Business

Jysk tøjmærke boykotter Black Friday: Vi lukker webshop ned

Flere detailhandlere melder om, at den store handelsdag Black Friday er en underskudsforretning. Jysk modebrand boykotter dagen og lukker webshoppen.

Flere branchefolk fra detailhandlen er bekymret for, om den store tilbudsdag Black Friday er direkte skadende for branchen.

Det har fået modebrandet ELSK til at boykotte Black Friday for andet år i træk og lukke webshoppen ned på dagen. Her går man mod strømmen for at sende et signal.

- Black Friday bidrager til at skabe et unødigt overforbrug blandt forbrugerne og skaber for virksomhederne en jagt mod bunden, fordi det er svært at gøre produkter og service bedre, når alt skal være billigere og billigere, skriver Lars Riis, der er partner i ELSK, til TV 2 Business.

Han mener, at Black Friday gør det sværere for en branche, der allerede er svært presset.

Taber en omsætning - men det er det værd

Og selvom Lars Riis godt er klar over, at han mister en masse kunder ved at lukke sin webshop ned på en af de dage på året, hvor danskerne handler allermest, så er det penge værd, synes han.

- Vi ønsker at sende et signal om, at vi ikke vil være en del af kampen mod bunden, forklarer han og fortsætter:

- Vi vil hellere sige nej til omsætning end at sælge ud af vores brand og gå på kompromis med vores værdier. Samtidig tror jeg, at vores kernekunder forstår vores budskab og godt kan vente med at handle hos os til dagen efter.

ELSK er et dansk tøjbrand, som har base i Klitmøller i Jylland. Selskabet sælger alle sine designs i 'limitid edition', hvilket betyder, at der kun bliver produceret 200 styk af hver.

Opfordring til danskerne

Det er andet år i træk, at ELSK lukker sin webshop ned på Black Friday, og sidste år fik man god respons.

Man må ikke lade sig blænde af før/nu priser

Lars Riis, partner, ELSK

Lars Riis opfordrer danskerne til at kigge på kvalitet for pengene i stedet for billigste pris.

- Man må ikke lade sig blænde af før/nu priser, forklarer han.

ELSK har i øjeblikket en mindre millionomsætning og forventer at fordoble den i år.

Tre ud af fire unge danskere hader at handle ind. Se hele historien på TV 2 Business her:

En ond cirkel for branchen

Meldingen kommer i kølvandet på en række andre detailchefer, der har udtalt sig til tv2.dk om, at Black Friday er en ond cirkel for branchen.

Og Lars Riis mener da også, at det specielt er butikker som hans egen - altså små- og mellemstore virksomheder, der lider under de enorme tilbud, der kører på fredag.

- Det kan betyde lukkede butikker, hvis man fortsætter med at holde Black Friday, mener han.

Også det københavnske tøjmærke Mads Nørgaard, fortæller til Berlingske Business, at de boykotter Black Friday.

Her får du gode råd til, hvordan du finder de bedste tilbud:

... og sådan undgår du at falde i tilbudsfælden.