Business

Samarbejde med kontroversiel britisk avis giver Lego problemer

Den danske legetøjskoncern Lego får kritik på nettet, fordi selskabet har et samarbejde med den kontroversielle britiske avis The Daily Mail.

Stop med at finansiere had.

Sådan lyder mange tusinde beskeder rettet mod den danske legetøjskoncern Lego på sociale medier under hastagget #stopfundinghate.

Det skriver Jyllands-Posten Erhverv.

Kritikken fra de mange brugere går på, at Lego skal stoppe sit samarbejde med den kontroversielle britiske avis Daily Mail, der i sidste uge udstillede de tre dommere, der har besluttet, at brexit-afstemningen skal gennem parlamentet, på forsiden af avisen.

Avisen udstiller dommerne som "folkets fjende" på forsiden, da de mener, at de er gået imod folkets vilje om at ville forlade EU.

I forvejen er avisen upopulær blandt mange britere på grund af dens meget indvandrer- og EU-kritiske historier.

Stopper med at købe Lego til jul i år

Samarbejdet mellem Lego og avisen går på, at der nogle gange følger Lego-legetøj gratis med avisen, og derudover har Lego tit købt reklameplads. På den måde mener flere kritikere, at legetøjskoncernen er med til at "finansiere had".

En bruger skriver blandt andet:

En anden bruger skriver på Twitter, at han plejer at købe Lego, men at han ikke kommer til at købe det til julegaverne i år.

Selve hashtagget er ikke kun rettet mod Lego og Daily Mail, men generelt mod højreorienterede aviser i Storbritannien.

Lego har stort potentiale, mener analytikere. Se hele historien på TV 2 Business her:

Lego selv udtaler til Jyllands-Posten, at de "løbende evaluerer deres forskellige samarbejder", men at de ikke har noget at tilføje derudover.