Business

Disse supermarkeder har de mest utilfredse kunder

Dansk Supermarked-kæderne når bunden, når det gælder tilfredshed og loyalitet hos kunderne.

Bilka, Føtex, Fakta og Netto er de kæder, hvor de danske kunder er mindst loyale.

Det viser et årligt brancheindex fra Loyalty Group International, der måler tilfredsheden blandt kunderne.

Brancheindekset bygger på over 3000 interviews med forbrugere. De er blevet spurgt, hvor tilfredse de er med supermarkederne, og hvor sandsynligt det er, at de vil anbefale butikken til andre. Tilsammen giver det så en værdi mellem 0 og 100. 

Og her er det altså kæderne i dagligvarekoncernen Dansk Supermarked, der placerer sig på sidstepladserne.

For første gang bliver Danmarks største discountkæde, Netto, for eksempel overhalet af konkurrenten Fakta.

I toppen finder man ligesom tidligere år Rema 1000, som har udbygget sin føring. Også Kvickly ligger lunt i svinget.

Får flere kunder

Hos Dansk Supermarked tager man dog tallene med ro.

- Vi kan se, at vi får flere kunder, og det må jo alt andet lige betyde, at det vi tilbyder, er det, kunderne efterspørger, siger Mads Hvidtved Grand, kommunikationsdirektør hos Dansk Supermarked, til TV 2 Business.

Se hvordan kunderne har svaret på loyalitetsindekset og hør tallene bag på TV 2 Business her:

Han mener, det er lettere at score højt på loyalitsindekset, hvis man er en mindre kæde, der ikke får så mange nye kunder.

- Vi vil selvfølgelig gerne både have mange og tilfredse kunder, men det er klart, at når man får nye kunder, så kan man ikke forvente, at de er lige så loyale som ens faste kundebase. Så vi vil gerne have flere kunder, ligesom vi får i de her år, men vi vil selvfølgelig også gerne gøre dem mere loyale, og det tror vi også, at vi kan, siger han.

Skal gøre noget særligt for kunderne

Når man kigger på regnskabstallene, så ser den manglende loyalitet hos kunderne i Dansk Supermarked da heller ikke ud til at påvirke negativt.

Det fortæller Dorte Wimmer, der detail- og forbrugerekspert i Retail Institute Scandinavia.

- Dansk Supermarked er rigtig gode til at tjene penge. De formår at handle rigtig godt ind og hav et vareudbud, der tiltaler danskerne, siger hun til TV 2 Business.

Alligevel mener hun ikke, at man skal undervurdere loyaliteten fra kunderne.

- Hvis man ikke gør noget særligt for kunderne, så kommer de ikke igen. Det er klart, påpeger hun.

Bilka er den kæde, hvor kundernes loyalitet og tilfredshed er faldet mest i løbet af det seneste år.