Business

Flere butikker dropper Black Friday: - Det er vanvid

Danske butikker melder, at de ikke kan tjene penge på den store tilbudsdag Black Friday. Derfor melder flere nu, at de slet ikke vil afholde dagen.

Flere danske butikker melder sig i koret og siger, at de nægter at afholde den store tilbudsdag Black Friday, som kører på fredag.

Det sker efter TV2.dk i går kunne fortælle, at flere danske butikker har svært ved at tjene penge, når de skal sætte priserne på varerne så meget ned.

Efter artiklerne har flere butikker rundt omkring i de danske byer kontaktet TV 2 for at fortælle, at de også dropper Black Friday.

- Jeg er ikke med på Black Friday med alt den tilbudsjagt, der foregår. Jeg har i stedet valgt at anskue dagen som en almindelig late night, hvor jeg sparker julehandlen i gang med en event, hvor vi omdanner forretningen til et casino, skriver Mette Frost, der er ejer af Femina Lingeri i Horsens.

Hun skriver videre, at mange af kunderne respekterer hendes beslutning.

Det rene vanvid

Også i lejetøjsbutikken Askeladen i Aarhus nægter man at hoppe med på tilbudsræset.

- Vi har aldrig haft Black Friday, og vi kommer heller ikke til at have det. Der er som princip ingen, der får rabat i butikken - dette også selvom vi så mister nogle kunder. Vi vælger derimod at donere til diverse gode sager til velgørende formål, skriver Rikke Kaaris, der er indehaver af butikken.

Også i den anden ende af landet i Køge på Sjælland fortæller Bibbi Gerwien, der ejer tøjbutikken Merkur, at hun ikke holder Black Friday, da det er "vanvid".

- Vi står over for en julehandel, som gerne skulle blive super. Og det er svært, hvis alt bliver nedsat på én dag. Fordi så er der jo ingen handel hverken før eller efter, skriver hun i en mail til TV 2.

Hør Dansk Details forklaring på, hvorfor mange danske butikker ikke kan tjene på Black Friday på TV 2 Business her:

Svært med nethandel for tøjbutikker

De fleste af de butikker, der dropper Black Friday er tøjbutikker. Og det er der måske en særlig grund til.

I følge en ny analyse fra NN Markedsdata er det netop også denne branche, der har allersværest ved at få økonomien til at løbe rundt på deres webshops.

De sidste to år har branchen kørt med underskud.

- Det mest overraskende i analysen er måske i virkeligheden, hvor svært tøj- og skobutikkerne har ved at tjene penge på nettet – selvom det ikke står helt så slemt til i 2015, som det gjorde i 2014. Mange tøj- og skobutikker har det svært, udtaler Ivan Jæger Christiansen, der er direktør i NN Markedsdata, i en pressemeddelelse.

Derimod klarer webshobs med it og teknologi sig bedst. De har leveret overskud de seneste mange år.