i år var da den amerikanske politiker Bernie Sanders gik i kødet på Novo Nordisk tidligere på året. Se tweetet her:

Danske Bank er lige i hælene med 12.598 tweets.

Ud af de 2818 tweets, der er lavet i år om A.P. Møller-Mærsk, så var 5 procent positive og hele 14 procent negative.

Hvis algoritmen pludselig sporer en stribe negative tweets om et selskab, kan investorer bruge det til at sælge eller købe aktier eller andre værdipapirer.

Trump tager teten

Det seneste markante bevis på Twitters magt over markederne har været en række tweets fra USA's kommende præsident Donald Trump.

Hans tweets om priserne hos flyproducenterne Boeing og Lockheed Martin fik med det samme investorerne til at reagere, og en række valutakurser slog sig, da Trump tweetede kritisk om Kinas økonomiske og militære politik.

Og det er ikke kun de professionelle investorer, der kan bruge Twitter som et redskab. Nye investorer kan faktisk også bruge for eksempel Twitter til at komme igang.

- Det fortæller noget om, hvad der ligger først i tankerne hos dem. Det kan give inside til investeringsstrategier. For eksempel hvis man følger investorer, så kan man kopiere deres strategi, siger Ravi Vatrapu.