Operation X

Massefyringer efter kritisk TV 2-program

Probana, der længe har været udsat for stærk kritik, fyrer 70 ansatte. Det oplyser direktør Peter Sonne, som kritiserer TV 2s program om virksomheden.

Kursusvirksomheden Probana, der det seneste år er blevet stærkt kritiseret og dømt for brud på markedsføringsloven, nedlægger 70 stillinger ud af 115 i Danmark.

Det skriver administrerende direktør Peter Sonne Joensen i en kommentar på det sociale medie LinkedIn.

Han mener, at det er kritiske journalisters skyld, specielt programmet Operation X sendt på TV2.

- Allerede da TV2's journalister begyndte at kontakte kunder, samarbejdspartnere og medarbejdere, oplevede vi hurtigt en skadelig effekt på vores forretning, som blev accelereret efter selve udsendelsen, skriver Peter Sonne Joensen på LinkedIn.

I kommentaren skriver direktøren endvidere, at programmet går efter 'skandalevinklen', og at udsendelsen valgte at slå ned på nogle få og i flere tilfælde uunderbyggede vinkler.

TV 2s programchef Lasse Bjerre afviser dog, at programmet bygger på uunderbygget vinkler.

- Det er naturligvis meget ulykkeligt, når 70 mennesker bliver fyret. Men det forandrer ikke ved, at vi står fuldt og helt ved vores program, der bygger på en lang række kilder. Vi er ikke gået efter manden, men efter bolden. Der er tale om en virksomhed, der omsætter for mange millioner kroner, der betales af både offentlige og private virksomheder. Og den kritik, der rejses i programmet, er fuldt underbygget og dokumenteret. Der er tale om solid, undersøgende journalistik, siger redaktør Lasse Bjerre.

Truede medarbejder offentligt

Allerede i efteråret 2015 blev Probana kritiseret i medierne, da Finans.dk berettede, at selskabet var på kollisionskurs med store danske virksomheder, da de sendte uopfordrede reklamer i stor stil.

Det startede, da Novozymes blokkerede alle mails fra Probana og en medarbejder skrev om det offentligt. Det fik Peter Sonne Joensen til offentligt at true medarbejderen og kalde ham nedsættende navne.

Samtidig kunne en stribe virksomheder, der hos Probana blev anført som referencekunder, ikke genkende sig selv som sådan.

Det fik den kendte erhvervskvinde Stine Bosse til at trække sig fra samarbejdet med Probana.

Dømt for vildledning

I marts 2016 blev Probana dømt for vildledende markedsføring, da man i årevis havde haft et "midlertidigt tilbud".

Tidligere i november kunne Operation X fortælle, at Probana brugte falske profiler til at promovere sig selv på nettet og behandlede sine medarbejdere dårligt.

Selskabets kurser blev stærkt kritiseret for at være af meget dårlig kvalitet.

- Resultatet er desværre, at den forretningsmæssige basis for vores virksomhed i Danmark er skrumpet. Derfor er tilpasningen nødvendig, uanset hvor smertelig den er, skriver Peter Sonne Joensen.