Business

Derfor skjuler de Black Friday-tilbuddene for dig

I år bliver tilbuddene på varerne til Black Friday først offentliggjort i sidste øjeblik. Og det er der flere grunde til.

Sidste år havde danskerne en hel måned til at forberede sig på, hvilke tilbud de skulle ud og købe til årets store handelsdag Black Friday.

Men i år må danskerne væbne sig med tålmodighed. De fleste af tilbuddene på de specifikke varer bliver nemlig først offentliggjort natten til fredag, og det er der en helt særlig grund til.

- Sidste år markedsførte man tilbuddene på de bestemte produkter allerede i begyndelsen af november. Men det betød, at danskerne sad på hænderne og ventede med at købe produktet til den sidste fredag i måneden (red. Black Friday). Så vi kunne faktisk se, at salget i november faldt på grund af det, fortæller Jens Birkeholm, der er direktør i Dansk Detail, til TV 2 Business.

Han forklarer, at butikkerne og kæderne har taget erfaringerne til sig, og derfor markedsfører de specifikke tilbud i sidste øjeblik i år.

- Det var tydeligt, at det sætte sit præg, siger Jens Birkeholm.

Tilbud over flere dage

I år vil Black Friday-tilbuddene til gengæld sprede sig over flere dage, ligesom man kan se, at elektronikkæden Power allerede begyndte at tease for tilbuddene i mandags.

- I år vil vi opleve, at aktiviteterne og omsætningen på Black Friday vil sprede sig til flere dage, hvor forbrugerne opnår rabatter over weekenden, fortæller Kasper Holst, direktør og partner hos konsulenthuset Impact, der har lavet en analyse af Black Friday i Danmark.

I USA kører elektronikkæderne blandt andet 'Cyber Monday', som holdes mandagen efter Black Friday, hvor der er endnu flere tilbud. Og det begyndte man også på sidste år i Danmark.

- Det betyder jo, at butikkerne kan holde gang i salget i en længere periode, forklarer Kasper Holst.

Flere af butikkerne tjener ikke noget på at holde Black Friday. Se hele historien på TV 2 Business her:

Et godt overraskelsesmoment

Hos Elgiganten holder man tilbuddene hen for at overraske danskerne.

- Vi synes det er en sjov ting med det her overraskelsesmoment, siger Frederik Danvig, der er kommunikationschef hos Elgiganten.

Her afslører man først tilbuddene klokken tolv om natten til fredag. Og det er også på netop det tidspunkt, at man forventer, der vil være flest danskere inde for at shoppe på hjemmesiden.

Sidste år gik Elgigantens hjemmeside ned på grund af for mange besøgende på én gang, men i år har kæden investeret et millionbeløb i at være klar til de mange danskere.

Se, hvordan du finder de bedste tilbud herunder:

... og sådan undgår du at falde i tilbudsfælden.