Business

Danskerne er europamestre i nethandel

Nethandel udgør kun 13% af den danske varehandel, men det er nok til at placere Danmark i toppen af EU. Det viser en undersøgelse fra Dansk Erhverv.

Hvor vi danskere tidligere gik i butikker for at købe tøj, fjernsyn og gryder, så bruger vi nu i stigende grad nettet til at gøre vores indkøb. 80 procent af danskerne har således handlet på nettet det sidste halve år.

Selvom nethandel kun udgør 13 procent af den danske varehandel, ligger vi alligevel i toppen i EU. Det viser en undersøgelse fra Dansk Erhverv.

- Danskerne har i den grad taget internethandel til sig, og det er stort set indenfor alle varegrupper og indenfor alle typer services, det fortæller Henrik Hyltoft, der er markedsdirektør for Handel & Transport i Dansk Erhverv.

Nethandlen har været i stor vækst i flere år, og Dansk Ervherv forventer, at udviklingen fortsætter:

- Vi har set 2-cifrede vækstrater for internethandel de sidste fem til seks år, og vi regner med vækst på nogenlunde samme niveau de kommende fire til fem år, siger Henrik Hyltoft.

Det er især tøj, sko og elektronik, vi køber på nettet. Til gengæld mangler eksempelvis dagligvarer et egentligt gennembrud online.

Ingen grænser for nethandel

Services som streamingtjenester og rejser var nogle af de første varegrupper, der fik succes online. Senest har Volkswagen åbnet for køb af biler på internettet, og ifølge Henrik Hyltoft er der ikke nogen egentlig grænse for, hvor store varer der kan sælges online.

- For mange år siden var der mange, der mente, at sko og tøj villle være svært at købe online, fordi man skal prøve det først. Det er en kæmpe varekategori i dag, så hvorfor kunne man ikke også købe biler, spørger Henrik Hyltoft, som har svært ved at se, hvor grænsen skulle gå for, hvilke produkter man kan købe online.

De fysiske butikker kan stadig noget

På trods af en stigende interesse for nethandel, er der ifølge Henrik Hyltoft fortsat brug for fysiske butikker.

- Mennesker er sociale væsner, og der er mange, der godt kan lide at gå ud og handle, og få den oplevelse - at få lov til at mærke ved produkterne og opleve de forskellige stemninger, der kan være i en god butik, siger han.

For at bevare kunderne skal butikkerne dog "helt frem i skoene" og sikre et højt serviceniveau og nærvær for at kunne tilbyde dét, kunderne ikke får på nettet, formaner markedsdirektøren.