Business

Terningen alle har bandet over er truet af kopier

Rubiks-terningen kan efter en EU-dom være truet af billige kopier PATRIK STOLLARZ / Scanpix Denmark

Virksomheden bag verdens bedst sælgende legetøj - Rubiksterningen, har tabt en varemærkesag i EU, som kan medføre billige masseproducerede kopier.

Den berømte multifarvede Rubiks-terning, med de 6 gange 9 felter, der skal drejes til man får ens farver på alle sider, har udfordret entusiaster i mere end 40 år. Og den besidder fortsat titlen, som det bedst sælgende legetøj nogensinde.

Efter ti års kamp har ejerne af Rubiks-terningens immaterielle rettigheder, Seven Towers, dog tabt en vigtig sag i EU-Domstolen, hvor Towers 3D-varemærke blev udfordret af tyske Simba Toys. Det skriver The Guardian.

Afgørelsen kan betyde, at producenter med licens til terningen vil stå overfor skarp konkurrence, efter at markedet vil blive oversvømmet af billige, masseproducerede kopier.

Kan ikke tage patent på en form - heller ikke en Kit Kat

Lederen af Seven Towers, David Kremer, er ikke tilfreds med kendelsen.

- Vi er skuffede over domstolens kendelse i dag. Kendelsen sætter en skadelig præcedens for firmaer, der ønsker at skabe stærke varemærker i EU. Det er ikke hvad lovgiverne havde i sinde, da de skrev reglerne, siger David Kremer til The Guardian.

Sagen er den nyeste i en serie af fejlslåede forsøg på at registrere udsædvanlige og ikoniske former som varemærke. Efter en længere kamp måtte blandt andet fødevaregiganten Nestlé opgive at registrere formen på sine firdelte Kit Kat-barer som varemærke, efter at Storbritanniens landsret afviste ansøgningen.