Business

Slut på en æra: Mærsk flytter olieforretningen fra Esplanaden

Efter at have haft sin dagligdag på en af Danmarks mest kendte adresser, flytter Maersk Oil hjemmefra.

A.P. Møller-Mærsk rykker teltpælene op på sin olieforretning og flytter den nydannede energidivision væk fra den ikoniske adresse Esplanaden 50 med de mange blå ruder. 

Maersk Oil rykker kun halvanden kilometer længere ud af Københavns havn til en kontorbygning bag Oslobåden, men signalværdien er til at føle på. Ledelsen viser med al tydelighed, at olien er på vej væk fra landets største virksomhed.

Siden Mærsk McKinney-Møller i 1979 indviede hovedkontoret på Esplanaden et ejendomsmæglerstenkast fra Amalienborg, har olie- og gasforretningen været en hjørnesten i A.P. Møller-Mærsk.

Med flytningen viser ledelsen med al tydelighed, at olie- og gasforretningen er på vej væk fra landets største virksomhed. Se analysen fra TV 2 Business her:

- Beslutningen skal ses i lyset af den nye strategiske retning og struktur, lyder det fra pressechef Simon Mehl Augustesen til TV 2 BUSINESS med henvisning til opdelingen af Mærsk i to.

Esplanaden samler transportben

Byggeriet af den nye energidivisions hovedkontor er ved at være på plads, men indretningen mangler, så flyttedagen er først til oktober næste år. Ud over at huse Maersk Oil flytter flere administrative funktioner og forventeligt Maersk Tankers med.

Maersk Drilling, der udlejer borerigge, samt forsyningsselskabet Maersk Supply Service har lige fundet sig til rette i nye og store lokaler i Lyngby nord for København og rykker ikke med til hovedkontoret for Maersk Energy. Det er på trods af, at de to forretningsenheder også svæver oppe i luften i forhold til fremtidens ejerskab. 

Energiaktiviteternes exit fra Esplanaden, der i folkemunde og investormarkedet i årevis har været synonym med A.P. Møller-Mærsk, skyldes ønsket om at gøre plads i nummer 50 til at samle så meget som muligt af den fortsættende forretning, transport- og logistikselskabet.

Logistikselskabet Damco bliver opslugt af det nye transportselskab, hvor containerrederiet Maersk Line er storebror i Goliat-målestok, men flytter ikke fra hovedsædet i Haag i Holland. Havneselskabet APM Terminals får også lov at beholde sit selvstændige hovedkontor i Haag, mens slæbebådsforretningen Svitzers skæbne stadig er ukendt.

Samme adresse skal fremme synergier

Fra Mærsk lyder det, at der endnu ikke ligger en endelig plan for, hvor mange brands og funktioner i Maersk Transport, der får deres gang på Esplanaden. De er i dag spredt over otte adresser i hovedstadsområdet.

Samlingen af transport- og logistikbrikkerne på Esplanaden er ikke kun en manifestation af det fremtidige Mærsk, men giver også mening i forhold til den nye strategi, som investorerne stadig savner detaljer om. 

Den overordnede plan for Maersk Transport er at bringe underdivisionerne tættere sammen og høste synergier ved at hænge sammen, og her håber Mærsk at fremme samarbejdet ved at dele kantine og udsigt. Modsat er Maersk Energy en uhomogen samling af forretninger, hvor der ledes efter løsninger uden for det skrumpende konglomerat.

Mærsk har givet sig selv to år til at finde en løsning i markedet på ejerskabet af energiforretningen. Berlingske og The Sunday Times kunne i går berette, at Mærsk har hyret en international rådgiver til at bistå salget. Samtidig forlyder det, at DONG og Mærsk igen har sat hinanden stævne for at undersøge muligheden for en fusion - eventuelt med en amerikanske energikapitalfond som tredje hjul.