Business

Efter historisk opsplitning: Her er fremtidens A.P. Møller-Mærsk

Efter opsplitningen af Mærsk i to selskaber fremlægger ledelsen i Danmarks største selskab i dag en fremtidsplan for Mærsk.

Fremtidens A.P. Møller-Mærsk skal være digital frontløber, fokusere på containere og øge samarbejdet inden for organisationen mellem de forskellige Mærsk-selskaber.

Sådan lyder beskeden i dag på en kapitalmarkedsdag for Mærsk i København, hvor både investorer, bankmænd og medier i dag er samlet.

Dagen afholdes som opfølgning på den historiske dag for konglomeratet tilbage i september, hvor Mærsk-ledelsen meddelte, at man ville splitte selskabet op i to: et transport og logistik-selskab og et energiselskab.

Og efter flere forlydender om, at Mærsk vil sælge olieforrretningen Maersk Oil fra, der ligger under energiselskabet, lægger administrerende direktør Søren Skou da heller ikke skjul på, hvad fokus bliver for fremtidens Mærsk.

- Fokus kommer til at ligge på containere, siger han som den første taler på kapitalmarkedsdagen omgivet af bannere med den klassiske lyseblå Mærsk-farve med den hvide stjerne i midten på Tivoli Congress Center.

Og netop containerdelen er samlet under det første selskab: Transport & Logistic.

Selskaber skal arbejde sammen

Og udover at samle selskabet under to hovedselskaber, vil Mærsk også fremadrettet samle forretningsbenene endnu mere i transport- og logistik-selskabet.

Derfor vil containerselskabet Maersk Line og APM Terminals i fremtiden arbejde endnu mere sammen.

Det sker blandt andet på grund af en overkapacitet i containerbranchen, hvor der ikke længere er den samme balance mellem udbud og efterspørgsel, som der tidligere har været.

- Vi kan se, at industrien konsoliderer. Hvem havde troet til sidste års kapitalmarkedsdag, at vi i dag - et år senere - ville se syv spillere forsvinde fra markedet? Hanjin er forsvundet fra markedet, alt imens Maersk Line for eksempel har opkøbt Hamburg Süd, siger Søren Skou.

I forbindelse med det melder Mærsk-topchefen også, at det skal være slut med at investere i nye skibe mange år frem.

Derudover fortæller flere af de andre forretningsben også, at man vil forsøge at vokse uden at investere store beløb.

Opkøb indhenter tabt indtjening

Det er ikke mere end to uger siden, Mærsk meddelte, at man ville købe det tyske Hamburg Süd, der er et af verdens største containrerederier.

Handlen er ikke officielt gennemført endnu, men ifølge Søren Skou vil opkøbet af Hamburg Süd tilføre en væsentlig indtjening til Mærsk.

Blandt andet en nødvendig indtjening for at indhente det tabte, som den nye opdeling af de fire selskaber under energidivisoinen medfører. Energiforretningen har i år været stærkt presset af den meget lave oliepris, der har gjort det svært for blandt andet Maersk Oil at tjene penge.

- Hamburg Süd kunne ikke komme på et mere spændende tidspunkt. Det bliver fantastisk at sælge, lyder det fra Vincent Clare, der er chief commercial officer i Maersk Line.

Maersk Line er hårdt presset af blandt andet faldende fragtrater, og i det seneste kvartalsregnskab fra Mærsk var denne forretning da også den eneste, der viste et underskud.

Det gamle selskab skal tjene på digitalisering

Udover det at Mærsk samles på flere punkter, er det over 100 år gamle selskab også igang med en omfattende ændring og strategi inden for digitalisering.

- Førhen tog det dage at blive kunder, nu tager det timer. Førhen tog det timer at få en ordrer igennem, nu tager det minutter, og snart tager det sekunder, fortæller Jakob Stausholm, der er strategidirektør i Maersk Line og finansdirektør for Mærsk, til kapitalmarkedsdagen.

Han fortæller, at Mærsk har været igang med en transformation siden 2012.

- Nogle af projekterne vil fejle, og andre vil være succesfulde og vil være en del af fremtidens Mærsk, siger Jakob Stausholm.

Mærsk vil blandt andet bruge det data, som indsamles i forbindelse med forretningerne og handlerne, og bruge det til at optimere forretningen.

Transport & Logistik

Sådan ser det første selskab i Mærsk ud

Maersk Line

Maersk Line.

Maersk Line

  • Maersk Line er et dansk rederiselskab og er en af verdens største indenfor transport af containere.
  • Ifølge Mærsk skal Maersk Line "øge markedsandele organisk og gennem opkøb".
  • I 2015 stod Maersk Line for 59 procent af hele Mærsks samlede omsætning. 
  • Maersk Line døjer med lave fragtrater af containere for tiden. Det betød også, at rederiet måtte aflægge et underskud på 1 milliard kroner for første halvår af 2016.
Foto: ED JONES / Scanpix Denmark

APM Terminals

APM Terminals

APM Terminals

  • APM Terminals opererer og ejer container- og havneterminaler, hvor skibe læsser containere af og på, i hele verden.
  • Har hovedsæde i Holland.
  • Havneselskabet kæmper også for at holde økonomien i orden. I første halvår af 2016 tjente selskabet cirka 1,5 milliarder kroner, men det var 37 procent lavere end året før.
  • Ifølge Mærsk skal APM Terminals "fokusere på omkostninger og udnyttelssgrad og øge fokus på operationel optimering for at styrke afkastet og levere forbedret service til eksisterende og tredjeparts kunder".
  • I 2015 leverede APM Terminals 10 procent af den samlede omsætning til Mærsk.
Foto: Morten Germund / Scanpix Denmark

Damco

Damco.

Damco

  • Damco er et logistik- og speditørselskab og har hovedsæde i Holland.
  • Damco har tidligere været Mærsks problembarn og har døjet med store underskud. Men efter en kapitalindsprøjtning fra Mærsk-gruppen i 2014 leverede Damco et overskud på 66 millioner kroner i første halvår af 2016.
  • Damco lever af at organisere logistik og transport af varer for andre selskaber. Én af selskabets kendte kunder er blandt andet skofirmaet Niké.
Foto: Pressefoto / Pressefoto

Svitzer

Svitzer.

Svitzer

  • Svitzer er verdens ældste bugser- og bjergningsselskab.
  • Helt konkret tjener selskabet sine penge på for eksempel at bjerge skibsvrag og assistere i nødsituationer på havet.
  • Svitzer har en flåde på 430 skibe.
  • I årets første seks måneder af 2016 gav forretningen et overskud på 160 millioner kroner.
Foto: BENT MIDSTRUP / Scanpix Danmark

Maersk Container Industry

Maersk Container Industry

Maersk Container Industry

  • Maersk Container Industry - også kendt under navnet MCI - er producent af tørlast- og kølecontainere.
  • Selskabet laver blandt andet systemer, der kan køle varerne ned i containere, når andre selakber skal fragte for eksempel frugt.
  • Selskabets største kunde er Maersk Line, der også er en del af Mærsk-forretningen.
  • MCI's hovedsæde er i Tinglev i Danmark.
  • I årets første seks måneder har MCI døjet med et underskud på 708 millioner kroner.
Foto: BOBBY YIP / Scanpix Denmark

Energi

Sådan ser det andet selskab i Mærsk ud

Maersk Oil

Maersk Oil

Maersk Oil

  • Maersk Oil er olieforretningen i Mærsk, og selskabets opgave er at hente olie og gas op af jorden i blandt andet Nordsøen, Grønland og Den Mexicanske Golf.
  • Har i det seneste år haft det svært på grund af de meget lave priser, der er på olie for tiden.
  • Mærsk skriver, at Maersk Oil skal sigte mod at styrke sig gennem opkøb eller fusioner.
  • Maersk Oil stod for 14 procent af den samlede omsætning i Mærsk i 2015.
  • I årets første seks måneder leverede Maersk Oil et overskud på 875 millioner kroner. Det skyldes dog de massive cut i omkostningerne for selskabet, som er blevet gennemført.
Foto: CLAUS FISKER / Scanpix Denmark

Maersk Drilling

Maersk Drilling

Maersk Drilling

  • Maersk Drilling ejer og driver olieboreplatforme. Selskabet har hovedsæde i København.
  • Faldet i olieprisen har også haft betydning for Maersk Drilling, hvor flere olieboreplatforme faktisk står uden arbejde her i efteråret.
  • Maersk Drilling stod for 6 procent af den samlede omsætning i Mærsk i 2015.
Foto: EDGAR SU / Scanpix Denmark

Maersk Supply Service

Maersk Supply Service

Maersk Supply Service

  • Maersk Supply Service opererer også i oliesektoren og forsyner skibsindustrien med ankerhåndtering- og platforme.
  • Selskabet kører med undeskud for tiden, og derfor skar Maersk Supply Service 20 skibe og skærer 400 medarbejdere fra i sidste måned. Det skyldes blandt andet også den lave oliepris.
Foto: Pressefoto / Pressefoto

Maersk Tankers

Maersk Tankers

Maersk Tankers

  • Maersk Tankers transporterer forædlede olieprodukter som flybrændstof, gas, olie og benzin.
  • Maersk Tankers har hovedsæde i København.
Foto: Pressefoto / Pressefoto