Business

Danske Vivino hælder vin på amerikanerne

Vivino har lanceret et koncept i USA, der gør det muligt at købe vin via appen. Teknologien skal udrulles flere steder i Europa heriblandt i Danmark.

Iværksættervirksomheden Vivino blev stiftet for for seks år siden, og siden da har det været en drøm for virksomhedens stiftere at sælge vin via appen. Den drøm er nu blevet til virkelighed. 

Ambitionen er at blive verdens største markedsplads for vin, og det første skridt på vejen mod det mål er taget. I USA kan man nu købe vin direkte gennem appen, og det har ifølge Theis Søndergaard, medstifter og driftdirektør i Vivino, været en stor succes.

- Vi har lancheret, det vi kalder Vivino Checkout, som gør det nemt, bekvemt og ikke mindst hurtigt at købe vin via appen. Det er et ønske, vi har haft, siden vi stiftede virksomheden for seks år siden, og det går fantastisk godt, siger Theis Søndergaard, medstifter og driftdirektør i Vivino.

Se hele interviewet med Theis Søndergaard og hør mere om den nye funktion i appen her:

Appen startede som en mulighed for at skanne vinetiketter og derefter anmelde vinen. 

Investorer gjorde det muligt

I januar måned fik Vivino et økonomisk rygstød på 171 millioner kroner, og det satte skub i realiseringen af drømmen om den digitale markedsplads. 

I 2015 producerede virksomheden et underskud på 21,4 millioner kroner, men Theis Søndergaard regner med november bliver profitabel for Vivino.

- November er en god måned, og vi regner med, at vi ved udgangen af denne måned, hvor der normalt bliver købet meget vin, er profitable. Fortsætter vi, som vi gør nu, så regner vi også med. at 2017 som helhed bliver profitabel, siger Theis Søndergaard.

 Driftsdirektøren vil dog ikke afvise, at man igen kan finde på at bede investorer om hjælp i fremtiden.

Teknologi på vej til Europa 

Det er ikke kun i USA, at vinelskere kan gøre nytte af den nye markedsplads hos Vivino. Teknologien bliver rullet ud flere steder i Europa i løbet af det næste halve år. Det gælder Danmark, Tyskland, Holland og Storbritannien.

Vinmarkedet er ifølge Theis Søndergaard utrolig kompliceret. Heri ligger grunden til, at teknologien udrulles i USA før den kommer til Europa. Her er markedet bare størst.

- Vi skal sørge for, at vi har kritisk masse. Det betyder, at der skal være nok brugere og en tilsvarrende høj mængde forhandlere, der tilslutter sig, og det er bare nemmest i USA, siger han.   

Vær på forkant med TV 2 BUSINESS, der samler den digitale kanal TV 2 BUSINESS og TV 2 NEWS i nyt digitalt lommeformat