Business

'Hygge' får priserne på kardemomme, kanel og vanilje til at skyde i vejret

En stigende interesse for begrebet og ordet 'hygge' får nu priserne på kanel, kardemomme og vanilje til at stige.

Efterspørgslen stiger efter ingredienser som kanel, kardemomme og vanilje, efter begrebet 'hygge' vinder mere og mere indpas.

Det skriver Financial Times.

Avisen kalder begrebet 'hygge' for "Europas seneste livsstilstrend".

- Siden hygge tog fart, har vi solgt en tredjedel flere kager og boller, fortæller Jonas Aurell, der driver ScandiKitchen, der er en café London, til FT.

Hypen omkring hygge er netop kommet på et tidspunkt, hvor der har været stor efterspørgsel på flere af de ingredienser, man ofte bruger til bagning, samtidig med, at forskellige vejrforhold har gjort det svært at producere mere.

Bruges også til hjemmelavede gaver

Prisen på kanel fra Sri Lanka er steget fra lidt over 11 dollar per kilo til at være på lidt over 13 dollar per kilo nu her ved årets afslutning.

Og også prisen på kardemomme er fordoblet i år i Indien.

Ud over at 'hygge' kædes sammen med brug af netop disse ingredienser, så er englænderne også begyndt at bruge for eksempel kanel til dekorationer og hjemmelavede gaver.

I følge den britiske avis kan det danske begreb 'hygge' sammenlignes med, når briterne hænger ud med deres venner på pubberne.