Business

Nets: Julehandlen slår igen alle rekorder

Danskernes forbrug i julen 2016 har slået alle rekorder. Onlinehandlen markerer sig som årets helt store vinder.

Danskerne tog for alvor hul på juleshoppingen i forbindelse med Black Friday, der slog alle rekorder, men nu hvor julehandlen lakker mod enden, er nye rekorder og milepæle nået, hvor især onlinehandlen er eksploderet, viser nye tal fra DIBS og Nets. 

Datatræk fra de 90 største danske webshops hos Nets-ejede DIBS Payment Services viser, at antallet af transaktioner fra den 26. november til og med den 18. december er gået frem med 6,5 procent, mens omsætningen er steget med 13 procent sammenlignet med samme periode sidste år. 

Gennemsnitsprisen på køb over nettet er steget fra 941 kroner i 2015 til 997 kroner i 2016.

- Det er en flot stigning fra sidste år, hvor julehandlen i forvejen slog alle rekorder. Vi kan til gengæld se, at folk handler meget mindre i den sidste uge op til jul, hvilket kan skyldes frygt for, at pakkerne ikke når frem inden jul, siger Henriette Høyer, Head of Sales hos DIBS Payment Services.

Sidste udkald for gaver købt over nettet

Henriette Høyer har et råd til alle, der endnu ikke har styr på alle julegaverne, og som regner med at bestille en pakke eller to over nettet. 

Hun anbefaler, at man fra 20. december og frem skal tjekke med sin webshop, om de kan garantere levering før juleaften, så ingen kommer til at sidde tomhændede om juletræet.

- Der har været et afsindigt tryk på kedlerne ude hos de danske webshops, så det er også ved at være absolut sidste udkald, hvis pakkerne skal nå frem inden jul, udtaler Henriette Høyer, Head of Sales hos DIBS Payment Services.

Rødglødende dankort i juletiden

Dankort-forbruget i årets første 11 måneder har ifølge Nets resulteret i et samlet forbrug på 1,02 milliarder kroner om dagen i både fysiske butikker og webshops. 

I de 23 dage fra dagen efter Black Friday, altså 26. november til og med søndag den 18. december, har det gennemsnitlige dagsforbrug været 223 millioner kroner højere.

I alt har danskerne i juleperioden bruget 1,225 milliarder kroner i døgnet, hvilket er en stigning på godt 25 procent sammenlignet med resten af året.

- Vi har ingen forventninger om, at den her udvikling ændrer sig i fremtiden. Næste lancerer vi adskillige nye tiltag, som blot vil booste fremgangen endnu mere, siger Henriette Høyer, som tror på, at 2017 kommer til at slå rekorderne fra 2016.