Zealand Pharma tror på konkurrencefordel
Umiddelbart kan Zealand Pharmas nye produkt Soliqua ramme en bredere patientgruppe end Novos tilsvarende produkt, siger Zealand Pharma.
Det var en skelsættende nyhed, der ramte det danske biotekselskab Zealand Pharma i nat, da det blev klart, at de amerikanske sundhedsmyndigheder, FDA, havde givet grønt lys til lanceringen af et nyt diabetesmiddel på det amerikanske marked, der er verdens største for medicinalselskaber.
Faktisk er nyheden så stor, at Zealand Pharma, ud over at hejse flagene på hovedsædet i Glostrup, går fra at være et traditionelt biotekselskab uden indtjening til at være et overskudsgivende farmaselskab, der ikke længere skal gå tiggergang hos investorerne, når det har brug for penge.
Zealand Pharma, der har teamet op med franske Sanofi, har fået godkendt Soliqua til behandling af type 2-diabetikere, der ikke er tilstrækkelig kontrolleret på langtidsvirkende insulin eller GLP 1-lægemidler.
Men godkendelsen af Soliqua falder samtidig med, at Novo Nordisk får godkendt et direkte konkurrerende produkt til behandling af type 2-diabetes. Det får dog ikke umiddelbart Zealand Pharma til at tro mindre på eget præparat:
- Vores produkt er godkendt til en bred patientpopulation. Der er i dag fire til fem millioner patienter på basalinsulin. Med den indikation, det her produkt har fået, kan vi dække 75 til 80 pct. af det segment, siger adm direktør i Zealand Pharma, Britt Meelby Jensen, til TV 2 Business.
Hun henviser til, at Novos tilsvarende produkt, der kaldes Xultophy, er godkendt til
Se hele interviewet med Zealand Pharmas adm. direktør her.
Soliqua er en kombination af franske Sanofis storsælgende insulin, Lantus, og GLP 1-lægemidlet, Lixisenatid, der er opfundet af Zealand Pharma. Zealand Pharma får såkaldte royaltyindtægter af salget fra partneren Sanofi.