Business

Danmarks ældste legetøjsbutik var truet på livet: Blev reddet af online-satsning

Nøglen kunne være drejet om hos Geppels Legetøj. Men efter at legetøjsbutikken fra 1933 for få år siden valgte at gå online, er salget tordnet frem.

Geppels Legetøj har åbnet dørene for barnlige sjæle siden 1933, men i de senere år har det været svært at lokke nok kunder til provinsen. Derfor valgte legetøjsforretningen, som ligger i Nykøbing Sjælland, at tage den 83 år gamle legetøjsarv og satse på en sideløbende online-forretning.

Satsningen har trukket Geppels Legetøj helt væk fra den afgrund, der truer mange mindre detailbutikker i provinsen.

Se hele interviewet med Lars Nybjerg fra Geppels Legetøj:

Alene sidste måned voksede onlinesalget 42 procent. Og i 2016 har fremgangen foreløbig været 39 procent, for tredje år i træk markant vækst, mens væksten i de to fysiske butikker ”kun” var 7 procent. Syv procent er i sig selv ganske pænt i en branche med nulvækst.

Havde virksomheden valgt at bevare fokusset på den fysiske butik, var dørene formentlig ikke åbnet igen.

- Jeg tror helt ærligt ikke, at vi havde været her, siger Lars Nybjerg, ejer af Geppels Legetøj, og fortsætter:  

- Vi lavede faktisk alle de fejl, man overhovedet kunne lave og tabte nogle penge på det også, men det var faktisk penge givet godt ud. Det var en erfaring omkring, hvad det var vores kunder i virkeligheden efterspurgte, og det er lidt noget andet nogle gange på nettet.

Firmaer misser vækst

Geppels Legetøj er en af de danske virksomheder, som har ventet længe med at hoppe med på online markedsføring. Danmarks mindste virksomheder tøver med at udnytte internettet og misser dermed i mange tilfælde store vækstmuligheder.

Hør, hvorfor små erhvervsdrivende bør gå online-vejen med det samme:

Hver fjerde af de mindste virksomheder har i dag ikke engang en hjemmeside, og kun omtrent halvdelen af virksomhederne bruger sociale medier. To ud af fem selvstændige erhvervsdrivende vurderer, at deres virksomhed slet ikke eller kun i mindre grad udnytter de digitale muligheder, viser en undersøgelse blandt a-kassen Ases 70.000 medlemsvirksomheder.

- Selvom man driver en lille virksomhed, så er der bestemt kæmpe muligheder for at øge produktiviteten og væksten i de her virksomheder. Det er super vigtigt for Danmark, der jo har en erhvervsstruktur, der er præget af mange små virksomheder, siger Karsten Mølgaard Jensen, adm. direktør i Ase. 

Kun hver ottende selvstændige mener, at deres virksomhed i høj grad udnytter de digitale muligheder, og blot hver syvende virksomheder benytter sig af e-salg.