Discountkæde fordobler antallet af butikker - her skal de ligge
En milliardinvestering i løbet af de næste fem år på det danske marked skal sikre en fordobling i antallet af Lidl-butikker på landsplan.
Lidl Danmark præsenterer i dag dagligvarekædens nye 'flagskibsbutik' i Aabenraa, der skal sætte barren for fremtidens Lidl-butikker i Danmark.
Dagligvarekæden har vokseværk. Lidl planlægger en milliardinvestering i løbet af de næste fem år, som skal resultere i nye butikker, renovering af eksisterende butikker samt logistik- og lagerfaciliteter.
Det oplyser administrerende direktør i Lidl Danmark, Dirk Fust, på et pressemøde i forbindelse med åbningen af den nye butik i Aabenraa.
Ambition om at fordoble antallet af butikker
De nye Lidl-butikker har fokus på kundeoplevelsen, medarbejderforhold og miljøvenligt dagligvarebyggeri.
Lidl har i dag 105 butikker i hele landet. Det tal forventer dagligvarekæden at fordoble.
- Ambitionerne er høje, og koncernen tror på Danmark og danskernes vilje til at handle i Lidls butikskoncept. Det er Lidls klare mål at fordoble antallet af butikker i Danmark inden for de næste ti år, siger Dirk Fust i en pressemeddelelse.
Se meget mere om historien om Lidls ekspantion i indslaget her, hvor Mads Nielsen, udviklings- og ejendomsdirektør i Lidl Danmark, fortæller mere.
De nye butikker er udviklet på baggrund af erfaringer fra mere end 10.000 butikker i hele Europa.
Lidl har specielt fokus på byerne København, Aarhus, Aalborg, Odense og Esbjerg. Allerede nu er opførelsen af nye butikker i fuld gang i København og i Rønne på Bornholm.
Innovativ dagligvarebutik
Den nyåbnede Lidl-butik i Aabenraa er med sine 2600 kvadratmeter Danmarks største.
Butikken skal sætte standarden for fremtidens renoveringer og nyåbninger.
Bundlinjen viser millionoverskud i flere Rema 1000-butikker. Den bedst tjenende Rema-købmand havde sidste år et plus på knap 4 mio. kr. Det viser en analyse af købmændenes årsregnskaber foretaget af TV 2 Business. Se hele historien her:
Butikken kan pryde sig med solceller på taget, der dækker et areal på 620 kvadratmeter, som dækker cirka en tredjedel af butikkens behov svarende til 20 hustandes energiforbrug.
- Med vores nye koncept lægger vi os helt bevidst i front, ikke bare inden for discountkategorien, men med målet om at skabe vores helt egen kategori et sted mellem discount og supermarked, siger Dirk Fust.
Derudover er butikken oplyst af LED-spot, der også giver en energibesparelse. 100 procent af overskudsvarmen fra nedkølingen af kølemontre og frostbokse genanvendes til at opvarme butikslokalet.